Rynek apteczny wzrósł do 22,3 mld zł w cenach detalicznych w 2011 r.
Rynek leków sprzedawanych w aptekach osiągnął wartość 22,3 mld zł w 2011 r., tj. o 3,7% więcej niż w 2010 r. (wartości w cenach detalicznych brutto). W tym samym okresie wartość rynku szpitalnego wzrosła o 7,0% r/r i osiągnęła poziom 2,97 mld zł (wartości w cenach producenta netto), poinformował IMS Health.
"Rok 2011 był drugim z rzędu, gdzie nie wstąpiła znacząca infekcja, czy jak to miało miejsce w 2009 roku pandemia grypy, która stymulowałaby dodatkowo wzrost wartości sprzedanych medykamentów" - głosi raport.
W 2011 roku rynek leków na receptę sprzedawanych w aptekach osiągnął wartość 17,2 mld zł, tj. o 3,5% więcej w porównaniu do wartości tego rynku w 2010 roku (wartości w cenach detalicznych brutto).
"Niewątpliwie, ogromny wpływ na wartość rynku w 2011 roku miała zapowiedź wprowadzenia w życie ustawy refundacyjnej oraz przewidywane zmiany na liście leków refundowanych. Nowa ustawa wprowadziła m.in. sztywne ceny i marże oraz całkowity zakaz rabatowania leków refundowanych - nie tylko w bezpośredniej odsprzedaży do pacjenta, ale i w całym łańcuchu dystrybucji leków: producent - hurtownia - apteka" - podano w raporcie.
W ostatnich trzech miesiącach 2011 roku zauważalne było zjawisko zmniejszania się magazynu aptecznego dla leków na receptę. Obniżenie poziomu zapasów w aptekach, obok zmniejszania średniej wielkości magazynu, duży wpływ miały również wzmożone zakupy pacjentów spowodowane zapowiadanymi zmianami na listach refundacyjnych.
Wartość sprzedaży produktów OTC z aptek do pacjentów wzrosła wartościowo o 6,8% (wartości w cenach detalicznych brutto) i 10,3% w sprzedaży z hurtowni do aptek (wartości w cenach producenta netto) w 2011 r., co jest znaczącym wzrostem w stosunku do 2010 roku.
"Tendencja wzrostowa utrzyma się również w 2012 roku ze względu na wpływ nowej ustawy refundacyjnej, która powoduje spadek rentowności na lekach refundowanych, które odpowiadają za ok. 1/3 obrotu wartościowego statystycznej apteki. Apteki w tym samym czasie będą musiały odrobić część strat na produktach dostępnych bez recepty (OTC, suplementy, dermokosmetyki, artykuły medyczne, artykuły spożywcze" - podano także.
IMS Health ocenia, że widać wciąż podwyżkę cen kompensującą spadek organicznej konsumpcji.
"Zarządzanie ceną w 2012 będzie kluczowe. Jeśli firmy OTC nie zrobią tego metodycznie same, inicjatywę przejmą farmaceuci poszukujący straconej marży z produktów refundowanych Rx. Dodatkowo wśród firm o mieszanym biznesie Rx/OTC należy się spodziewać rabatowania na OTC, aby utrzymać się na półce wśród produktów Rx"- czytamy dalej.
Liderami wzrostu na rynku OTC są głównie firmy lokalne (czasami dość małe), które skutecznie wprowadziły dość dużo nowości. W 2012 roku sieci posiadające powyżej 5 aptek mogą osiągnąć między 40% a 50% udziału w wartości sprzedaży na rynku OTC.
"Nowa ustawa daje duże szanse na wzrost znaczenia produktów będących poza refundacją, głównie OTC, gdzie możliwe jest sterowanie ceną i marżą z poziomu apteki i hurtowni. Stąd obserwujemy coraz większe zainteresowanie segmentem OTC wśród firm, której do tej pory operowały tylko w segmencie Rx"- podano w raporcie.
Po wprowadzeniu zmian w nowych listach refundacyjnych na początku roku przełomowym momentem w 2012 roku na rynku leków na receptę będzie maj, kiedy to Ministerstwo Zdrowia opublikuje kolejne listy refundacyjne, gdzie podstawę do limitu wyznaczać będą udziały rynkowe produktów, które były obecne na listach z 29 grudnia 2011 roku.
Dołącz do dyskusji: Rynek apteczny wzrósł do 22,3 mld zł w cenach detalicznych w 2011 r.