Rośnie zaufanie i liczba klientów bankowości internetowej
Liczba aktywnych klientów bankowości elektronicznej przekroczyła 9 mln na koniec II kw. tego roku. W kolejnych latach będzie ona rosła o co najmniej 1 mln rocznie - wynika z pierwszej edycji raportu netBank Związku Banków Polskich (ZBP).
Na koniec III kw. br. z bankowości internetowej aktywnie korzystało 9,05 mln klientów indywidualnych, co oznacza wzrost o 14,87 proc. w porównaniu z I kw. W segmencie małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) takich klientów było 1,03 mln klientów (wzrost o 6,3 proc.).
Liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła blisko 15,7 mln osób na koniec września. To o blisko 2 mln więcej niż jeszcze pół roku temu.
Liczba klientów z sektora MSP mających możliwość korzystania z usług bankowości internetowej wyniosła blisko 1,6 mln, co stanowi wzrost o ponad 8 proc. w porównaniu z I kw.
"Ponad 15 mln rachunków to jeden z największych sukcesów światowych. Istotą jest jednak nie ilość rachunków, ale liczba klientów aktywnych" - powiedział, prezentując raport, dyrektor w ZBP, Remigiusz Kaszubski. Wyjaśnił, że w raporcie za aktywnych uznano klientów, dokonujących co najmniej czterech transakcji miesięcznie.
Podkreślił, że szczególnie imponująco wygląda przyrost liczby klientów indywidualnych, bo od 2006 do 2010 roku wyniósł 110 proc. "Tylko w ciągu 3 kwartałów 2010 r. średnia wysokość transakcji wzrosła o 20 proc." - dodał Kaszubski.
Wskazał też na bardzo szybki przyrost liczby klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. "Oznacza to istotny wzrost zaufania do kanału, jakim jest bankowość internetowa, a klienci zarówno indywidualni jak i przedsiębiorcy zauważyli, że tego typu transakcje oszczędzają im czas i pieniądze oraz są bezpieczne. To jest najbardziej istotne" - powiedział Kaszubski. Zauważył też, że średnia wartość przelewu klienta z tego sektora wzrosła w tym roku o ponad 20 proc.
"Najnowsze technologie, mobilność, wygoda i bezpieczeństwo, połączone prostotą. Oto stan bieżący i kierunek zmian, w którym podąża polska bankowość internetowa" - dodał przewodniczący Rady Bankowości Elektronicznej przy ZBP, Antoni Hanusik.
"Od lat powtarzamy, że bankowość internetowa oraz obrót bezgotówkowy są zdecydowanie tańsze i pozwalają oszczędzić mnóstwo czasu. Mam nadzieję, że korzystanie z rozliczeń bezgotówkowych stanie się w niedalekiej przyszłości powszechne, a skorzysta na tym cała polska gospodarka" - podsumował prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz.
ZBP prognozuje, że w kolejnych latach liczba klientów korzystających z bankowości elektronicznej będzie rosła o 1 milion rocznie.
Dołącz do dyskusji: Rośnie zaufanie i liczba klientów bankowości internetowej