Spotify przed Deezerem na komputerach i mobilnie, Google Play Music i WiMP mało angażujące
Z muzycznych platform streamingowych Spotify i Deezer korzysta 2-3 proc. polskich użytkowników smartfonów i tabletów, poświęcając temu po kilka minut dziennie. Google Play Music ma dużo większy zasięg na urządzeniach z Androidem, ale o wiele krótszy średni czas korzystania.
Według badania Mobience z aplikacji Google Play Music, udostępnionej w naszym kraju wiosną ub.r. korzysta w skali miesiąca 11-12 proc. polskich użytkowników smartfonów i tabletów z systemem Android (produkowanym przez Google).
Kilkakrotnie mniejszy zasięg mają muzyczne aplikacje streamingowe działające parę lat dłużej: Spotify używa 2-3 proc. „androidowych” użytkowników, Deezera - ok. 2 proc., a z WiMP - ok. procenta. Inne podobne aplikacje, np. Rdio czy polskie Muzo.pl, mają minimalny zasięg, zbyt mały, żeby został oszacowany w badaniu.
W przeliczeniu wszystkich użytkowników smartfonów w Polsce, z Google Play Music korzysta miesięcznie ok 1,5 mln, ze Spotify - ok. 300-390 tys., z Deezera - ok. 200-260 tys., a z WiMP - ok. 110-170 tys.
Wszystkie te aplikacje są odpłatne. Za darmo można z nich korzystać tylko przez krótki okres promocyjny (w przypadku Google Play Music, Spotify i Deezera - przez 30 dni), a potem trzeba płacić, najczęściej po ok. 20 zł miesięcznie (w Google Play Music, Spotify i Deezerze - po 19,99 zł).
Właściciele platform nie ujawniają statystyk korzystania z nich na polskim rynku. Spotify w czerwcu br. poinformował, że na całym świecie ma 75 mln użytkowników, z których 20 mln płaci za dostęp do usługi (więcej o tym). Google nie podaje danych o użytkownikach Google Play Music ani w Polsce, ani w skali globalnej.
Zaznaczmy, że WiMP połączył się w uruchomionym w Polsce wiosną br. serwisem Tidal (tak jak WiMP oferującym muzykę w bezstratnym formacie dźwięku) i od tego momentu nie rejestruje już nowych użytkowników.
Z muzycznych aplikacji streamingowych korzystają przede wszystkim osoby w wieku 25-34 lat (36 proc. wszystkich użytkowników), 15-25 lat (30 proc.) i 35-44 lat (23 proc.).
Na korzystanie ze Spotify jego użytkownicy mobilni poświęcają codziennie średnio od 4 do 7 minut.
Pozostałe platformy notują dużo niższe wyniki: w przypadku Deezera jest to w porywach ponad minuta, w Google Play Music - ok. pół minuty, a w WiMP - zaledwie kilka-kilkanaście sekund.
W maju 40 proc. „androidowych” użytkowników Spotify uruchamiało tę aplikację przez minimum 5 dni. Z Deezera tak często korzystało 16 proc. jego użytkowników, a z Google Play Music - 12 proc.
Za to tylko przez dzień lub dwa dni Spotify uruchiamiała połowa użytkowników. W przypadku pozostałych aplikacji było to od trzech czwartych (Deezer i Google Play Music) do 100 proc. korzystających (Rdio).
Platformy streamingowe działają też w wersjach desktopowych, w których można słuchać zgromadzonej tam muzyki za darmo, przy czym płacący użytkownicy mają dodatkowe możliwości, m.in. nie muszą oglądać reklam i mogą słuchać piosenek w wyższej jakości dźwięku i w trybie offline.
Jak wynika z badania Megapanel PBI/Gemius, na komputerach stacjonarnych Spotify odwiedza w ciągu miesiąca ok. 500-700 tys. polskich internautów, a Deezera - 90-200 tys. Pierwszy serwis rekordowe dla siebie 705 tys. użytkowników zanotował w lipcu ub.r., natomiast Deezer lepsze wyniki niż przez ostatnie półtora roku osiągał wiosną i latem 2013 roku, kiedy odwiedzało go 220-250 tys. polskich użytkowników (zobacz szczegóły).
Spotify i Deezer, tak samo jak wszystkie zagraniczne serwisy, nie są w Megapanelu audytowane, dlatego nie ma danych o liczbie ich odsłon czy czasie korzystania przez internautów. Pozostałe serwisy streamingowe zanotowały na komputerach zbyt niską odwiedzalność, żeby została określona w Megapanelu.
Dołącz do dyskusji: Spotify przed Deezerem na komputerach i mobilnie, Google Play Music i WiMP mało angażujące