Szybki rozwój mobilnego internetu w Europie Środkowo-Wschodniej
Internauci z regionu Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) coraz częściej surfują w sieci za pomocą smartfonów i tabletów. W czerwcu br. co siedemnasta odsłona w tej części starego kontynentu została wygenerowana za pomocą urządzenia mobilnego. Wśród producentów urządzeń przenośnych palmę pierwszeństwa wciąż dzierży Apple - wynika z badania firmy Gemius.
Ruch mobilny rozwija się w Europie Środkowo-Wschodniej w szybkim tempie. W grudniu 2011 r. ok. 4% odsłon monitorowanych przez firmę Gemius dokonanych zostało z urządzeń mobilnych. Udział odsłon mobilnych we wszystkich odsłonach generowanych w regionie CEE wzrósł na przestrzeni sześciu miesięcy o połowę (grudzień 2011-czerwiec 2012).
Stopniowo swoją pozycję umacnia Apple. Według danych Gemius, w czerwcu br. prawie 40% wszystkich odsłon mobilnych dokonanych zostało z urządzeń firmy z Cupertino. Produkty Apple są popularne zwłaszcza w krajach bałtyckich. Przykładowo połowa wszystkich odsłon mobilnych generowanych w Estonii pochodzi właśnie z urządzeń z logo nadgryzionego jabłka.
Apple nie jest jednak liderem wśród producentów urządzeń przenośnych w całym regionie CEE. Na Ukrainie i w Białorusi na rynku urządzeń mobilnych przoduje Nokia. W tym drugim kraju Apple zajmuje drugą pozycję, wyprzedzając jedynie nieznacznie (ok. 1 pkt. proc. przewagi) chińską markę Huawei, z której urządzeń wykonano tam prawie 17% mobilnych odsłon. Tymczasem średni udział odsłon mobilnych z urządzeń Huawei w całym regionie w czerwcu 2011 r. wyniósł zaledwie 3%.
Pozycja Nokii, która na wielu światowych rynkach została w ostatnim czasie wyprzedzona przez Samsunga, wyraźnie słabnie także w Europie Środkowo-Wschodniej. Na przestrzeni 2011 roku fińska firma straciła tutaj 13 pkt. proc. udziału w odsłonach mobilnych. Samsung z kolei zdecydowanie rósł w 2011 roku w siłę. Zgodnie z danymi gemiusTraffic za czerwiec 2012 r., ponad 1/5 wszystkich mobilnych odsłon wykonywanych w Europie Środkowo-Wschodniej pochodziła z urządzeń koreańskiego producenta. Udział odsłon mobilnych dla urządzeń Nokii był w tym samym okresie o 4 pkt. proc. niższy. Samsung jest popularny zwłaszcza w Słowenii, na Węgrzech i na Litwie, gdzie ponad 25% odsłon mobilnych generowanych jest za pomocą jego produktów.
Inne popularne marki urządzeń przenośnych w Europie Środkowo-Wschodniej to HTC oraz Sony Ericsson. Produkty od HTC są używane najczęściej w Czechach i na Słowacji, gdzie ich udział w mobilnych odsłonach wynosił w czerwcu br. odpowiednio 10,4% i 13,2% (na podstawie danych gemiusTraffic). Smartfony i tablety Sony Ericsson są szczególnie popularne na Węgrzech (11,1% odsłon mobilnych), w Polsce (13,4%) oraz na Słowacji (11,3%).
Modele urządzeń przenośnych, które wyraźnie dominują na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, to flagowe produkty Apple: iPad oraz iPhone. Tablet firmy z Cupertino największą popularnością cieszy się w Estonii, Rosji i Słowenii (ponad 30% wykonanych odsłon mobilnych w każdym z tych krajów), a smartfon używany jest w szczególności przez Chorwatów (32%). Trzecie miejsce w regionie zajmuje Samsung GT-i9100 (Galaxy SII). Średni odsetek odsłon mobilnych generowanych w tej części Europy za pomocą tego smartfona wyniósł 3,5%, o ponad 20 pkt. proc. mniej niż w przypadku obecnego lidera w regionie – iPada.
Dołącz do dyskusji: Szybki rozwój mobilnego internetu w Europie Środkowo-Wschodniej