Tencent zainwestował w polskiego producenta gier Bloober Team
Chiński gigant Tencent kupił od Rockbridge TFI 22 proc. akcji spółki Bloober Team produkującej gry wideo. - W ciągu najbliższych 3-4 lat naszym celem jest praca i dostarczenie dwóch ekscytujących tytułów, które mają nas doprowadzić do poziomu produkcji AAA - zapowiada prezes Boober Team Piotr Babieno.
W piątek Rockbridge TFI poinformował o sprzedaniu wszystkich posiadanych 3,8 mln akcji Bloober Team stanowiących 21,97 proc. kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu. Równocześnie Tencent ogłosił kupno tego pakietu poprzez swoją spółkę zależną Serene Century Limited zarejestrowaną na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych.
W piątek po połuduniu, po ogłoszeniu tej transakcji, kurs Bloober Team rósł o 11-12 proc.
- Jesteśmy zaszczyceni zainteresowaniem Tencenta i cieszymy się, że możemy powitać go jako naszego nowego akcjonariusza. To transakcja na rynku kapitałowym pomiędzy Rockbridge i Tencentem i jako taka nie była związana z bieżącą działalnością komercyjną naszej spółki - skomentował Piotr Babieno, prezes i mniejszościowy akcjonariusz Bloober Team.
- Bardzo doceniamy zaś ogromną wiedzę branżową i cały ekosystem jaki posiada nasz nowy inwestor. Cieszymy się, że mamy go na pokładzie. Jednocześnie chcielibyśmy podziękować firmie Rockbridge za wiarę w nas i bycie jednym z naszych kluczowych udziałowców przez wiele lat podczas naszej podróży - dodał.
Tencent chce przejąć właściciela Cenegi, Muve i QLOC
Latem br. spółka zależna koncernu Tencent złożyła wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zgodę na przejęcie rosyjskiej firmy 1C Entertainment, do której należą m.in. wydawca gier wideo Cenega, sklep internetowy Muve i spółka QLOC zajmująca się zagranicznymi wersjami gier.
Wcześniej spekulowano, że Tencent szykuje się do dużego przejęcia w branży gamingowej, wśród potencjalnych celów wymieniano m.in. polskie firmy CD Projekt i Techland.
Chiński gigant ma udziały w firmach gamingowych z całego świata, m.in. 40 proc. w Epic Games i po 5 proc. w Ubisofcie i Activision Blizzard, ponadto jest jedynym właścicielem Riot Games, producenta „League of Legends”.
W pierwszej połowie br. Tencent zainwestował w 62 podmioty, kupił m.in. brytyjską spółkę Sumo za 1,3 mln dolarów.
Bloober Team po sukcesie „The Medium” szykuje nowe gry
Na początku br. ukazała się wyprodukowana przez Bloober Team gra horrorowa „The Medium”. Koszty jej przygotowania zwróciły się już w ciągu dnia od premiery.
W efekcie w pierwszej połowie br. Bloober Team osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych netto z 22,52 do 41,98 mln zł i zysku netto z 8,2 do 14,01 mln zł.
"Na lata 2022-25 będziemy jako firma rozwijać dwa duże projekty: projekt B (dawniej "Black"), nad którym pracujemy razem z Konami, a projekt C to nasze własne IP, pracujemy nad tym tytułem od pewnego czasu" - zapowiedział prezes Babieno pod koniec września.
Jak poinformował, oba projekty mają być kamieniami milowymi nowego etapu firmy. Mają znacząco podnieść prestiż na międzynarodowym rynku gier i są częścią kilkustopniowej strategii awansu do "Ligi Mistrzów" branży gier. W obu projektach wprowadzonych ma być dużo nowych mechanik.
"To nie będą gry wielkości +Wiedźmina+ czy +Cyberpunka 2077+, ale chcemy tworzyć gry AAA w naszym gatunku" - powiedział prezes. Ze słów Piotra Babieno wynika, że jeszcze w tym roku może być więcej wiadomo o którymś z tych dwóch tytułów.
Jak poinformował prezes, celem spółki jest osiągnięcie pozycji jednego z liderów całego gatunku horroru.
Bloober Team chce być liderem gier horrorowych
"Skupialiśmy się na horrorze psychologicznym, a teraz nasz plan na najbliższe 5 do 7 lat to zostanie liderem horrorów w ogóle. Chcemy robić gry, które będą aspirować do segmentu AAA. (...) Gry mają też bardziej stawiać na akcję" - powiedział prezes.
Dodał, że spółka zmierza w kierunku gier TTP (z perspektywy trzeciej osoby), z filmową narracją. Wskazał, że horrory TTP z elementami akcji mają dużo większy potencjał sprzedażowy niż horrory psychologiczne, na poziomie nawet od 3 do 10 mln sztuk.
Bloober Team chce, by jego gry miały oprawę wysokobudżetowych gier AAA i były skierowane do masowego odbiorcy. IP spółki mogą wyjść poza świat gier (np. duży i mały ekran, gry planszowe).
"Za pięć lat chcielibyśmy być w miejscu, gdzie są takie firmy jak Naughty Dog, czy Bungie. (...) Chcemy mieć bardzo stabilną sytuację finansową i to nam się udało przez te umowy, które nawiązaliśmy. Mamy wystarczająco dużo środków, by te projekty realizować bez potrzeby pozyskiwania dodatkowego finansowania, ale jednocześnie chcemy być niezależni" - powiedział prezes Babieno.
Prezes poinformował, że spółka planuje zwiększyć zatrudnienie do ok. 200 osób na koniec tego roku lub na koniec pierwszego kwartału 2022 roku. Obecnie zatrudnia ok. 150 osób.
"Będziemy prawdopodobnie jednym z pięciu największych studiów w Polsce pod względem liczby zatrudnionych" - powiedział prezes Bloober Team.
Bloober Team ma umowę z Take-Two Interactive dot. wydania nowej gry
W środę Bloober Team poinformował w komunikacie o zakończeniu pierwszej części prac nad produktem związanym z posiadaną marką "Layers of Fear". O szczegółach będzie informować w kolejnych miesiącach. Ponadto firma podpisała z amerykańskim Take-Two Interactive umowę dotyczącą wydania jej nowej gry.
Bloober Team otrzyma wynagrodzenie typu "advance" po spełnieniu ustalonych kamieni milowych, a także będzie uczestniczyć w zysku z przychodów gry po jej wydaniu. Take-Two będzie odpowiedzialne za działania promocyjne i sprzedażowe nowej gry.
Spółka podała, że całkowita wartość umowy związana jest z uprzednim spełnieniem określonych w niej kamieni milowych i warunków, jednakże jej maksymalna wartość potencjalnie przekracza wartość kapitałów własnych Bloober Team i będzie mieć istotny wpływ na wyniki finansowe.
Dołącz do dyskusji: Tencent zainwestował w polskiego producenta gier Bloober Team