SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Vectra z telewizji zarabia ponad dwa razy więcej niż z internetu. 1 mln klientów i 64 mln zł zysku

W ub.r. grupa kapitałowa Vectra zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 4,8 proc. do 769,99 mln zł oraz spadek zysku netto o 17,3 proc. do 64,4 mln zł. W ub. i na początku br. zrealizowała kilka przejęć, na koniec grudnia miała milion abonentów, z których trzy czwarte korzystało z telewizji cyfrowej. Wpływy z usług telewizyjnych były ponad dwa razy wyższe niż z internetowych.

Tomasz Żurański, prezes Vectry Tomasz Żurański, prezes Vectry

Według sprawozdania złożonego w KRS przychody sprzedażowe grupy kapitałowej Vectra zwiększyły się z 734,49 mln zł w 2017 roku do 769,99 mln zł w ub.r. Prawie w całości zostały osiągnięte w Polsce, z zagranicy pochodziło ledwie ponad 100 tys. zł.

Wpływy ze sprzedaży produktów poszły w górę z 734,7 do 766,82 mln zł, a ze sprzedaży towarów i materiałów - z 255 tys. zł do 3,17 mln zł.

1 mln abonentów, z płatnej tv ponad dwa razy więcej niż z internetu

W sprawozdaniu Vectra podała, że ze swoimi usługami stacjonarnymi jest obecna w ponad 300 miastach i ma 1 mln klientów. To o 3,4 proc. więcej niż rok wcześniej.

Liczba klientów korzystających z telewizji cyfrowej wzrosła w skali roku o 3,8 proc. do 751,8 tys. zł, a z internetu stacjonarnego - o 6,6 proc. do 632,2 tys. zł. W przypadku telewizji stacjonarnej nastąpił spadek o 5,8 proc. do 152,7 tys. użytkowników, a w telefonii stacjonarnej - o 16,2 proc. do 143 tys.

Od ponad trzech lat Vectra świadczy też mobilne usług telekomunikacyjne we współpracy z Playem. Na koniec ub.r. miała 48,5 tys. klientów telefonii komórkowej (aż 148 proc. więcej niż rok wcześniej) i 5,3 tys. użytkowników internetu mobilnego (po spadku o 38 proc. w skali roku).

Jak to przekłada się na przychody operatora? Te z usług radiowo-telewizyjnych zwiększyły się w ciągu roku o 6,6 proc. do 489,47 mln zł, z usług internetowych - minimalnie zmalały do 214,75 mln zł, a z usług telefonicznych - spadły o 10 proc. do 38,98 mln zł.

Natomiast wpływy ze sprzedaży pozostałych usług podskoczyły z 6,14 do 14,08 mln zł. W sprawozdaniu firma zwróciła uwagę, że dwa lata temu zaczęła oferować usługę ubezpieczenia Szybka Pomoc wspólnie z AXA Assistance.

Seria przejęć mniejszych operatorów, tv cyfrowa w centrum uwagi

Wzrost zasięgu i liczby użytkowników Vectry jest związany także ze zrealizowanymi przez nią akwizycjami. Przede wszystkim firma w lipcu ub.r. kupiła 97 proc. udziałów SGT, operatora sieci kablowej Jambox, a w kwietniu i maju br. przeprowadziła wykup opcji na akcje tej spółki.

W październiku ub.r. Vectra kupiła firmę Servcom działającą w Trzemesznie, w grudniu ub.r. - Petrus Toruń z Chojnic i Virtual Telecom Lublina, a w lutym br. - Poltv Multimedia.

Najwięcej przez ostatni rok mówiło się jednak o niezrealizowanym przejęciu - w sierpniu ub.r. Vectra podpisała z większościowymi akcjonariuszami Multimedia Polska umowę typu term sheet ustalającą wstępne warunki kupna tej drugiej firmy. Transakcję zgłoszono do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w efekcie przeprowadzonej analizy rynku w maju br. ocenił, że fuzja operatorów może ograniczyć konkurencję w segmencie płatnej telewizji w 21 miastach i internetu stacjonarnego w 29 miejscowościach.

- Wierzymy, że zakres i charakter zastrzeżeń wsparty tak silną argumentacją z naszej strony ulegnie istotnemu zmniejszeniu i w niedługim czasie otrzymamy zgodę prezesa UOKiK na przeprowadzenie transakcji - komentuje Tomasz Żurański, prezes Vectry. W sprawozdaniu firma nie odniosła się do tej sprawy.

Operator podkreślił za to, że w ub.r. zwiększył swój zasięg w Warszawie i innych miastach oraz „zamierza dalej go powiększać oferując jednocześnie coraz bardziej różnorodne usługi”. Firma zaznaczyła, że jednym z głównych elementów jej strategii pozostaje rozwój usługi telewizji cyfrowej. - Obecnie telewizja cyfrowa oferowana jest w ponad 190 miastach, a do końca 2019 roku spółka planuje rozszerzyć zasięg tej usługi o kolejne lokalizacje. Abonenci mają do wyboru 223 kanały telewizyjnych, w tym 126 w wersji HD, a oferta ta będzie sukcesywnie powiększana o kolejne programy - zapowiedziano.

Koszty w górę, zmalał zysk

W ub.r. grupa kapitałowa Vectra poniosła 658,3 mln zł kosztów operacyjnych, o 8,1 proc. więcej niż rok wcześniej. W firmie i jej spółkach zależnych zatrudnionych było w ub.r. średnio 427 osób.

Na niefinansowe aktywa trwałe grupa Vectra wydała 281,3 mln zł, wobec 226,3 mln zł rok wcześniej. Na br. planuje nakłady w tym zakresie wynoszące 250,4 mln zł.

Pozostałe wpływy operacyjne grupy Vectra zwiększyły się w skali roku z 7,66 do 11,42 mln, głównie dzięki pojawieniu się 3,95 mln zł aportu oraz wzrostu rabatów potransakcyjnych z 57 tys. zł do 2,94 mln zł.

Z kolei pozostałe koszty operacyjne wzrosły minimalnie - z 8,32 do 8,42 mln zł. Wartość utworzonych odpisów na należności poszła w górę z 1,61 do 2,46 mln zł, koszty zezłomowanych materiałów - z 1,53 do 2,05 mln zł, a strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych - z 1,25 do 1,65 mln zł.

W konsekwencji zysk operacyjny grupy Vectra zmalał w skali roku ze 125,6 do 114,5 mln zł, a zysk netto z 77,8 do 64,4 mln zł.

W ujęciu jednostkowym Vectra zanotowała w ub.r. 724,67 mln zł przychodów (wobec 715,71 mln zł rok wcześniej) i 702,22 mln zł kosztów operacyjnych (0,6 proc. więcej niż rok wcześniej). Jej przychody operacyjne (głównie z dywidend) skurczyły się w skali roku z 942,93 do 93,45 mln zł, a koszty finansowe - z 85,75 do 9,24 mln zł. Przełożyło się to na spadek zysku netto z 858,78 do 89,58 mln zł.

Po prawie 50 proc. udziałów Vectry mają fundusze Capricorn Ventures Holding i Prudentia Ventures Holding. Pod koniec czerwca na walnym zgromadzeniu zdecydowali, że jej zeszłoroczny zysk netto zasili kapitał zapasowy.

Dołącz do dyskusji: Vectra z telewizji zarabia ponad dwa razy więcej niż z internetu. 1 mln klientów i 64 mln zł zysku

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Twiteer
Narazie firma ta ma najgorszą, nastawioną jedynie na wciskanie nowych ofert i automatyczny akcept obsługę klienta ! Nigdy z nikim się tak nie "szarpałem" jak z nimi, teklsmacjsvto jakaś mordęga z nimi.
0 0
odpowiedź