UPC i Vectra w 2012 r. więcej na reklamę, Netia o połowę mniej
Cennikowy budżet reklamowy Netii (bez działań w internecie) był w ub.r. o prawie połowę mniejszy niż rok wcześniej. Za to wydatki UPC Polska i Vectry wzrosły mniej więcej o jedną piątą.
Z danych Kantar Media przygotowany dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że wydatki reklamowe Netii (bez uwzględniania internetu) cennikowo wyniosły w ub.r. 46,9 mln zł. To aż o 48,6 proc. mniej niż w 2011 roku. Tłumacząc ten spadek w pierwszym półroczu, dyrektor marketingu Netii Michał Dolny mówił nam, że firma wstrzymała działania reklamowe na czas Euro, bo nie miała z nim nic wspólnego. Jednak w drugiej połowie roku budżet marketingowy operatora się nie zwiększył: od stycznia do lipca wyniósł 23,4 mln zł, a od sierpnia do grudnia - 23,5 mln zł.
Przez cały rok w kampaniach Netii występował Tomasz Kot. Wiosną reklamował m.in. konkurs „Wydżampuj swoje TV”, a jesienią, kolejno jako romantyczny wokalista i hip-hopowiec, promował Telewizję Osobistą (zobacz te reklamy). Reklamy operatora od lat przygotowuje agencja Brasil. Natomiast pod koniec ub.r. Netia wybrała nowe domy mediowe: Carat Polska (w zakresie ATL) i Value Media (w internecie), rezygnując ze współpracy z ZenithOptimedia Group.
>>> TVP wydała na reklamę więcej niż Polsat i TVN, Cyfra+ liderem platform cyfrowych
Z kolei dwie największe sieci kablowe - tak samo jak Netia dostarczające telewizję, internet i telefonię stacjonarną - zwiększyły w ub.r. swoje pozainterentowe budżety reklamowe. UPC Polska cennikowo wydała 40,7 mln zł, czyli 20,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Operator szczególnie intensywnie reklamował się w pierwszym półroczu, przeznaczając na to od stycznia do lipca aż 32,4 mln zł, podczas gdy jesienią jego wydatki wyniosły już tylko 8,3 mln zł.
W reklamach UPC od paru lat występuje Katarzyna Pakosińska, wcielając się w podwójną rolę: rozsądnej brunetki i naiwnej blondynki. W takiej konwencji jest też utrzymana trwająca obecnie kampania (więcej na ten temat). Obsługą reklamową UPC niezmiennie zajmują się agencja Draftfcb + Ad Fabrika i dom mediowy MediaVest.
Cennikowy budżet reklamowy Vectry wzrósł w ub.r. o 17,7 proc., do kwoty 22,7 mln zł, z której 10,5 mln zł przypadło na okres od stycznia do lipca, a 12,2 mln zł - na od sierpnia do grudnia. W ub.r. sieć reklamował m.in. Hardkorowy Koksu (zobacz to), a kreację jej kampanii przygotowywała agencja BBDO Warszawa. Teraz będzie się tym zajmować Scholz&Friends Warszawa, która wygrała rozstrzygnięty właśnie przetarg.
Trudno oszacować, ile sieci kablowe i Netia przeznaczyły na reklamę w internecie, ponieważ w badaniu IAB AdEx ich wydatki są zaliczana do segmentu telekomunikacyjnego, w którym dominują operatorzy komórkowi, wydający na reklamę wielokrotnie więcej. Dla porównania: offline’owy budżet marketingowy Orange wyniósł w ub.r. 754 mln zł, PTC - 496 mln zł, Polkomtela - 375 mln zł, a Play - 305 mln zł (zobacz szczegóły).
Według IAB AdEx w pierwszych trzech kwartałach ub.r. cały sektor telekomunikacyjny na reklamę w internecie wydał, przy uwzględnieniu rabatów, 115 mln zł (więcej na ten temat ).
Cennikowe wydatki reklamowe rok po roku (bez internetu; dane z Kantar Media) | ||
2011 | 2012 | |
Netia | 91 294 521 zł | 46 920 810 zł |
UPC Polska | 33 852 819 zł | 40 739 269 zł |
Vectra | 19 323 163 zł | 22 745 525 zł |
Dołącz do dyskusji: UPC i Vectra w 2012 r. więcej na reklamę, Netia o połowę mniej