Spadki sprzedaży dzienników w 2012 roku. „Rzeczpospolita” i „Parkiet” straciły najwięcej
W 2012 roku wszystkie dzienniki ogólnopolskie zanotowały spadki sprzedaży ogółem. Najwięcej straciły „Rzeczpospolita”, „Parkiet” i „Dziennik Gazeta Prawna”, a najmniej - „Fakt”, notujący najwyższą sprzedaż.
W całym 2012 roku średnia sprzedaż ogółem liderującego dziennika „Fakt" (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 373 716 egz., co oznacza spadek o 5,26 proc. w stosunku do 2011 roku - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Tabloidowy tytuł stracił najmniej w zestawieniu.
Druga pozycja należała do „Gazety Wyborczej” (Agora). Każde jej wydanie w ub.r. sprzedawało się średnio w liczbie 236 000 egz., po spadku względem 2011 roku o 12,8 proc.
Na podium znalazł się jeszcze tabloid „Super Express" (Murator) ze średnią sprzedażą ogółem w ub.r. na poziomie 160 895 egz., czyli o 7,33 proc. mniejszą niż rok wcześniej.
Plasująca się na czwartej pozycji „Rzeczpospolita” (Presspublica) zanotowała zdecydowanie największy relatywny spadek w zestawieniu wynoszący aż 20,61 proc., a jej średni wynik w ub.r. ukształtował się na poziomie 79 591 egz.
Na kolejnych miejscach znalazły się: „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes, 56 490 egz. sprzedaży ogółem, spadek o 15,31 proc.) i „Przegląd Sportowy” (Ringier Axel Springer Polska, 43 229 egz., - 9,07 proc.).
Siódmą lokatę zajęła „Gazeta Polska Codziennie” (Forum), której sprzedaż ogółem w ub.r. wyniosła 28 073 egz. To o 10,16 proc. mniej niż w 2011 roku, ale dane za tamten rok obejmują tylko ostatni kwartał, gdy tytuł znalazł się w ZKDP (ukazuje się od września 2011 roku).
Drugim największym spadkiem w 2012 roku dotknięta została także wydawana przez Presspublikę niszowa „Gazeta Giełdy Parkiet”. Jej średnia sprzedaż ogółem zmalała o 19,39 proc. i wyniosła 4 228 egz., co dało temu tytułowi ostatnie miejsce w rankingu.
Z kolei plasujący się oczko wyżej „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska) zanotował spadek o 7,04 proc., a jego wynik sprzedażowy uplasował się na poziomie 12 478 egz.
>>> Grudzień 2012: zyskała tylko „Gazeta Polska Codziennie”
ZKDP | 2012 | 2011 | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Fakt Gazeta Codzienna | 506 439 | 373 716 | 373 716 | 535 506 | 394 460 | 394 453 |
Gazeta Wyborcza | 347 077 | 256 506 | 236 000 | 416 288 | 305 861 | 270 635 |
Super Express | 280 711 | 161 633 | 160 895 | 296 002 | 174 322 | 173 623 |
Rzeczpospolita | 133 120 | 107 483 | 79 591 | 175 801 | 129 276 | 100 293 |
Dziennik Gazeta Prawna | 100 301 | 82 080 | 56 490 | 121 365 | 91 535 | 66 702 |
Przegląd Sportowy | 82 963 | 43 235 | 43 229 | 86 059 | 47 545 | 47 543 |
Gazeta Polska Codziennie | 102 204 | 28 073 | 28 073 | 142 227 | 31 382 | 31 249 |
Puls Biznesu | 19 473 | 17 376 | 12 478 | 20 478 | 17 765 | 13 423 |
Parkiet Gazeta Giełdy | 11 809 | 7 361 | 4 228 | 14 436 | 7 851 | 5 245 |
Dołącz do dyskusji: Spadki sprzedaży dzienników w 2012 roku. „Rzeczpospolita” i „Parkiet” straciły najwięcej