W ciągu 6 miesięcy rząd wydał na PR ponad milion złotych, 611 tys. na wizerunek w internecie
Fundacja ePaństwo opublikowała dane dotyczące wydatków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przeznaczonych na działania PR rządu i budowanie jego wizerunku. Okazuje się, że w okresie pomiędzy wrześniem 2017 a lutym 2018 roku wydano na te cele ponad 1,06 mln złotych, a największą pozycję w zestawieniu – z górą 611 tys. stanowią wydatki na doradztwo w zakresie działań w internecie i mediach społecznościowych.
Na swojej stronie internetowej Fundacja ePaństwo przyznaje, że wydobycie od KPRM danych dotyczących kwot wydanych na działania PR-owe i marketingowe zajęło dużo czasu, a podczas całego procesu zostały naruszone ustawowe terminy odpowiedzi na oficjalne pisma.
Ostatecznie kancelaria premiera ujawniła informacje zawierające wydatki obejmujące okres od września 2017 do lutego 2018 r. Okazuje się, że w ciągu pół roku rząd przeznaczył na działania związane z PR i budowaniem własnego wizerunku w różnych kanałach komunikacji kwotę przekraczającą 1,06 mln zł.
Z zestawienia wynika, że na najwyższą kwotę (ponad 611,7 tys. zł) opiewa umowa zawarta pomiędzy KPRM a agencją Whites, w ramach której ta ostatnia ma świadczyć „usługę doradczo – konsultacyjną z zakresu prowadzenia i optymalizacji kampanii online takich jak Google AdWords, Google Display Network, Facebook Ads, YouTube i mailingi”.
2. pozycję na liście pod względem wartości zajmuje kwota z górą 103,2 tys. zł za „zapewnienie obsługi fotograficznej i wykonywanie dokumentacji fotograficznej z udziałem PRM oraz wybranych wydarzeń z udziałem członków RM w okresie od 01.02.2018 do 31.01.2019”, którą ma zrealizować firma o nazwie Mediafot.
Za ponad 96,5 tys. zł firma Green Beam Design Jacek Chojczak zawarła z KPRM umowę, której przedmiotem była (pisownia oryginalna) „organizacja Gali wręczenia Nagród PRM za wyróznione rozprawy doktorskie, dokonania naukowe bedące podstawą nadania stopnia doktora habilitowanego, dorobek naukowy lub artystyczny oraz dokonania naukowo-technicznego w 2017 w dn. 26.10.2017”.
- Uwagę przykuwa zlecenie usługi doradczo-konsultacyjnej z zakresu „prowadzenia i optymalizacji kampanii online takich jak Google AdWords, Google Display Network, Facebook Ads, You Tube; mailingi” za ponad 600 tysięcy złotych – podkreśla Fundacja ePaństwo. - Może nas bulwersować, że instytucje publiczne wydają takie środki na promowanie się w sieciach społecznościowych, ale na pewno nie jest to wyjątkowa sytuacja. Przypomnijmy, że podobne usługi zlecał m.in. PSL.
Według organizacji z jednej strony realia pokazują, że social media to najlepsza forma niebezpośredniej komunikacji z obywatelami. Z drugiej jednak ePaństwo pyta, czy wspieranie monopolu kilku głównych graczy na rynku nie spowoduje, że nie pojawią się żadne alternatywy?
- W tym kontekście warto jednak zauważyć, że za działania wizerunkowe uznano prowadzenie strony Biuletynu Informacji Publicznej, co kosztuje KPRM 12 tysięcy złotych za rok - podkreśla ePaństwo. - Na marginesie zwracamy uwagę, że od dawna funkcjonuje rządowa aplikacja pozwalająca na tworzenie darmowych stron BIP. Pozostałe pozycje wymienione w zestawieniu to tradycyjne wykonywanie fotografii i organizacja uroczystości, w tym na zamówienie Kancelarii Prezydenta - przyznaje organizacja.
Dołącz do dyskusji: W ciągu 6 miesięcy rząd wydał na PR ponad milion złotych, 611 tys. na wizerunek w internecie