Światowe koncerny będą współpracować z polskimi organizacjami na rzecz stopniowej eliminacji tworzyw sztucznych
Kilkanaście globalnych firm działających w Polsce, m.in. Coca-Cola, Danone, Nestlé czy Unilever, podpisały Polski Pakt na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych. Inicjatorem projektu jest agencja CSR Consulting.
Polski Pakt na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych zawiązała grupa firm wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach z tworzyw sztucznych i firmy związane z łańcuchem wartości opakowań, a także organizacje branżowe i pozarządowe. Celem Paktu jest wypracowanie sposobów na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych w polskiej gospodarce.
Deklaracja powołania Paktu została podpisana przez firmy i organizacje: ALPLA Poland, Carrefour Polska, Coca-Cola HBC Polska, Coca-Cola Poland Services, CSR Consulting, Global Compact Network Poland, Grupa Spółek Danone w Polsce, Nestlé Polska, PepsiCo Poland, Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań, Santander Bank Polska, Unilever Polska i WWF Polska.
Do Rady Konsultacyjnej Paktu należą: Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji i Polski Związek Przetwórców Tworzyw Sztucznych.
Potrzebne zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych
Sygnatariusze Paktu zobowiązali się do końca 2019 roku stworzyć Mapę Drogową przejścia na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych w Polsce. W kolejnych latach wypracowane rozwiązania będą promowane przez sygnatariuszy.
Inicjatywa prowadzona jest w ramach Kampanii 17 Celów, mobilizującej biznes w Polsce do podjęcia działań na rzecz realizacji Agendy 2030.
- Przed sygnatariuszami Paktu stoi trudne, ambitne zadanie stworzenia strategicznego planu bardziej zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych w polskiej gospodarce. W Mapie Drogowej opiszemy kierunki działania i przykłady dobrych praktyk i rozwiązań. Chcemy, aby stała się ona przewodnikiem i inspiracją do działania dla jak największej liczby podmiotów na polskim rynku. Dziś, w obliczu wyzwań środowiskowych przed jakimi stoimy, czas już na konkretne działania - komentuje Małgorzata Greszta, partner zarządzająca CSR Consulting - inicjatorka powstania Paktu oraz Kampanii 17 Celów.
Zakaz sprzedaży jednorazowych produktów
Do 2021 r. zakazem sprzedaży w UE zostaną objęte następujące produkty jednorazowego użytku wykonane z tworzywa sztucznego: sztućce (widelce, noże, łyżki i pałeczki), talerzyki i inne naczynia, słomki do napojów, patyczki do uszu, rączki do balonów, a także tworzywa sztuczne ulegające oksydegradacji i pojemniki do żywności oraz styropianowe kubeczki.
Państwa członkowskie będą miały czas do 2029 r. na osiągniecie poziomu 90% recyklingu plastikowych butelek. Nowe butelki będą też musiały być wytwarzane przynajmniej w 25% z materiału pochodzącego z recyklingu przed 2025 r. Do 2030 r. odsetek ten powinien sięgnąć 30%.
Dołącz do dyskusji: Światowe koncerny będą współpracować z polskimi organizacjami na rzecz stopniowej eliminacji tworzyw sztucznych