Vectra analizuje kwestię uruchomienia bezpłatnych kanałów
Obecnie kanały FAST oferują serwisy streamingowe Player, Pilot WP i Rakuten TV. W przyszłości takie stacje mogą trafić też na satelitę czy do sieci kablowych. Vectra, jeden z największych operatorów w Polsce zapewnia Wirtualnemedia.pl, że analizuje temat.
FAST to bezpłatne kanały oferowane w streamingu z reklamami. Rakuten TV oferuje po polsku stacje o profilu filmowym (Top Movies, Bigtime, Grjngo) i emitującą dokumenty o gospodarce Moconomy. W ofercie Pilot WP są: Karuzela Śmiechu (kabarety), Patronite Podróże, Glina TV (z serialem o pracy policjantów), Pilot w Domu (urządzanie, remontowanie domów), Auto Pilot (motoryzacja) i od niedawna Benchmark TV (porady, gadżety i trendy w świecie elektroniki). W tym roku Wirtualna Polska może dołączyć kolejne nowości.
W połowie stycznia br. TVN Warner Bros. Discovery uruchomiło 15 kanałów FAST: TVN Kultowe seriale, TVN Telenowele, TVN Serial o kobietach, TVN Momenty prawdy, TVN Prawo i życie, TVN Szkoła życia, TVN Szpitalne historie, TVN Życie jak w bajce, TVN Talk-show, TVN Usterka, TVN Rajska miłość, TVN w domu, TVN Kryminalne, TVN Rewolucje w kuchni i TVN Moto. Są one dostępne za darmo dla wszystkich użytkowników Playera. Firma jest zadowolona z wyników nowych kanałów, które bazują przede wszystkim na popularnych kiedyś produkcjach, jak serial „Kryminalni” czy „Sędzia Anna Maria Wesołowska”. W połowie marca uruchomiono stację TVN Milionerzy.
Kanały FAST w sieciach kablowych?
Jak na razie dystrybucja kanałów FAST w Polsce jest ograniczona przede wszystkim do serwisów streamingowych, z którymi są związane. W Stanach Zjednoczonych czy Europie Zachodniej takie stacje FAST trafiły na przykład do zakładki Live TV w Google TV, gdzie można je szybko znaleźć i oglądać obok setek innych, przeważnie tradycyjnych kanałów. We Włoszech Wedo Movies, który początkowo był dostępny tylko w modelu FAST, trafił na satelitę. Im większy zasięg, tym większa oglądalność, a to istotne z perspektywy reklam.
Dla operatorów to pewien dylemat, bo chcą opłat od niektórych stacji. Na przykład telezakupowych. Najwięksi gracze mogą umożliwić nadawcy dotarcie nawet do kilku milionów potencjalnych widzów. Reemisja kanałów FAST może być dla operatorów okazją na dodatkowe przychody. Z drugiej strony, stacje z klasykami serialowymi cieszą się w Polsce dużą popularnością. Z danych Nielsena wynika, że w styczniu br. TVP Seriale był liderem segmentu filmowo-serialowego z 1,30 proc. udziału w rynku telewizyjnym. W ofercie stacji jest m.in. „Ranczo”, „Ojciec Mateusz” czy „Rodzinka.pl”. Dostawcy płatnej telewizji płacą zarówno za TVP Seriale, jak i TVP HD, który także puszcza wiele popularnych dawniej produkcji. Niewykluczone, że po dołączeniu do sieci kablowych stacje z „Magdą M”, „Prawem Agaty” czy „Kryminalnymi” zrobiły także dobre wyniki.
Jest jeszcze kwestia formalna. Aby nadawać w sieciach kablowych, trzeba mieć koncesję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Niedawno zapadła uchwała o przyznaniu takowej stacji Kabaret TV. Kanał wystartował jako FAST na platformie Pilot WP latem 2022 roku (obecnie zamiast tej stacji jest dostępna tam Karuzela Śmiechu). Teraz ma trafić m.in. do Canal+ i T-Mobile. TVN chcą poszerzyć zasięg stacji FAST musiałby wystąpić do KRRiT o koncesje. W przypadku sieci telekomunikacyjnych nie kosztuje ona jednak 13 796 zł (jak satelitarna), tylko 2762 zł.
Vectra o dołączeniu nowych kanałów
Zapytaliśmy Vectrę jakimi kryteriami kieruje się dołączając nowe kanały. - Kształtując ofertę programową kierujemy się atrakcyjnością i potencjałem nowych kanałów, mając jednocześnie na względzie ograniczenia wynikające z technologii - informuje Wirtualnemedia.pl biuro prasowe firmy.
Czy możliwe jest w bliższej lub dalszej przyszłości rozszerzenie Waszej oferty o stacje typu FAST, czyli oferowane obecnie jako bezpłatne w streamingu, z reklamami? 16 takich kanałów uruchomił ostatnio TVN. Są prowadzone rozmowy w sprawie ich dystrybucji? - Aktualnie analizujemy kwestie uruchomienia kanałów FAST, jednak jest jeszcze za wcześnie, aby ujawniać szczegóły - tłumaczy Vectra. Nie zdradza czy chodzi o uruchomienie własnych kanałów (firma współpracuje np. z wieloma telewizjami lokalnymi z całego kraju) czy dołączenie tych dostępnych na rynku.
Jeszcze przed rokiem wiele firm i ekspertów twierdziło, że w Polsce kanały FAST nie sprawdzą się. Ruch TVN pokazał, że może być zupełnie inaczej. Uruchomienia stacji FAST nad Wisłą nie wykluczają także serwis streamingowy Sweet.TV, A+E Networks (firma znana m.in. z kanałów History czy History 2), a także Grupa MWE, nadawca kanału Antena HD z MUX-1 naziemnej telewizji cyfrowej i szeregu kanałów tematycznych.
Dołącz do dyskusji: Vectra analizuje kwestię uruchomienia bezpłatnych kanałów