Rząd zmienia reguły umieszczania reklam w mediach
Rząd przyjął we wtorek projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o kinematografii. Chodzi m.in. o wprowadzenie nowych regulacji dla dostawców platform udostępniających wideo oraz modyfikację przepisów dot. ochrony konsumentów, w tym szczególnie małoletnich. Zmodyfikowano także reguły umieszczania reklam w usługach medialnych.
Projekt został przedłożony przez ministra kultury, dziedzictwa narodowego i sportu.
W komunikacie KPRM napisano, że "przepisy dotyczące świadczenia audiowizualnych usług medialnych zostały dostosowane do dyrektywy Unii Europejskiej".
"Chodzi m.in. o wprowadzenie nowych regulacji dla dostawców platform udostępniających wideo oraz modyfikację przepisów dotyczących ochrony konsumentów, w tym szczególnie małoletnich" - wskazano.
Wyjaśniono, że wprowadzono "przepisy dotyczące prowadzenia działalności związanej z dostarczaniem platform udostępniania wideo". "Chodzi o: zapewnienie odbiorcom podstawowych informacji dotyczących dostawców platform; zgłoszenie platformy udostępniania wideo do wykazu prowadzonego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w systemie teleinformatycznym (zgłoszenie będzie zawierać podstawowe informacje; wzór zgłoszenia i wykazu zostaną określone w rozporządzeniu KRRiT); zakaz umieszczania treści nawołujących do przemocy i popełniania określonych w ustawie przestępstw, zagrażających prawidłowemu rozwojowi małoletnich (bez stosowania odpowiednich zabezpieczeń technicznych); wyeliminowanie treści zabronionych, bądź ich udostępnianie w sposób zgodny z prawem w ramach kontroli ex post; obowiązek stworzenia mechanizmu składania skarg, tak aby odbiorcy treści na platformie mieli zapewniony łatwy sposób sygnalizowania dostawcom platform o naruszeniach przepisów w treściach umieszczanych na platformie".
Nowe reguły umieszczania reklam
Zmodyfikowano także reguły umieszczania reklam w usługach medialnych. Dokonano podziału doby na trzy przedziały czasowe, z czego dwa zawierają ograniczenia emisji reklam: "06.00-18.00 – 20 proc. tego czasu może być przeznaczone na reklamę, nie może to jednak przekroczyć 144 minut; 18.00-24.00 – 20 proc. tego czasu może być przeznaczone na reklamę, nie może to jednak przekroczyć 72 minut".
Projekt noweli zakłada "odejście od generalnego zakazu lokowania produktu i wprowadzenie dopuszczalności lokowania produktu jako zasady, od której przewidziane są wyjątki". Wprowadzono również możliwość przerywania reklamami filmów dla dzieci, dłuższych niż 60 minut. Pozostałe treści skierowane do dzieci w dalszym ciągu nie będą mogły być przerywane reklamami. Dodano także zakaz nadawania reklam o papierosach elektronicznych.
Ponadto projekt noweli modyfikuje regulacje dotyczące ochrony konsumentów, w szczególności małoletnich. W projekcie nowelizacji "doprecyzowano zakaz udostępniania audycji lub innych przekazów zawierających treści nawołujących do nienawiści, dyskryminacji i przemocy ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną; wprowadzono odpowiednie oznaczenia opisujące charakter prezentowanych treści, które będą wskazywać, jakie rodzaje zagrożeń dla osób małoletnich znajdują się w audycji lub innym przekazie oraz wprowadzono zakaz przetwarzania przez nadawców do celów handlowych danych osobowych małoletnich".
W projekcie nowelizacji zmieniono zasady promowania i wspierania twórczości europejskiej przez dostawców usług medialnych.
Zmodyfikowano reguły dotyczące stosowania udogodnień dla niepełnosprawnych w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie.
Zmieniono przepisy dotyczące kompetencji i funkcjonowania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji: umożliwiono podejmowanie działań wobec platform udostępniania wideo; nałożono obowiązek uzasadniania działań podejmowanych w zakresie odwołania członków KRRiT.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.
Dołącz do dyskusji: Rząd zmienia reguły umieszczania reklam w mediach