SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rynek farmaceutyczny wart ponad 36 mld zł. W marcu apteki przeżywają oblężenie

W ubiegłym roku wartość rynku farmaceutycznego wyniosła ponad 36,43 mld zł (bez segmentu szpitalnego) - wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Leków Bez Recepty (PASMI). W pierwszych dniach marca sprzedaż leków w aptekach wzrosła o 32,2 proc. (dane PEX PharmaSequence).

Shutterstock.com Shutterstock.com

Wartość całego rynku farmaceutycznego bez segmentu szpitalnego w 2019 roku wynosiła ponad 36,43 mld złotych (liczone w cenach detalicznych). Wliczają się w to segmenty leków na receptę (RX) oraz preparaty dostępne bez recepty (leki OTC), suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki.

Leki bez recepty to prawie połowa rynku farmaceutyków

Segment leków OTC w aptekach stacjonarnych i w aptekach internetowych w 2019 r. wart był 16,61 mld złotych (liczone w cenach detalicznych). Do sprzedaży w tym segmencie wliczane są leki OTC i produkty CH, takie jak suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki apteczne. Segment ten w 2019 roku miał około 46 proc. udziału wartościowego w całym rynku farmaceutycznym w Polsce (wliczając leki, suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki apteczne). Z tego leki OTC i suplementy diety o działaniu leczniczmym i wspierającym leczenie stanowią około 32 proc..

Udział marek własnych w rynku produktów bez recepty to już 3 proc.. Są jednak kategorie, gdzie ten udział wynosi nawet kilkanaście procent, np. probiotyki, witamina C, z tendencją rosnącą - czytamy w raporcie opublikowanym przez Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty.

Udział sprzedaży internetowej wynosi 3,5 proc. (bez sprzedaży typu „click&colect”).

W 2019 roku wartość sprzedaży w aptekach stacjonarnych wyniosła 15,88 mld złotych, co oznacza wzrost o 5,6 proc. w stosunku do 2018 roku. Sprzedaż suplementów diety wyniosła 3,97 mld złotych.

Polacy kupili w ubiegłym roku 790 milionów opakowań leków bez recepty (OTC). Dodając do tego kosmetyki, artykuły medyczne, odżywki oraz produkty sprzedane przez Internet, liczba ta rośnie do ponad miliarda (1,090) opakowań. W omawianym okresie sprzedano 722 mln opakowań leków dostępnych wyłącznie na receptę.

Najszybciej rosnącą kategorią były w ubiegłym roku leki na kaszel i inne problemy związane z oddychaniem. W 2019 roku wartość sprzedaży dla tej kategorii wyniosła 2,81 mld złotych.

Następnymi najszybciej rosnącymi kategoriami były segment witamin i minerałów, leki przeciwbólowe i preparaty wspomagające trawienie.

Pod względem udziałów w sprzedaży aptecznej (liczonym w cenach ostatecznych dla  pacjenta), największym graczem na rynku jest USP Zdrowie (7,5 proc.). Dalej są Polpharma (6,6 proc.), Aflofarm (6,5 proc.), GSK (4,8 proc.) i Sanofi (3,5 proc.).

W marcu wzrosły zyski aptek

Jak wynika z danych opublikowanych przez PEX PharmaSequence, w pierwszych 15 dniach marca wartość sprzedaży na rynku aptecznym wzrosła o 32,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego (ceny detaliczne brutto).. Sprzedaż leków OTC poszybowała aż o 69,6 proc., a suplementów diety o 48,2 proc. Sprzedaż leków na receptę w omawianym okresie była wyższa o 17,4 proc.

Znaczne wzrosty sprzedaży apteki odnotowały też w porównaniu z lutym tego roku. W ujęciu miesiąc do miesiąca, łączna sprzedaż była wyższa w marcu o 26,3 proc., leków bez recepty o 50,8 proc., suplementów o 35,2 proc.

Dołącz do dyskusji: Rynek farmaceutyczny wart ponad 36 mld zł. W marcu apteki przeżywają oblężenie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl