SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Absurd foliowania warzyw i owoców w akcji #NoBeautyInPlastic

Fotograf Daniel Petryczkiewicz w ramach autorskiego projektu artystycznego #NoBeautyInPlastic pokazuje absurd pakowania wielu produktów w plastik - nawet pojedynczych sztuk warzyw. W sesji wystąpiły uczennice stołecznego liceum im. Miguela de Cervantesa.

Projekt #NoBeautyInPlastic zwraca uwagę - za pomocą prowokujących fotografii - na rosnące problemy związane z ekologią i stosunkiem człowieka ze środowiskiem naturalnym.

Najpierw głównym motywem było zanieczyszczenie powietrza. Daniel Petryczkiewicz zaangażował artystów-sportowców, którzy pozowali na tle zanieczyszczonej stolicy. Z końcem sezonu smogowego, postanowił poruszyć kolejny drażliwy i palący temat – bezmyślne i niepotrzebne zużycie jednorazowego plastiku.

Pod nazwą #NoBeautyInPlastic powstało w sumie 10 sesji fotograficznych pokazujących w prowokacyjny sposób temat jednorazowego plastiku oraz jego nadmierne zużywanie.

Warszawskie licealistki w kampanii #NoBeautyInPlastic

Niechlubnymi "antybohaterami" najnowszej sesji z cyklu #NoBeautyInPlastic, opublikowanej w połowie stycznia w mediach społecznościowych, są opakowane w folię warzywa i owoce, papierowo-foliowe toby na pieczywo oraz plastikowe butelki i najcieńsze bezpłatne torebki (tzw. zrywki).

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

We wszystkich wiodących sieciach handlowych w Polsce @lidlpolska @biedronka_official_pl @tesco.pl @auchan_polska @carrefourpolska niektóre warzywa są dostępne TYLKO w plastiku (np. por, bakłażan czy kalafior w Biedronce). W zasadzie w KAŻDYM sklepie 90% ogórków i cukinii jest ZAFOLIOWANE! Najgorsza sytuacja z możliwych - jakże często obserwowana przeze mnie to jednorazowa zrywka a w niej...zafoliowany ogórek. Noż kurw....🤬💥🤬 Może czas się obudzić z pogoni tylko za zyskiem i zrobić coś dla Ziemi? W czasie 10 sesji foto #NoBeautyInPlastic oraz spotkań z młodzieżą – w liceum Cervantesa, czy w Reytanie – widziałem zupełnie inną postawę. Postawę Pokolenia, które niekoniecznie chce mieć. Ale chce czuć, że żyje. Pokolenia które chce doświadczać a nie posiadać. Pokolenia, które może nie będzie miało gdzie realizować swojego życia jeśli my dorośli się nie ogarniemy. Oni będą nami za 30 lat. Ta przyszłość nie wygląda różowo. Raczej czarno. I smogowo. Co możesz zrobić? 💥Nie bierz jednorazówek w sklepie! 💥Zwróć uwagę personelowi, na fakt że są inne alternatywy – jeśli sami tego nie zrobimy nikt tego za nas nie zrobi! 💥Nie kupuj opakowanych w plastik owoców i warzyw! 💥Weź na zakupy swoją torbę wielorazową.💚 Podziel się tym postem z innymi.💚 I pamiętaj, że finalnie to MY jako konsumenci mamy władzę. Możemy kupować albo nie. I to jest władza ostateczna. Tylko w ogóle z niej nie korzystamy. Może warto zacząć 💪🏻 W sesji wzięły udział: @_zosiamotylewska @inka.lis @liv_dziadul @wiolka.1803 @j.kowalska.a.a.a @natalia_dziadul Sesja powstała w @milkstudiowarsaw Sprzęt - niezawodna @sigmafotopolska #cukinia #folia #zapakowane #zerowaste #zerowastepolska #singleuse #singleuseplastic #timeforchange #climatechange #noplastic #extinctionrebellion #youngmodels #teenmodel #wrapped #singleusesucks

Post udostępniony przez Daniel Petryczkiewicz (@daniel_petryczkiewicz_photo)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Myślałeś/aś kiedyś o tym co robisz pakując do 5 jednorazówek po jednym owocu lub bułkę? Zrywki to plaga polskich sklepów. Wprowadzenie opłat za grubsze jednorazówki uspokoiło sumienie decydentów i otworzyło jeszcze większa puszkę Pandory - te cieniutkie torebki nie są recyklowane, każdy używa ich bezrefleksyjnie do pakowania pojedynczych produktów - często o zgrozo także takich które już są w folii zapakowane 😡 @lidlpolska @biedronka_official_pl @carrefourpolska @auchan_polska @tesco.pl @zabkapolska 10 odsłona #nobeautyinplastic nie jest ładna. Mam nadzieje że Was przerazi. W sesji wystąpiły ale także ją zainicjowały i zainspirowały, warszawskie licealistki: @_zosiamotylewska @inka.lis @liv_dziadul @wiolka.1803 @j.kowalska.a.a.a @natalia_dziadul To ich przyszłość i ich walka. Z jednorazowym plastikiem. Ze zwiększająca się przez jego produkcję oraz konsumpcję emisję CO2. Z biernością naszych rządzących, którzy wypierają fakt ocieplenia klimatu, chroniąc interesy największych trucicieli oraz biznesu. Jeśli chcecie wesprzeć tą walkę udostępnijcie posta, nie bierzcie w sklepie jednorazówek, zwracajcie uwagę na fakt ich używania - jeśli nie wymusimy sami zmian - one nie nadejdą. Zrobiliśmy to z rurkami plastikowymi - możemy to samo zrobić z jednorazówkami 💪🏻 Sprzęt: @sigmafotopolska @milkstudiowarsaw #singleuseplastic #singleusesucks #singleuseplastics #plasticfree #plasticpollution #plasticpollutes #plasticsucks #climatechange #climatecrisis #lesswaste #lesswastepolska #nowaste #wasteless #wastefree #wastemanagement #future #fridaysforfuture #bezplastiku

Post udostępniony przez Daniel Petryczkiewicz (@daniel_petryczkiewicz_photo)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kupujesz w warzywniaczku @biedronka_official_pl ? Myślisz czasem o tym co wrzucasz do koszyka? Ponad połowa asortymentu w tym warzywniaczku jest zapakowana w jednorazową folię. Części warzyw nie można kupić w ogóle bez plastiku. Czy naprawdę jesteśmy na to skazani i skazujemy Naszą Planetę? Te sieci handlowe to liderzy rynku detalicznego. Mają ogromną siłę przetargową. Biedronka (co znam z autopsji) walczy z producentami o każdy grosz rabatu, KAŻDY! W dupie jednak mają fakt, żeby zażądać dostarczania produktów bez plastiku. A mogliby to zrobić jednym pstryknięciem palca. Ale to by kosztowało. Kosztowałoby kolejny 0,05% marży. Kosztowałoby kolejny bonus. Kolejną podwyżkę. Kolejne dywidendy. Kolejne awanse. Kolejne stanowiska. Kolejne ambicje. Naprawdę jest jeszcze nam za mało? A kiedy będzie dość? W czasie 10 sesji foto #NoBeautyInPlastic oraz spotkań z młodzieżą – w liceum Cervantesa, czy w Reytanie – widziałem zupełnie inną postawę. Postawę Pokolenia, które niekoniecznie chce mieć. Ale chce czuć, że żyje. Pokolenia które chce doświadczać a nie posiadać. Pokolenia, które może nie będzie miało gdzie realizować swojego życia jeśli my dorośli się nie ogarniemy. Oni będą nami za 30 lat. Ta przyszłość nie wygląda różowo. Raczej czarno. I smogowo. Co możesz zrobić? 💥Nie bierz jednorazówek w sklepie! 💥Zwróć uwagę personelowi, na fakt że są inne alternatywy – jeśli sami tego nie zrobimy nikt tego za nas nie zrobi! 💥Nie kupuj opakowanych w plastik owoców i warzyw! 💥Weź na zakupy swoją torbę wielorazową.💚 Podziel się tym postem z innymi.💚 I pamiętaj, że finalnie to MY jako konsumenci mamy władzę. Możemy kupować albo nie. I to jest władza ostateczna. Tylko w ogóle z niej nie korzystamy. Może warto zacząć 💪🏻 W sesji wzięły udział: @_zosiamotylewska @inka.lis @liv_dziadul @wiolka.1803 @j.kowalska.a.a.a @natalia_dziadul Sesja powstała w @milkstudiowarsaw Sprzęt - niezawodna @sigmafotopolska #warzywa #vegetables #vege #plasticfree #wrappedworld #climatecrisis #mlodziezowystrajkklimatyczny #nobeautyinplastic #plasticsucks #eye #modelka #schoolgirl #liceum #sesjafoto #studiophotography #ecology #ekologia #biedronka #biedronkapolska #biedra #świeżaki

Post udostępniony przez Daniel Petryczkiewicz (@daniel_petryczkiewicz_photo)

 

- Tematem plastiku jednorazowego zajmuje się fotograficznie już od ponad roku. Bieżąca sesja projektu to już jego 10 odsłona. Tym razem chciałem pokazać ten problem mocno specyficznie - odnosząc się dokładnie do tego co oglądam na zakupach w sklepie. Bez żadnych przenośni ani „artyzmu”. Co tam widzę? Zafoliowany świat... - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl autor projektu Daniel Petryczkiewicz.

Jak opowiada autor zdjęć, głównym pomysłem na sesję były portrety studyjne na czarnym tle.

- Pomysł dość mroczny, bo i problem jest w ogóle nie-piękny. Do zdjęć wybrałem takie produkty/stylizacje, które pokazywały absurd tego, co widzę w sklepach i co mnie wkurza. Zrobiłem przed sesją objazd kilku sieciowych sklepów spożywczych - Biedronki, Lidla i Carrefura - gdzie zresztą robię czasem zakupy. Policzyłem ile jest produktów na stoisku z owocami i warzywami vs. to ile z nich zapakowanych jest w jednorazowy plastik. Sam się przeraziłem, choć miałem już od dawna wrażenie, że ta ilość zaplastikowanych warzyw i owoców wyraźnie się ostatnio zwiększa. Mimo całej złej prasy i informacji o „kryzysie śmieciowym”, który jest częścią kryzysu klimatycznego - opowiada nam autor #NoBeautyInPlastic.

W sesji udział wzięły Inka Lis, Joanna Kowalska, Natalia Dziadul, Oliwia Dziadul, Wioletta Stadnik oraz Zofia Motylewska. - W sesji wzięły udział dziewczyny z liceum Cervantesa w Warszawie, gdzie miałem okazje mówić do młodzieży o swoim projekcie, twórczości i poglądach na temat degradacji środowiska - w tym powodowanej przez nadmierne i bezmyślne używanie jednorazowego plastiku. Dziewczyny proaktywnie - z dużym zaangażowaniem - zgłosiły się, wyrażając chęć aktywnego działania w ważnej sprawie. W ogóle, na spotkaniach z młodzieżą czuć ogromne zaangażowanie w temat środowiska i chęć działania! - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Daniel Petryczkiewicz.

Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, post zdobył na Facebooku zasięg ponad 2 mln użytkowników. Zdjęcia można oglądać na Facebooku i Instagramie.

Czy na sesję zareagowały w jakiś sposób sieci handlowe, których produkty widać na fotografiach? - W zasadzie odezwała się tylko Biedronka. Pod moim postem na Facebooku skomentowali temat ogólną, PR-ową formułką, którą odpowiadali na komentarze innych internautów. Inne sieci handlowe w ogóle nie zareagowały. To przykre. Szkoda, że chowają głowy w piasek. Myśle że z dyskusji i słuchania potrzeb Klientów wyniknęłoby dużo dobrego - konkluduje autor zdjęć.

W 2020 roku obrazy przygotowane w ramach #NoBeautyInPlastic jadą w Polskę. Zdjęcia będzie można oglądać w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Trójmieście i Katowicach. Aktualnie także wybrane fotografie - do końca stycznia - można podziwiać na ulicach Warszawy, dzięki wspólnej akcji z firmą ClearChannel Polska.

Dołącz do dyskusji: Absurd foliowania warzyw i owoców w akcji #NoBeautyInPlastic

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
to
Por z Biedronki :P
mogli chociaż zamazać markę.
odpowiedź
User
bromba i inni
Eko warzywa i owoce (100 - 200 % droższe niż inne) dlatego są foliowane na maksa żeby klientela nie mieszała do woli i nie nakładła sobie tych eko do foliówki jako tych zwykłych 2 razy tańszych, he he.
odpowiedź
User
Daniel Petryczkiewicz
Zamysłem moich zdjęć było właśnie wskazanie konkretnych marek które to robią ;) Pozdrawiam
odpowiedź