Wydawnictwo W Drodze: wpływy 2 proc. w górę, z książek ponad dwa razy więcej niż z miesięcznika
W ub.r. Wydawnictwo W Drodze należące do zakonu dominikanów osiągnęło wzrost przychodów o 2,1 proc. do 3,44 mln zł oraz zysku netto z 98,4 do 114,7 tys. zł. Zwiększyły się wpływy ze sprzedaży książek, a zmalały z miesięcznika „W Drodze”.
Przychody Wydawnictwa W Drodze z sprzedaży książek drukowanych zwiększyły się w ub.r. z 1,83 do 2,02 mln zł, a z tych w wersji elektronicznej - ze 102,7 do 132 tys. zł.
W sprawozdaniu złożonym w KRS firma wyliczyła, że opublikowała 43 nowe tytuły i 35 wznowienia. Łączny nakład wydanych nowości poszedł w górę rok do roku z 58,4 do 107 tys. zł, a w przypadku wznowień nastąpił spadek z 65,9 do 51,8 tys. egz.
Wpływy z wersji drukowanej miesięcznika „W Drodze” zmalały z 897,9 do 788,1 tys. zł, a z e-wydań poszły w górę z 60,7 do 82,7 tys. zł. Przychody reklamowe wydawnictwa spadły natomiast z 206,3 do 116,8 tys. zł.
W ub.r. ukazało się 12 numerów „W Drodze” w średnim nakładzie 5 917 egz. Przeciętna sprzedaż wyniosła 4 521 egz. (z czego 2 190 w prenumeracie) po spadku z 5 950 w 2019 roku.
- W stosunku do roku ubiegłego wyraźny spadek odnotowano w sprzedaży miesięcznika, co jest wynikiem sytuacji pandemicznej i braku możliwości sprzedaży bezpośredniej (różnica do roku 2019 wyniosła 21 proc., mimo że wzrost prenumeraty wyniósł blisko 7 proc., to sprzedaż detaliczna wydania w papierze spadła o 24 proc.). Wzrost natomiast sprzedaży odnotowano w segmencie książek (tytuły własne o 9,3 proc. w stosunku do roku 2019), co jest spowodowane jakością oferty i zmianami w obsłudze kanału sprzedaży internetowej - opisano w sprawozdaniu Wydawnictwa W Drodze.
Koszty wzrosły o 5,6 proc.
Wydatki operacyjne Wydawnictwa W Drodze zwiększyły się z 2,08 do 2,19 mln zł, czyli o 5,6 proc. Koszty wynagrodzeń zmalały z 1,18 do 1,16 mln zł, natomiast w przypadku ubezpieczeń społecznych nastąpił wzrost z 200 do 201,7 tys. zł, a w zakresie innych świadczeń pracowniczych - z 42 do 51,1 tys. zł.
W ub.r. średnie zatrudnienie stałe w firmie wynosiło 18,56 etatów, wobec 20,24 rok wcześniej.
Nakłady na zużycie materiałów i energii zwiększyły się z 43,1 do 46,8 tys. zł, a wydatki na amortyzację zmalały z 34,2 do 10,7 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 40,8 do 27,6 tys. zł.
Po wybuchu epidemii wydawnictwo dostało 135,5 tys. zł częściowo bezzwrotnej pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tarczy kredytowej oraz 35,5 tys. zł umorzonych składek pracowniczych na ZUS. Ponadto uzyskało 55 tys. zł od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w formie pomocy de minimis.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W sprawozdaniu podkreślono, że sytuacja firmy jest stabilna. - Skuteczne okazują się działania mające na celu zwiększenie stopy zwrotu z kapitału własnego. Zmniejszanie kosztów i większa marża ze sprzedaży pozwalają na osiągnięcie wyższych zysków i nieznaczne zwiększenie przychodu - stwierdzono.
- Sukcesywnie wdrażana strategia opracowana w latach ubiegłych, dotycząca reorganizacji wewnętrznej spółki, wzmacnia pozycję wydawnictwa. Oczekiwane efekty przynoszą w szczególności zmiany w zakresie sprzedaży internetowej i działań marketingowych. Wciąż istotnym wyzwaniem jest powiększanie zabezpieczenia finansowego, a więc pozyskanie kapitału gwarantującego rezerwę finansową. Należy pamiętać o czekających spółkę zwrotach pożyczek podjętych z tarczy antykryzysowej, której umorzenie możliwe jest jedynie w (niewiadomej dzisiaj) części - dodano.
Zysk na kapitał rezerwowy
Zysk sprzedażowy Wydawnictwa W Drodze zmalał z 203,5 do 113 tys. zł. Natomiast zysk operacyjny zwiększył się ze 133 do 142,2 tys. zł, zysk brutto - ze 119 do 128,7 tys. zł, a zysk netto - z 98,4 do 114,7 tys. zł.
100 proc. udziałów firmy ma Polska Prowincja Zakonu Kaznodziejskiego, czyli dominikanów. Zeszłoroczny zysk spółki przeznaczono na jej kapitał rezerwowy.
Zarząd wydawnictwa zapowiedział, że „zamierza kontynuować obraną politykę celem sukcesywnego zwiększania marżowości sprzedaży (wprowadzenie zmian w kanale resellerskim)”, a celem działań jest „zyskanie większego bezpieczeństwa finansowego i pozyskanie kapitału na inwestycje”.
Dołącz do dyskusji: Wydawnictwo W Drodze: wpływy 2 proc. w górę, z książek ponad dwa razy więcej niż z miesięcznika