UOKiK: 500 000 zł kary za reklamy Play Fresh, 300 000 darowizny z PTC za loterię z mercedesami
UOKiK ukarał P4 za kampanię reklamującą Play Fresh oraz PTC za promowanie loterii „100 Mercedesów od Ery”. Karę za podobne wykroczenie nałożono również na firmę Telecom Media.
Postępowanie w sprawie kampanii reklamującej Play Fresh, którą firma P4 zrealizowała w 2009 roku (więcej na ten temat), UOKiK wszczął w grudniu 2010 roku. Urząd ustalił, że w części reklam znalazło się hasło „Darmowe SMS-y w Play Fresh”, czemu nie towarzyszyła informacja o ograniczeniach czasowych dotyczących korzystania z bezpłatnych SMS-ów w ramach oferty. W rzeczywistości okres korzystania z takich wiadomości był znacznie ograniczony, a dodatkowo uzależniony od wartości doładowania (np. przy doładowaniu za 50 zł lub więcej wynosił 50 dni). Zdaniem UOKiK-u konsument, który wiedziałby o krótszym czasie korzystania z darmowych wiadomości niż okres ważności wykupionej karty (365 dni), mógłby nie skorzystać z oferty. W konsekwencji za wprowadzanie w błąd na P4 nałożono karę pieniężną w wysokości 495 655 zł.
Z kolei postępowanie w sprawie Polskiej Telefonii Cyfrowej dotyczyło promowania przez nią w 2009 roku loterii „100 Mercedesów od Ery” (więcej o tej akcji) poprzez wysyłanie SMS-ów i MMS-ów do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie informacji handlowych. W opinii UOKiK-u wielu z nich mogłoby nie zdecydować się na udział w konkursie, gdyby nie zachęcające do tego wiadomości otrzymywane od operatora. Prezes urzędu stwierdziła, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, ale odstąpiła od nakładania kary pieniężnej, ponieważ PTC zobowiązała się do zmiany praktyki, m.in. do wysyłania wiadomości marketingowych tylko do osób, które wyraziły na to zgodę. Poza tym poszkodowanym abonentom zostanie przyznana rekompensata, dodatkowe pakiety minut i 500-złotowe zadośćuczynienie. Ponadto PTC musi przekazać 311 tys. zł darowizny dla fundacji Kid Protect na zorganizowanie i przeprowadzenie zajęć dla uczniów szkół podstawowych z klas 4-6, rodziców i nauczycieli w zakresie bezpiecznego korzystania z telefonów i internetu. Firma zobowiązała się również do stworzenie i opublikowania poradnika korzystania z usług premium, które są wykorzystywane m.in. w prowadzonych przez nią loteriach i konkursach. Spółka ma też umożliwić swoim abonentom ustawienie limitu korzystania z usług SMS-owych o podwyższonej opłacie.
Za podobne działania co PTC została ukarana firma Telecom Media, która w 2010 roku wysyłała SMS-y i wiadomości głosowe nakłaniające do wzięcia udziału w loterii „Wielki Quiz z Nagrodami Edycja IX”. UOKiK ustalił, że komunikaty były wysyłane do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie od przedsiębiorcy informacji handlowych. Ponadto wiadomości sprawiały wrażenie, że abonent już uzyskał lub zdobędzie nagrodę po wysłaniu wiadomości tekstowej z odpowiedzią (np. „PILNE: protokol przekazania 60 tys. i kinoSONY gotowy Chcemy w nim wpisac nazwisko właściciela n-ruNUMER_TEL”). Tymczasem odesłanie SMS-a gwarantowało jedynie udział w loterii. W wiadomościach, które otrzymywali konsumenci, brakowało też informacji o nazwie organizatora konkursu, cenie za wysłanie SMS-a w ramach uczestnictwa w loterii, a także o tym, że warunki uczestnictwa zostały określone w regulaminie konkursu zamieszczonym na stronie internetowej, a wysłanie zgłoszeniowej wiadomości SMS stanowi jego akceptację. Prezes UOKiK uznała, że firma Telecom Media wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła na nią karę finansową w wysokości 113 105 zł. Spółka musi również publikować całą decyzję na swojej stronie internetowej przez trzy miesiące.
Telecom Media odwołało się już od decyzji UOKiK-u do sądu. P4 ma jeszcze taką możliwość, a PTC z niej nie skorzystała.
Dołącz do dyskusji: UOKiK: 500 000 zł kary za reklamy Play Fresh, 300 000 darowizny z PTC za loterię z mercedesami