TVN i RMF najpopularniejsze wśród internautów
55 proc. polskich internautów ogląda telewizję w sposób tradycyjny, 33 proc. - przez Internet. Liczba internautów-telewidzów stale rośnie.
Z miesiąca na miesiąc rośnie liczba osób, które odchodzą od tradycyjnego odbioru radia i telewizji. Coraz liczniejsze jest za to grono tych, którzy decydują się na kontakt z tymi mediami przy wykorzystaniu sieci. Według badania firmy Gemius ponad 30 proc. internautów ogląda telewizję za pośrednictwem sieci, a 70 proc. w podobny sposób odbiera stacje radiowe.
Z raportu wynika, że w dniu poprzedzającym badanie telewizję oglądał co drugi internauta (55 proc.) Jednocześnie zainteresowanie polskich użytkowników sieci tym medium systematycznie spada. W porównaniu z październikiem 2004 roku odsetek internautów deklarujących w dniu poprzedzającym badanie oglądanie telewizji zmniejszył się o 20 proc.
Nadal wśród internautów najpopularniejszą stacją telewizyjną jest TVN. 69 proc. uczestników badania przyznaje, że poprzedniego dnia oglądało właśnie ten kanał. W rankingu 5 najpopularniejszych kanałów jest również TVP 1 (58 proc.), Polsat (54 proc.), TVP 2 (48 proc.) i na 5 pozycji ex aequo TVP 3 oraz TVN 24, które zdobyły po 25 proc. głosów.
Październik 2004/ N=7120 | Maj 2005/ N=11677 | Listopad 2005/ N=10934 | Maj 2006/ N=7172 | Listopad 2006/ N=8761 | |
Nie wiem/ nie pamiętam | 1% | 2% | 1% | 14% | 3% |
TVP Polonia | 7% | 7% | 6% | 4% | 6% |
Kab&sat tematyczne kanały z kreskówkami | 6% | 7% | 7% | 9% | 9% |
Kab&sat tematyczne kanały sportowe | 13% | 12% | 12% | 16% | 14% |
TV 4 | 16% | 17% | 15% | 15% | 16% |
TVN 7 | 12% | 13% | 15% | 14% | 17% |
Kab&sat tematyczne kanały dokumentalne | 11% | 13% | 15% | 11% | 17% |
Kab&sat tematyczne kanały filmowe | 8% | 10% | 10% | 12% | 17% |
Inne kanały telewizyjne | 14% | 15% | 12% | 7% | 18% |
Kab&sat tematyczne kanały muzyczne | 23% | 19% | 18% | 2% | 19% |
TVP 3 (Regionalna) | 19% | 24% | 25% | 21% | 25% |
TVN 24 | 15% | 19% | 19% | 22% | 25% |
TVP 2 | 50% | 54% | 54% | 52% | 48% |
Polsat | 61% | 59% | 60% | 59% | 54% |
TVP 1 | 61% | 62% | 61% | 60% | 58% |
TVN | 66% | 63% | 64% | 69% | 69% |
Polscy internauci coraz częściej decydują się na oglądanie telewizji przez internet. W listopadzie br. internetowy odbiór telewizji deklarowało 33 proc. badanych, co oznacza wzrost o 18 proc. w stosunku do analogicznego miesiąca roku ubiegłego, zaś o 83 proc. w porównaniu do danych pochodzących z października 2004.
Mimo obserwowalnego wzrostu zainteresowania użytkowników polskiej sieci telewizją internetową, jest ona nadal traktowana jako pewna innowacja, a nie alternatywny sposób korzystania z tego medium. Analiza częstotliwości oglądania telewizji za pomocą internetu pokazuje, że jest to w chwili obecnej czynność raczej okazjonalna - spośród badanych, którzy oglądają telewizję za pośrednictwem internetu, około 30 proc. robiło to tylko raz.
Co drugi respondent w przeddzień badania słuchał radia. Wśród internautów biorących udział w badaniu najchętniej słuchaną stacją radiową jest niezmiennie (porównanie do wyników badań realizowanych we wcześniejszych falach) RMF FM. 40 proc. ankietowanych deklaruje, że w dniu poprzedzającym badanie słuchało właśnie tej stacji. W dalszej kolejności znajduje się Radio Zet (34 proc.), Eska (23 proc.), Program 3 PR (15 proc.) i na tej samej pozycji Radio Złote Przeboje i Radiostacja (po 10 proc. głosów).
Jak podkreśla Gemius z roku na rok zwiększa się odsetek osób, które słuchają radia za pośrednictwem internetu. W październiku 2004 z tej formy odbioru radia korzystało 49 proc. badanych. Pod koniec ubiegłego roku było ich już 70 proc.
Badanie firmy Gemius odbywało się w oparciu o ankiety wyświetlane w sieci w formie pop-up: 13-26 listopada 2006.
Dołącz do dyskusji: TVN i RMF najpopularniejsze wśród internautów