TVN musi zapłacić 60 tys. zł kary za reklamę alkoholu
Telewizja TVN musi zapłacić 60 tys. zł kary za nadanie w grudniu 2014 roku na swojej antenie reklamy alkoholu - zdecydował przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak.
Analiza wykonana przez KRRiT po skardze od widza wykazała, że TVN 27 grudnia 2014 roku o godz. 0.43 w czasie przerwy w emisji filmu „Ojciec Chrzestny” nadał spot reklamujący wino australijskiej marki Jacob’s Creek. Stacja podczas postępowania tłumaczyła, że był to jedynie materiał, w którym dystrybutor tej marki win - firma Dobry Wybór informowała o sponsorowaniu przez nią wydarzenia Dni Australii odbywającego się w styczniu 2015 roku we Wrocławiu.
KRRiT uznała jednak, że „konstrukcja analizowanych fragmentów przekazu jest charakterystyczna dla reklam”. - Prezentowane obrazy miały na celu wywołanie u odbiorcy pozytywnego skojarzenia z prezentowanym produktem i zachęcenie go do nabycia, co należy uznać za właściwe reklamie - podał organ.
Regulator tym samym stwierdził, że TVN naruszył art. 16b ust.1 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji dotyczący nadawania przekazów handlowych napojów alkoholowych w zakresie regulowanym przez ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zakazuje ona reklamowania alkoholu we wszystkich środkach przekazu. Wyjątkiem jest piwo, która reklama dozwolona jest pod pewnymi warunkami.
- Oceniając zakres i stopień szkodliwości naruszenia uwzględniono, że program TVN jest dostępny powszechnie w ramach naziemnej telewizji cyfrowej, a jego udział w rynku plasuje go w pierwszej trójce programów telewizyjnych w Polsce. Z drugiej strony nocna pora emisji omawianego przekazu wpływa na niższą oglądalność programu. W ramach tej przesłanki organ uwzględnił również rodzaj naruszonych dóbr - podano w komunikacie KRRiT, która ostatecznie nakazała nadawcy zapłacić 60 tys. zł kary.
TVN nie odpowiedział nam wczoraj, czy zamierza odwołać się od decyzji Krajowej Rady do sądu.
Przypomnijmy, że w październiku 2015 r. KRRIT nałożyła na spółkę Grupy TVN 10 tys. zł kary za przekroczenie limitu reklam w stacji TTV.
Dołącz do dyskusji: TVN musi zapłacić 60 tys. zł kary za reklamę alkoholu