Trójka nadal traci słuchaczy. Radio Maryja, Radio Pogoda, Muzo.fm i PR24 z dużymi wzrostami
Od listopada do stycznia Trójka zanotowała kolejny rekordowo niski udział w rynku słuchalności - 2,1 proc. Sporo straciło też Radio Eska, natomiast duże wzrosty osiągnęły Radio Maryja, Radio Pogoda, Muzo.fm i Polskie Radio 24. Wyniki RMF FM i Radia ZET zmieniły się nieznacznie.
Według badania Radio Track od listopada ub.r. do stycznia br. RMF FM (Grupa RMF) miało 28,9 proc. udziału w rynku słuchalności, co wobec 28,5 proc. rok wcześniej oznacza wzrost o 1,6 proc.
Z kolei udział Radia ZET (Eurozet) zmalał rok do roku o 0,3 pkt proc. do 12,3 proc. (2,1 proc. w dół), a Radia Eska (Grupa Radiowa Time) - o 0,5 pkt proc. (5,9 proc.) do 7,4 proc.
Trójka przez rok straciła dwie trzecie słuchaczy
Zdecydowanie największy spadek zanotowała Trójka (Polskie Radio), jej wynik poszedł w dół z 5,9 do 2,1 proc., czyli o 64,8 proc. To kolejny rekordowo niski udział rozgłośni - w czwartym kwartale miała 2,4 proc., od sierpnia do października - 2,9 proc., a od maja do lipca - 4,1 proc.
To pokłosie odejścia z Trójki w ub.r. zdecydowanej większości dawnego zespołu - od Wojciecha Manna w marcu, przez kilku wieloletnich dziennikarzy na czele z Markiem Niedźwieckim w maju po kolejną grupę od sierpnia, gdy z funkcji dyrektora został odwołany Kuba Strzyczkowski. Nowym szefem Trójki został Michał Narkiewicz-Jodko, który zdecydował o wymianie większości zespołu Trójki. Zapadła też decyzja, że w jej ramówce ma być więcej muzyki i kultury, a mniej polityki.
Byli dziennikarze stacji uruchomili dwie rozgłośnie internetowe. W lipcu ruszyło Radio Nowy Świat, a kilka tygodni temu wystartowało Radio 357. Rozgłośnie te utrzymują się z wpłat od słuchaczy.
Natomiast w Trójce w październiku wprowadzono zupełnie zmienioną ramówkę z wieloma nowymi osobami. Stacja nadaje więcej pasm muzycznych, a mniej publicystyki. Z początkiem tego tygodnia w ramówce pojawiły się kolejne zmiany.
Kilka dni po publikacji danych o słuchalności w czwartym kwartale prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska w rozmowie z PAP zakwestionowała rzetelność badania Radio Track. Stwierdziła, że spółkę Komitet Badań Radiowych odpowiadającą za to badanie kontrolują prywatni nadawcy, a w wynikach przeszacowane są duże miasta. W związku z tym to badanie nie uwzględnia charakteru i obowiązków nadawców publicznych. Dlatego potrzebny jest realny pomiar rzeczywistej słuchalności, prowadzony przez niezależną instytucję - stwierdziła.
W odpowiedzi Komitet Badań Radiowych w obszernym oświadczeniu opisał, że przez ostatnie dwa lata w badaniu Radio Track nie wprowadzono żadnych zmian metodologicznych, a przy realizacji ostatniej fali zadzwoniono do respondentów ze wszystkich powiatów. KBR zapewnił, że „nie ma żadnego wpływu na przebieg badania, a jedynie kontroluje, czy cały proces przebiega zgodnie z przyjętą metodologią”.
Na początku grudnia ruszyła jedna z największych w historii kampanii reklamowych Trójki - przebiega pod hasłem „Zapraszamy do Trójki”.
Jedynka, TOK FM i Antyradio w górę
W pierwszej dziesiątce rankingu kilka rozgłośni osiągnęło spore wzrosty. Udział Antyradia (Eurozet) poszedł w górę z 2,3 do 2,7 proc. (czyli o 16 proc.), Radia TOK FM (Grupa Radiowa Agory) - z 2,3 do 2,6 proc. (o 12,7 proc.), a Jedynki (Polskie Radio) - z 4,9 do 5,4 proc. (o 10,1 proc.).
Audytorium 17, obejmujące rozgłośnie regionalne Polskiego Radia, zanotowało wzrost z 4,7 do 5 proc. (o 6,1 proc.), a Radia Złote Przeboje (Grupa Radiowa Agory) - z 2,6 do 2,8 proc. (o 7,7 proc.).
Natomiast Radio Plus (Eurozet) dzięki nieznacznemu wzrostowi (z 2,1 do 2,2 proc.) wyprzedziło tracącą dużo Trójkę.
Radio Maryja zyskało jedną trzecią słuchaczy
W drugiej części rankingu relatywnie najwięcej zyskało Muzo.fm (Cyfrowy Polsat) - jego udział poszedł w górę z 0,3 do 0,6 proc.
O mniej więcej jedną trzecią zwiększyły się wyniki Radia Maryja - z 1,4 do 1,8 proc., Radia Pogoda (Grupa Radiowa Agory) - z 0,8 do 1,2 proc., Meloradia (Eurozet) - z 1,1 do 1,4 proc., oraz Polskiego Radia 24 - z 0,5 do 0,7 proc.
RMF Classic (Grupa RMF) osiągnęło wzrost z 1,6 do 1,9 proc., Radio Wawa (Grupa Radiowa Time) - z 1,4 do 1,6 proc., a Rock Radio - z 0,4 do 0,5 proc.
Dane o rynku radiowym w ostatnim roku.
Dołącz do dyskusji: Trójka nadal traci słuchaczy. Radio Maryja, Radio Pogoda, Muzo.fm i PR24 z dużymi wzrostami