Rynek reklamowy w br. urośnie w Polsce o 2,4 proc., a globalnie o 4,4 proc. (analiza)
W br. wartość wydatków reklamowych netto zwiększy się w Polsce 2,4 proc. do 6,702 mld zł, natomiast na całym świecie nastąpi wzrost o 4,4 proc. do 544 mld dolarów - prognozuje dom mediowy ZenithOptimedia Group. Najwięcej zyska reklama internetowa, natomiast spadną inwestycje reklamowe w dziennikach i magazynach.
ZenithOptimedia Group obniżył nieco w ciągu kwartały prognozę tegorocznego wzrostu polskiego rynku reklamowego - w grudniu ub.r. przewidywał, że wydatki zwiększą się o 3,1 proc. do 6,745 mld zł netto (więcej na ten temat).
- Prognozy gospodarcze mówią o relatywnie stabilnym wzroście polskiego PKB w najbliższych trzech latach oraz o stopniowej, ale umiarkowanej poprawie koniunktury w strefie euro. Budujące są także dane z badań koniunktury konsumenckiej i z rynku pracy. Jednak niepewna sytuacja polityczna w naszym regionie skutkuje ostrożnym podejściem wszystkich uczestników rynku, szczególnie największych, międzynarodowych koncernów - uzasadnia Monika Bronowska, CEO polskiego oddziału ZenithOptimedia Group. - Również nasze prognozy dla globalnego rynku reklamowego zostały nieznacznie zredukowane, na co poza recesją w Rosji, na Ukrainie i Białorusi wpłynęło także spowolnienie wzrostu gospodarczego w Chinach - dodaje.
Jeśli chodzi o poszczególne media, to największe wydatki reklamowe niezmiennie będą trafiać do telewizji, w której według ZenithOptimedia Group w br. inwestycje na polskim rynku zwiększą się o 2,6 proc. - Reklama telewizyjna nadal rośnie, jednak z niższą dynamiką. Z naszych analiz wynika, że najwięksi reklamodawcy ograniczyli budżety telewizyjne. Spodziewamy się jednak, że część tych budżetów zostanie zainwestowana w reklamę wideo w internecie - komentuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief buying officer w ZOG. - Pomimo wyższej liczby GRP, ich struktura znacząco przechyla się w stronę stacji tematycznych, które nadal, mimo podniesienia cen, pozostają tańsze od dużych stacji, a co za tym idzie nie wymagają tak dużych nakładów finansowych. W lutym pierwszy raz od dłuższego czasu stacje nie redukowały zleceń reklamowych, a od marca zauważalne jest mniejsze wykorzystanie zasobów - opisuje.
W internecie inwestycje mają zwiększyć się o 10,7 proc. (trzy miesiące temu ZOG prognozował wzrost wynoszący 11,8 proc.). - Korekta poprzedniej prognozy wiąże się z coraz większym nasyceniem tego segmentu rynku. Dynamika inwestycji w reklamę online lekko słabnie, bo rynek jest coraz dojrzalszy i powoli się stabilizuje - tłumaczy firma. Wzrost jest napędzany przede wszystkim przez reklamę wideo, rozwijającą się szybko m.in. dzięki rosnącej liczbie urządzeń mobilnych z dostępem do internetu i coraz szybszemu internetowi mobilnemu pozwalającemu oglądać na nich treści wideo.
Wydatki na reklamy w radiu urosną o 2,7 proc. (czyli mniej niż w ub.r.), a w kinach - o 1,1 proc. W przypadku reklamy kinowej pozytywnymi czynnikami mogą okazać się hitowe produkcję (takie jak „Spectre” czy „Gwiezdne wojny”), które zapewnią dużą widownie.
Z kolei inwestycje na reklamy zewnętrzne zmaleją o 0,5 proc. ZOG uzasadnia, że kampanie przed wyborami prezydenckimi i parlamentarnymi przyniosą raczej zapełnienie nośników niż wzrost przychodów, a nadal nie zakończono badania efektywności reklamy outdoorowej.
W prasie nastąpią kilkunastoprocentowe spadki inwestycji reklamowych - w dziennikach o 19,6 proc., a w magazynach o 15 proc. ZenithOptimedia Group zwraca uwagę, że przy tak szybko topniejących wpływach reklamowych wydawcy szukają innych źródeł przychodów: Agora wprowadziła z sukcesem ofertę płatnego dostępu do treści „Gazety Wyborczej” w internecie, ponadto pojawiają się nowe niskozasięgowe tytuły premium (o wysokiej jakości treści, szaty graficznej i papieru) skierowane do grup odbiorców o określonych zainteresowaniach.
Globalnie ZenithOptimedia Group prognozuje, że w br. wydatki reklamowe zwiększą się o 4,4 proc. do 544 mld zł (wobec wzrostu o 5,2 proc. w ub.r.). W kolejnych latach dodatnia dynamika wyniesie natomiast 5,3 i 4,8 proc.
Na drugiej podstronie szczegółowe prognozy reklamowe ZOG dla poszczególnych regionów świata, czołowych krajów i mediów
Dołącz do dyskusji: Rynek reklamowy w br. urośnie w Polsce o 2,4 proc., a globalnie o 4,4 proc. (analiza)