Szymon Hołownia w spocie TVP Info na czerwono. TVP: nie ma intencji, by demonizować wizerunek
W nowym spocie autopromocyjnym TVP Info tak wyjaskrawiono kolory, że Szymon Hołownia ma mocno czerwoną twarz. Wcześniej stacja podobny zabieg stosowała wobec Donalda Tuska. TVP przekonuje, że „nie ma intencji, by demonizować wizerunek osób występujących w spotach”, a „podobny zabieg wykorzystują również inne stacje”. Po pytaniach przesłanych przez Wirtualnemedia.pl opublikowano drugą wersję klipu z Hołownią, już bez czerwonego odcienia.
Klip autopromocyjny TVP Info składa się z serii ujęć z Szymonem Hołownią: z konferencji prasowej, wspólnej konferencji z Donaldem Tuskiem i spotkania z uczniami krakowskiego liceum. Hołownia mówi o swojej pracy jako marszałek Sejmu i mniejszym zaangażowaniu w przygotowywanie projektów ustaw. W spocie jest też fragment z materiału Macieja Mazura, pokazanego w zeszłym tygodniu w „Faktach” TVN, o internetowej popularności obrad Sejmu i Szymona Hołowni,.
Jaskrawość w całym spocie została mocno podkręcona. W konsekwencji twarz Szymona Hołowni jest bardzo zaczerwieniona, zwłaszcza w ujęciach z konferencji prasowej.
Babcia z dziadkiem tak piszczeli na widok Beatlesów#wieszwięcej TVP Info pic.twitter.com/uVZhqr2Qbn
— tvp.info 🇵🇱 (@tvp_info) December 4, 2023
Zwrócono na to uwagę w mediach społecznościowych. - Prymitywny zabieg @tvp_info podkręcania barw czerwonych tak, żeby twarz @szymon_holownia była właśnie czerwona - manewr znany z ostatnich lat, gdzie dokładnie to samo robili z @donaldtusk - napisał Kasjan Karpiński. - No to Hołownia awansował w szczujni i też go pokazują na czerwono, co oznacza, że Nowogrodzka ma podwójny ból - skomentowała Monika Mesuret.
Czytaj też: Szymon Hołownia uruchomił podcast. Sejm na YouTube śrubuje rekordy
TVP: to standardowy filtr dla spotów „Wiesz więcej”
W odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl centrum informacji przekazało, że efekt kolorystyczny w spocie z Szymonem Hołownią jest „standardowym filtrem dla materiałów emitowanych w programie ‘Wiesz więcej’” (czyli w cyklu spotów autopromocyjnych z tym hasłem - przyp.).
- Taki szablon był już wcześniej stosowany. Podobny zabieg wykorzystują również inne stacje. Korekta nasycenia koloru ma na celu odróżnienie spotu od materiałów informacyjnych w serwisach TVP Info - wyjaśnił nadawca.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Równocześnie na profilu stacji na platformie X opublikowano nową wersję spotu z Hołownią, bez żadnych efektów kolorystycznych. Centrum informacji stwierdziło, że zdecydowano się na to „z uwagi na pojawiające się w mediach społecznościowych sugestie, jakoby było to działanie zamierzone”. - Wbrew pojawiającym się insynuacjom, TVP Info nie ma intencji, by demonizować wizerunek osób występujących w spotach - podkreśliło.
Przygotujcie popcorn🍿#wieszwięcej 📺TVP Info pic.twitter.com/lVIuuNdXaL
— tvp.info 🇵🇱 (@tvp_info) December 5, 2023
Donald Tusk antybohaterem TVP Info i „Wiadomości”
W ostatnich latach na antenie TVP Info i w programach informacyjnych TVP głównym bohaterem negatywnym był Donald Tusk, zwłaszcza po powrocie w połowie 2021 roku do krajowej polityki. W „Wiadomościach” wielokrotnie, czasem po kilka razy w jednym wydaniu, powtarzano jego wypowiedzi po niemiecku oraz ujęcia z zaciśniętymi pięściami i ze spotkania z Władimirem Putinem na sopockim molo.
W lipcu 2021 roku w TVP Info pojawił się spot autopromocyjny, w którym zastosowano taki filtr kolorystyczny, że twarz Donalda Tuska jest czerwona. Dodatkowo lider PO stoi na tle logo partii, głową zasłania część znaku, a widoczne elementy mogą kojarzyć się z rogami.
TVP Info#wieszwięcej pic.twitter.com/QhO3cZNsdy
— tvp.info 🇵🇱 (@tvp_info) July 5, 2021
Potem w TVP Info i „Wiadomościach” wiele razy pojawiało się ujęcie, w którym w klatkę piersiową Donalda Tuska był wycelowany krzyż na środku kadru, jak w wersji surowej nagrania z kamery. - To jest ujęcie z monitora odglądowego drugiej kamery. Bardzo popularny zabieg stosowany od bardzo dawna przez wiele telewizji w przypadku ilustrowania zdjęć z konferencji prasowych różnych polityków - tłumaczył w połowie ub.r. Jarosław Olechowski, ówczesny dyrektor Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. Pod koniec ub.r. Donald Tusk pozwał w tej sprawie Telewizję Polską, domagając się wycofania tego ujęcia z emisji, przeprosin i zapłaty 30 tys. zł na cel społeczny.
Z kolei w spocie TVP Info ze stycznia br. zmanipulowano wypowiedź Tuska na spotkaniu z młodzieżą. Polityk skrytykował Telewizję Polską, podkreślając, że „to jest zaprogramowana, bardzo profesjonalna nienawiść”, a w spocie pojawiły się jedynie słowa, że „nigdy telewizja publiczna nie była tak profesjonalna, jak jest dzisiaj”.
Czytaj też: Z „Wiadomości” odszedł wydawca
Według danych Nielsen Audience Measurement w listopadzie br. średnia widownia minutowa TVP Info wynosiła 341 881 osób, co dało 5,65 proc. udziału w rynku oglądalności (po wzroście rok do roku o 25,8 proc.).
Od kilku lat Telewizja Polska ze względu na treści emitowane w TVP Info i programach informacyjnych jest wśród najgorzej ocenianych mediów w kraju. W niedawnym sondażu państwowego instytutu CBOS działalność Telewizji Polskiej negatywnie oceniło 45 proc. Polaków, a dobrze 39 proc. TVP i Radio Maryja jako jedyni nadawcy zanotowali więcej ocen krytycznych niż pozytywnych, dużo lepiej zostali ocenieni TVN i Polsat.
W marcowym sondażu Ipsos 69 proc. Polaków uznało, że "Wiadomości" TVP nie pokazują prawdy o wydarzeniach w kraju. Program najbardziej wiarygodny jest dla zwolenników PiS, osób w wieku ponad 60 lat i z wykształceniem zawodowym. Z kolei w badaniu na potrzeby raportu Reuters Institute 47 proc. Polaków stwierdziło, że nie ma zaufania do informacji z Telewizji Polskiej, a przeciwną opinię wyraziło 28 proc. TVP wypadała najgorzej w zestawieniu obejmującym czołowych nadawców telewizyjnych, radiowych, marki prasowe i internetowe.
Dołącz do dyskusji: Szymon Hołownia w spocie TVP Info na czerwono. TVP: nie ma intencji, by demonizować wizerunek