UKE: kary i regulacje skuteczne wobec operatorów
Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował sprawozdanie z działalności za 2020 r. Regulator podkreśla skuteczność swoich działań wobec operatorów, w tym regulacji dostępu do kanalizacji kablowej i kanalizacji telekomunikacyjnej budynków oraz kar pieniężnych za naruszenie obowiązków sprawozdawczych.
UKE w sprawozdaniu informuje o efektach swoich działań w zakresie regulacji dostępu do kanalizacji kablowej i kanalizacji telekomunikacyjnej budynków, które weszły w życie w marcu 2019 r. i dotyczyły operatorów Orange Polska, Netii, UPC, Multimedia Polska, Vectra Investments, Inea i Toya.
Regulator podkreśla, że powyższe regulacje przynoszą wymierny skutek. Na ich podstawie do końca 2020 r.:
- Orange Polska zawarła 134 umowy ramowe oraz aneksy do nich na dostęp do kanalizacji kablowej oraz 2 umowy ramowe na dostęp do kanalizacji telekomunikacyjnej budynku,
- Netia zawarła 36 umów ramowych oraz 210 umów szczegółowych na dostęp do kanalizacji kablowej oraz 8 umów ramowych na dostęp do kanalizacji telekomunikacyjnej budynku,
- Vectra zawarła 11 umów ramowych oraz 36 umów szczegółowych na dostęp do kanalizacji kablowej oraz 1 umowę ramową na dostęp do kanalizacji telekomunikacyjnej budynku,
- Multimedia Polska zawarła 11 umów ramowych oraz 7 umów szczegółowych na dostęp do kanalizacji kablowej oraz 2 umowy ramowe na dostęp do kanalizacji telekomunikacyjnej
budynku.
Według UKE, regulacja dostępu do infrastruktury technicznej i działania podjęte przez regulatora odnoszą efekt w postaci współkorzystania z istniejących zasobów przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
426 kar pieniężnych, 554 postępowania
UKE wylicza w sprawozdaniu, że w 2020 r. prowadził i zakończył 554 postępowania administracyjne w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej, służące przede wszystkim zapewnieniu przez regulatora przestrzegania przez podmioty zobowiązane podstawowych obowiązków wynikających z ustawy Pt oraz megaustawy, w tym obowiązków sprawozdawczych.
W 426 z tych spraw nałożone zostały kary pieniężne. 81 zakończyło się umorzeniem, a 47 - odstąpieniem od kary.
UKE zaznacza, że blisko 92% stwierdzonych naruszeń dotyczyło nieprzekazania w terminie sprawozdań dotyczących rodzaju i zakresu wykonywanej działalności telekomunikacyjnej oraz wielkości sprzedaży usług telekomunikacyjnych, a także informacji w SIIS o posiadanej infrastrukturze telekomunikacyjnej i świadczonych usługach telekomunikacyjnych.
"Systematyczne nakładanie kar za naruszenie obowiązków sprawozdawczych powoduje wzrost liczby podmiotów przekazujących dane w terminie i jednocześnie spadek liczby podmiotów dokonujących naruszeń (o kilkaset rocznie)." - czytamy w raporcie.
Do najważniejszych postępowań zakończonych w 2020 r. UKE zalicza sprawy w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej wobec:
- PGE Dystrybucja – kara w wysokości 200 tys. zł za niewypełnienie warunków wynikających z decyzji Prezesa UKE z 16 maja 2018 r., poprzez nieudostępnienie operatorowi, w sposób zgodny z warunkami określonymi w decyzji, znajdującej się w posiadaniu spółki dokumentacji technicznej słupów energetycznych,
- Twoja Telekomunikacja – kara w wysokości 64 tys. zł za niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody abonentów lub użytkowników końcowych na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych dla celów marketingu bezpośredniego,
- Netia – kara w wysokości 1,5 mln zł za niewypełnienie obowiązku przekazania Prezesowi UKE informacji, niezbędnych do wykonywania przez Prezesa UKE jego uprawnień i obowiązków, tj. podejmowania interwencji w sprawach dotyczących funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych, poprzez nieudzielenie odpowiedzi na wezwanie Prezesa UKE.
Dołącz do dyskusji: UKE: kary i regulacje skuteczne wobec operatorów