SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

UOKiK karze UPC za podwyżki bez powodu i zmiany na listach kanałów. 33 mln zł grzywny i zwroty dla klientów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na UPC Polska prawie 33 mln zł kary i nakazał zwrócić klientom niesłusznie naliczone opłaty. Według UOKiK-u operator stosował w umowach sześć niedozwolonych klauzul, dzięki którym m.in. bez uzasadnienia podnosił stawki abonamentu, pobierał opłatę za wizytę technika i jednostronnie zmieniał listy oferowanych kanałów.

UOKiK poinformował, że zajął się tą sprawą, ponieważ dostawał skargi od klientów UPC Polska na to, że firma w trakcie trwania umowy bez ich zgody wyłącza niektóre kanały i podnosi opłaty abonamentowe.

W trakcie postępowania regulatora ustalono, że UPC Polska gwarantował tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce, a nie konkretne, wyliczone stacje. Operator w umowach przyznał sobie prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany kanałów lub mógł je usunąć w trakcie trwania umowy. Tymczasem wiele osób wybrało UPC ze względu na dostępność konkretnych kanałów, które potem usuwano z oferty.

UPC Polska zastrzegał, że wyłączenie kanałów nie jest zmianą umowy. W konsekwencji przy umowach na czas określony konsument musiałby ponosić opłaty, gdyby chciał zrezygnować z usług UPC.

UOKiK podkreśla, że operator w umowach na czas określony nie może zmieniać ustalonych w nich istotnych warunków, a do takich należy wykaz kanałów. W takiej sytuacji osoby, które miały umowy na czas określony, powinny mieć prawo do rezygnacji z usług UPC. W umowach na czas nieokreślony kanały mogą się zmienić tylko z ważnych przyczyn wymienionych w regulaminie lub umowie.

 

UOKiK krytykuje UPC za podwyżki bez uzasadnienia

Ponadto UPC Polska przy umowach na czas nieokreślony zastrzegał, że ma prawo podnieść opłatę abonamentową raz w roku od 5 do 8 zł. Nie podawał przy tym przyczyn podwyżek.

UOKiK wytyka też operatorowi, że arbitralne decydował, czy wizyta technika u klienta była nieuzasadniona, a jeśli tak - nakładał na użytkownika opłatę w wysokości 50 zł. - Ocena tego, czy serwis był potrzebny, była jednostronna a konsument nie mógł jej zweryfikować. Mogło to również zniechęcać klientów do składania reklamacji - zaznacza regulator.

Inna zakwestionowana praktyka firmy to zbyt ogólne przesłanki do wypowiedzenia klientowi umowy lub ich brak. Przykładowo UPC zastrzegał, że może to zrobić z „ważnych przyczyn, w szczególności prawnych, technicznych, organizacyjnych lub ekonomicznych”. Zdaniem UOKiK w takiej sytuacji klient nie wiedział, jakie czynniki sprawią, że nie będzie mógł korzystać z usług firmy.

 

Za wszystkie te niedozwolone klauzule w umowach prezes UOKiK-u nałożył na UPC Polska karę w wysokości 32,86 mln zł. Nakazał też UPC Polska poinformować konsumentów o decyzji, a także szereg działań rekompensacyjnych: zwrot opłat za podwyżki abonamentu i nieuzasadnione wezwanie technika oraz przywrócenie wyłączonych kanałów telewizyjnych, jeżeli nadal są dostępne w ofercie spółki.

Decyzja nie jest prawomocna. UPC Polska może odwołać się od niej do sądu. Jest to rekordowa grzywna pieniężna nałożona przez UOKiK za niedozwolone zapisy w umowach.

UPC się odwoła. „Decyzja ogranicza rozwój rynku, innowacje i ofertę dla klientów”

UPC Polska w stanowisku przekazanym portalowi Wirtualnemedia.pl stwierdził, że odwoła się od decyzji UOKiK-u o karze. - Wspierani opiniami szanowanych autorytetów prawniczych, odwołamy się od niej, oczekując, że sądy potwierdzą słuszność naszych argumentów - poinformowała firma.

- Choć doceniamy uwagę, jaką UOKiK przykłada do ochrony konsumentów, stanowczo nie zgadzamy się z interpretacją regulatora, dotyczącą klauzul zakwestionowanych przez Urząd i praktyk spółki, stosowanych od 2015 roku - skomentował operator. - Uważamy, że taką decyzją UOKiK ogranicza rozwój rynku, innowacje i ofertę dla klientów oraz różnicuje warunki konkurencyjne dla podmiotów na rynku - zaznaczył.

Spółka zapewniała, że „wyróżnia się na rynku wartością oferty, jaką dostarcza swoim klientom, i działa według najwyższych rynkowych standardów”. Zapowiedziała, że będzie się nadal na tym koncentrować.

UPC Polska ma 1,47 mln klientów

Na koniec czerwca UPC Polska miał 1,468 mln klientów (37,9 tys. więcej niż rok wcześniej), którym świadczył 3,118 mln usług jednostkowych (po wzroście o 123,4 tys. w skali roku). Mocno wzrosła liczba użytkowników dekoderów Horizon (do 695 tys.) i modemów Connect Box (do 654 tys.).

Według sprawozdania w KRS w ub.r. firma zanotowała wzrosty wpływów o 1,1 proc. do 1,57 mld zł i 1,3 mln zł zysku operacyjnego (wobec 25,2 mln zł straty rok wcześniej), a jej strata netto zwiększyła się z 301,9 do 400,2 mln zł. Przeznaczyła 553 mln zł na inwestycje, a jej właściciel dokapitalizował ją kwotą 4,2 mld zł.

W połowie lipca UPC wprowadził do sprzedaży usługi telefonii i internetu mobilnego dla klientów indywidualnych i biznesowych. Świadczy je we współpracy z Playem.

Dołącz do dyskusji: UOKiK karze UPC za podwyżki bez powodu i zmiany na listach kanałów. 33 mln zł grzywny i zwroty dla klientów

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
marketer
Właśnie dlatego zrezygnowałam z ich usług
0 0
odpowiedź
User
omd
polski biznes - wycyckać klienta
0 0
odpowiedź
User
Abonent
W końcu ktoś dowalił UPC. Buta, chamstwo i często monopol spowodował, że UPC straciło połączenie z rzeczywistością. A jednak...
0 0
odpowiedź