SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVN i TVP miały uwagi do kampanii "Tak dla podpasek". Spot bez krwi menstruacyjnej

Rusza pierwsza w Polsce telewizyjna kampania społeczna o menstruacji Kulczyk Foundation i Okresowej Koalicji. TakDlaPodpasek.pl to apel do polityków, by przyjęli ustawę o darmowym dostępie do podpasek w każdej szkole. Jak ustalił portal Wirtualnemedia.pl, emisji spotu w pełnej wersji z powodu pokazania krwi menstruacyjnej odmówiły TVP i TVN. Za to cały film pokazuje Polsat.

Kadr ze spotu "Tak dla podpasek" Kadr ze spotu

W Polsce żyją obecnie ponad 2 mln dziewczynek w wieku 9-19 lat. Większość z nich miesiączkuje lub w niedalekim czasie zacznie miesiączkować. Zapewnienie im dostępu do środków higieny menstruacyjnej oraz edukacji na temat zdrowia menstruacyjnego to pierwszy krok do wzmocnienia pewności siebie i budowania wspierającego środowiska wśród rówieśników. Akcja ma również na celu zniwelowanie tabu i stygmatyzacji, które towarzyszą miesiączce.

Ubóstwo menstruacyjne w Polsce jest dużym problemem

Celem akcji jest wsparcie wszystkich dziewczynek w Polsce w godnym przeżywaniu okresu oraz uchronienie ich przed opuszczaniem zajęć lekcyjnych z powodu miesiączki. Wbrew powszechnym stereotypom, ubóstwo i wykluczenie menstruacyjne występują także w naszym kraju i w dużym stopniu dotyczą dziewczynek. Potwierdzają to badania[1] Kulczyk Foundation z 2020 oraz 2022 roku.

Wynika z nich, że aż 54 proc. nastolatek w Polsce przynajmniej raz nie poszło do szkoły z powodu okresu. 21 proc. dziewczynek musiało zwolnić się z lekcji z powodu braku środków higieny menstruacyjnej. 67 proc. Polek przyznaje, że zdarzyło im się nie mieć w szkole dostępu do podpasek. Jednocześnie 64 proc. Polek i Polaków uważa, że podpaski w szkołach powinny być darmowe.

To pierwsza tak duża kampania społeczna, która opowiada o menstruacji. Liczymy na trwałą zmianę świadomości na temat okresu, ale naszym najważniejszym zadaniem jest wprowadzenie darmowych podpasek do wszystkich polskich szkół. Mamy ogromną determinację i jeden cel - zadbać o zdrowie i prawa kobiet wszystkich nastolatek w Polsce – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.

Spot z krwią menstruacyjną ocenzurowanej wersji w TVN i TVP

Najważniejszym elementem kampanii jest spot świadomościowy, który trafił do emisji na antenach kanałów grupy Polsat, TVN i TVP oraz w dziesiątkach kanałów tematycznych. Film pojawi się też w mediach społecznościowych – na Facebooku, Instagramie, Tik-Toku oraz w serwisie YouTube. Spot opowiada historię dziewczynek i kobiet, które łączy szkoła i temat menstruacji.

Film porusza problem braku dostępu do środków higieny menstruacyjnej, którego codziennie doświadczają uczennice z całej Polski. Jedną z ról w spocie zagrała Marianna Zydek. W rolę narratorki wcieliła się Magdalena Cielecka.

Nie wszędzie spot zostanie pokazany w całości. Problemem okazała się krew menstruacyjna, przez którą pełny film nie może zostać wyemitowany we wszystkich stacjach telewizyjnych. Nie ma też możliwości promowania tej wersji spotu w mediach społecznościowych. Wersję bez cenzury można zobaczyć na stronie TakDlaPodpasek.pl.

Na emisję pełnej wersji spotu, ze względu na krótkie ujęcie pokazujące krew menstruacyjną na podpasce nie zgodziły się TVN i TVP, gdzie zostanie pokazana jego okrojona wersja - ustalił portal Wirtualnemedia.pl. Cały film trafił do emisji w Polsacie.

 - Podczas tworzenia kampanii zaskoczyło nas wiele. Nie tylko statystyki, które w przerażający sposób pokazują wymiar problemu, jakim jest ubóstwo menstruacyjne, ale również brak możliwości nagłośnienia tematu w przestrzeni publicznej. Sytuacja zmusiła nas do przygotowania spotów w różnych wariantach, ponieważ pokazanie na bieliźnie krwi menstruacyjnej okazało się zbyt odważnym obrazem. Mamy nadzieję, że tą akcją uda nam się wywołać pozytywną zmianę w tych dwóch obszarach – mówi Anna Żurek, account director Havas Warsaw, agencji odpowiedzialnej za przygotowanie akcji.

Ocenzurowana wersja spotu, emitowana na antenach TVP i TVN

Pełna wersja spotu, emitowana w Polsacie i w internecie

Walka o darmowe podpaski w szkołach

Projekt ustawy o darmowych podpaskach w każdej polskiej szkole przygotowuje Okresowa Koalicja, zrzeszenie organizacji i ekspertek, które zajmują się normalizacją tematu miesiączki. Pod koniec maja Okresowa Koalicja przekaże projekt przedstawicielkom i przedstawicielom Sejmu i Senatu, licząc na jego szybkie wprowadzenie w życie.

Każda z wersji kampanijnego spotu nawołuje do podpisania apelu do rządzących w tej sprawie. Inicjatywę można wesprzeć na stronie TakDlaPodpasek.pl. 8 marca, podczas konferencji prasowej w polskim Parlamencie, poparcie dla ustawy autorstwa Okresowej Koalicji zadeklarowały parlamentarzystki Koalicji Obywatelskiej, PSL i Lewicy.

– Słowa okres, miesiączka, menstruacja to dla wielu słowa wstydliwe. Ale mamy w naszym społeczeństwie odważne kobiety, które łamią te mity i stereotypy. Zrzeszyły się w Okresowej Koalicji. Jesteśmy przedstawicielkami różnych klubów parlamentarnych, z różnych opcji. Wszystkie popieramy tę inicjatywę. I na pewno będziemy robić wszystko, żeby ten projekt wszedł w życie. Jesteśmy z wami – mówiła posłanka Marzena Okła-Drewnowicz.

Za zakup mediów odpowiada Havas Media, za kreację Havas Warsaw. Do działań pro bono przyłączyli się również influencerzy, do których pomogli dotrzeć Lettly i Havas Play.

Czym jest Okresowa Koalicja

Okresowa Koalicja została powołana 8 marca 2021 roku, Od tego czasu walczy z problemem ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego, dostarczając środki menstruacyjne do szkół, domów dziecka czy ośrodków dla uchodźczyń i uchodźców. Dzięki współpracy z partnerami, w ciągu dwóch lat Okresowa Koalicja dostarczyła potrzebującym osobom ponad 4 miliony podpasek i tamponów.

W skład Okresowej Koalicji wchodzą: Aga Szuścik, Akcja Menstruacja, prof. dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska, UAM, European Fem Institute, Fundacja Ja, Nauczyciel, Dolnośląska Fundacja Onkologiczna, dr n. hum Alicja Długołęcka, Fundacja im. Julii Woykowskiej, Fundacja One Day, Fundacja Pokonać Endometriozę, Fundacja Ronalda McDonalda, Fundacja Widzialne, Go Healthy Girl, Grupa Ponton, Instytut Równości, Jak Wychowywać Dziewczynki, Kulczyk Foundation, Natalia Miłuńska - miesiaczka.com, moonka, Pani Miesiączka, Polski Czerwony Krzyż, Projekt Masterki, Różowa Skrzyneczka, Stowarzyszenie Pogotowie Społeczne, Szajn

Dołącz do dyskusji: TVN i TVP miały uwagi do kampanii "Tak dla podpasek". Spot bez krwi menstruacyjnej

22 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jasne jasne
Paniutki mają tysiące na smartfony i modne ciuchy kasę na wódę narki i zabawy ale dychy na podpaski nie? Wymysły lewaczkow
1 0
odpowiedź
User
Jasne jasne
Paniutki mają tysiące na smartfony i modne ciuchy kasę na wódę narki i zabawy ale dychy na podpaski nie? Wymysły lewaczkow
26 37
odpowiedź
User
Brejzole
Co za absurd. I jeszcze autorzy kampanii to ultra naciągacze którzy temu narodowi miliardy zabrali w majątku firm i ulgach które dostawali od podobnych sobie komuszych funkcjonariuszy
28 24
odpowiedź