Sponsoring jest potrzebny
Zdecydowana większość respondentów jest przekonana, że sponsoring jest potrzebny. Badani uważają także, że przynosi on korzyści zarówno sponsorom, jak i osobom czy instytucjom sponsorowanym.
Ponad 76% ankietowanych jest zdania, że polska kultura potrzebuje sponsoringu, a 63%, że dzięki sponsorom lepsza jest kondycja naszego sportu. Stosunkowo niewiele jest osób, które uważają, że sponsoring, to jedynie forma reklamy (35,6% wskazań).
A jak sposób postrzegania przez Polaków sponsoringu wpływa na wizerunek firm? Z badań ARC Rynek i Opinia wynika, że blisko połowa respondentów korzystniej ocenia firmy sponsorujące. Niewiele ponad 40% przyznaje, że fakt sponsorowania nie ma większego wpływu na ich zdanie o firmie.
Ankieterzy ARC Rynek i Opinia pytali respondentów także o to, jakie powinny być cele działalności sponsoringowej w dziedzinie kultury, sztuki i rozrywki. Badani na pierwszym miejscu umieścili renowację zabytków. Ich zdaniem to powinien być główny cel firm chcących inwestować w polską kulturę i sztukę. Na drugim miejscu oczekiwań badanych znalazły się pikniki i festyny. Ponad 32% respondentów widziałoby firmy w roli sponsorów projekcji filmowych.
Najaktywniejszym sponsorem sportu jest według badanych Lech (26,1%). Mimo ograniczenia w tym roku działalności sponsoringowej przez Kompanię Piwowarską w odczuciu Polaków niewiele się zmieniło. Procentuje, więc dobrze przeprowadzona strategia promocyjna, wiążąca brand ze sportem - twierdzi Michał Górzyński. Mocną pozycje mają producenci sprzętu sportowego - Adidas (21,6%), Puma (13,3%), Nike (8,2%) i Reebok (7,6%). W rzeczywistości polski sport nie jest dla tych firm atrakcyjny i rzadko angażują się w sponsoring. Respondenci widzieli w pierwszej kolejności znaki tych firm podczas transmisji telewizyjnych z zagranicznych imprez sportowych. To samo można powiedzieć o Coca-Coli - dodaje Górzyński.
Era zawdzięcza swoją pozycję sponsorowaniu naszej kadry piłkarskiej (14,1% wskazań), a wcześniej sportów młodzieżowych - snowboardu i windsurfingu. Idea z kolei to koszykówka, tenis i reklamy z Adamem Małyszem, w sumie 11,3% Polaków uznało ją za najpoważniejszego sponsora sportu. Dziesięcioprocentowy kapitał Red Bulla jest konsekwencją związku z Adamem Małyszem. Respondenci kojarzą oleje silnikowe z rajdami samochodowymi, stąd niezła pozycja Mobil1.
Prezentowane wyniki pochodzą z badania "Sponsoring Monitor 2002/2003", które zostało zrealizowane przez instytut ARC Rynek i Opinia metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych na 1201 osobowej, reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski w wieku 15-65 lat.
Dołącz do dyskusji: Sponsoring jest potrzebny