SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W Polsce jest 90 tys. nośników outdoorowych i 60 tys. digital signage

Na koniec 2012 r. w funkcjonowało w Polsce 90,6 tys. nośników reklamy zewnętrznej i 60,4 tys. nośników digital signage. Na outdoorze najwięcej jest nośników małego rozmiaru i citylightów, a w digital signage ilościowo dominuje firma Screen Network.

Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że w ciągu ubiegłego roku liczba nośników outdoorowych zmniejszyła się o ok. 2 tys. Takie spadki następują już od 2006 roku, przy czym Izba podlicza tylko dane jej członków. - Nie oznacza to jednak, że ogólna liczba wszystkich nośników reklamy jest również mniejsza. Niestety. „Uwolnione” miejsca są bowiem wykorzystywane przez różne podmioty, które mniej lub bardziej profesjonalnie zajmują się tą dziedziną reklamy - zaznacza Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

Typ nośnika Ogólna liczba nośników 31.12.2012 r. Ogólna liczba nośników 31.12.2011 r.
Standardowe 12 m² 17.746 20.367
Frontlight 6 x 3 m 14.435 14.513
Frontlight 12 x 3 m 787 785
Frontlight 12 x 4 m 1.039 1.028
Nośniki małego formatu 33.329 32.141
Pozostałe nośniki 576 585
CLP 20.158 20.265
Backlight 6 x 3 m 915 944
Backlight 8 x 4 m 514 526
Backlight scroll 9 m² 962 1.321
Pozostałe nośniki podświetlane 142 171
Łączna liczba nośników 90.603 92.646


Ponad jedną trzecią wszystkich nośników stanowią te małego formatu, a prawie jedną czwartą - citylighty. Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej zaznacza, że te drugie nośniki wraz z frontlightami o powierzchni 18 m kw. Generują ponad połowę przychodów branży outdoorowej. - W dodatku ich liczba nie zmienia się praktycznie od pięciu lat, a w wypadku citylightów od jeszcze dłuższego czasu. Oznacza to z jednej strony stabilność, z drugiej zaś niepewność co do możliwości ich rozwoju - komentuje Kaczoń.

Z kolei z roku na rok coraz mniej jest nośników o powierzchni 18 m kw., ale zdaniem Lecha Kaczonia nie znikną całkowicie z oferty, bo stają się popularne wśród lokalnych i regionalnych reklamodawców. - Byłoby jednak nadużyciem twierdzenie, że będą mieć w dalszej perspektywie wpływ na strukturę ekspozycji treści reklamowych. Raczej staną się jej niszowym uzupełnieniem. Dzisiaj rynek reklamowy jeszcze ich potrzebuje - ocenia prezes IGRZ.

Mniej więcej połowa wszystkich nośników outdoorowych należy do AMS (wchodzącej w skład grupy kapitałowej Agory). Przy czym firma ta najwięcej - 22,6 tys. - ma nośników małego formatu, z których aż 16,4 tys. to nakładki na nalewaki na stacjach benzynowych, 2,6 tys. - ramki w wagonach metra warszawskiego, 1,6 tys. - ramki na stacjach benzynowych, a 840 - półkola wiat przystankowych.

Jeśli chodzi o innych właścicieli małych nośników, to LiftBoards posiada 3,7 tys. nośników w windach, Mini Media - 1,5 tys. miniboardów, po 1,1 tys. kasetonów na latarniach i wyciągach narciarskich oraz 700 nośników w salonach prasowych, natomiast do Clear Channel Poland należy 700 nośników na plażach i 260 w centrach biznesowych.

firma typy nośników
12 m² duży format mały format
6x3 12x3 12x4 pozostałe
AMS 7 537 1 717 0 4 163 22 646
BC 0 0 0 0 0 0
BPMEDIA 253 36 0 35 129 260
CCP 0 1 916 0 0 3 970
CITYBOARD 0 4 917 0 621 10 0
DEFI 0 0 0 0 7 0
LIFTBOARDS 0 0 0 0 0 3 706
GIGABOARD 0 0 0 0 149 0
GLOBART 115 6 0 0 22 0
HEADZ 0 0 0 0 0 0
JETLINE 0 0 0 328 0 0
KONESER 37 0 0 0 0 214
MM 0 0 0 0 0 4 495
OUTDOOR 3 559 72 0 0 58 179
RUCH 0 0 0 0 0 0
SCHULZ 0 225 3 0 4 0
STROEER 9 245 5 546 662 51 31 324
SUPERSIGNS 0 0 122 0 0 0
WAREXPO 0 0 0 0 0 535
SUMA 17 746 14 435 787 1 039 576 33 329
 
firma typy nośników wszystkie nośniki
citylight 1,2x1,8m scroll 9m² duży format
6x3 8x4 pozostałe
AMS 12 439 556 905 300 16 46 283
BC 821 0 0 0 0 821
BPMEDIA 43 0 0 0 0 756
CCP 5 609 0 0 83 7 8 588
CITYBOARD 0 0 0 0 38 5 586
DEFI 0 0 0 0 15 22
LIFTBOARDS 0 0 0 0 0 3 706
GIGABOARD 0 0 0 48 0 197
GLOBART 12 0 0 0 0 155
HEADZ 0 0 2 76 2 80
JETLINE 0 0 0 0 0 328
KONESER 0 0 0 0 0 251
MM 0 0 0 0 0 4 495
OUTDOOR 3 0 0 0 0 0 868
RUCH 678 0 0 0 0 678
SCHULZ 0 0 0 0 5 237
STROEER 556 406 8 7 59 16 895
SUPERSIGNS 0 0 0 0 0 122
WAREXPO 0 0 0 0 0 535
SUMA 20 158 962 915 514 142 90 603


Miastem ze zdecydowanie największą liczbą nośników outdoorowych jest Warszawa, w której znajduje się ich 20,7 tys. W aglomeracji górnośląskiej jest ich 8,7 tys., w Krakowie - 7,2 tys., a w Trójmieście - 6,4 tys. Poznań ma 5,3 tys. nośników, a Łódź i Wrocław - prawie po 5 tys. Ogółem w 16 największych miastach i aglomeracjach znajduje się w 74 proc. wszystkich nośników.

miasto aglomeracja typy nośników
12 m² duży format mały format
  6x3 12x3 12x4 pozostałe
BIAŁYSTOK 300 118 0 3 9 163
BYDGOSZCZ 489 244 9 12 4 406
GOP 2046 2098 116 100 33 1430
KIELCE 142 103 2 2 0 201
KRAKÓW 1301 1308 65 57 75 974
LUBLIN 322 214 8 11 2 393
ŁÓDŹ 981 1038 52 58 22 1012
OLSZTYN 164 101 2 4 3 212
OPOLE 128 89 1 2 0 251
POZNAŃ 1051 1163 43 73 45 827
RZESZÓW 112 90 0 1 0 81
SZCZECIN 825 764 37 50 49 361
TRÓJMIASTO 1320 1388 68 84 85 977
WARSZAWA 3175 3072 232 253 174 7975
WROCŁAW 781 1010 52 42 39 1337
ZIELONA GÓRA 133 69 1 0 2 333
suma 13270 12869 688 752 542 16933
 
miasto aglomeracja nośniki tradycyjne wszystkie nośniki
citylight 1,2x1,8m scroll 9m² duży format
6x3 8x4 pozostałe
BIAŁYSTOK 86 0 8 0 0 687
BYDGOSZCZ 335 0 10 0 0 1509
GOP 2571 122 118 35 2 8 671
KIELCE 15 0 2 0 0 467
KRAKÓW 3110 142 111 37 3 7 183
LUBLIN 179 0 7 0 0 1136
ŁÓDŹ 1696 24 52 17 0 4 952
OLSZTYN 6 0 3 0 0 495
OPOLE 64 0 2 0 0 537
POZNAŃ 1830 131 115 40 9 5 327
RZESZÓW 15 0 7 0 0 306
SZCZECIN 838 75 30 4 0 3 033
TRÓJMIASTO 2263 136 102 23 3 6 449
WARSZAWA 4925 243 220 322 72 20 663
WROCŁAW 1507 89 79 19 0 4 955
ZIELONA GÓRA 0 0 0 0 0 538
suma 19440 962 866 497 89 66908


Powyższe dane pochodzą z firm (ze wszystkimi zależnymi od nich podmiotami): AMS, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media. Raport zawiera także dane firm: BP Media (wraz z podmiotami z grupy), Business Consulting, Defi, Gigaboard Polska, Globart, Headz Marketing Partner, JETLine, Koneser, LiftBoards, Mini Media, Outdoor3Miasto, Ruch S.A., Schulz Media, Supersigns, Warexpo.

Z kolei według informacji Polish Digital Signage Association i firmy Screen Network na koniec ub.r. było w Polsce dokładnie 60 544 tys. ekranów reklamowych digital signage, z których trzy czwarte (45,6 tys.) należało właśnie do Screen Network.

Firma Liczba lokalizacji Nośniki stacjonarne Nośniki mobilne
indoor outdoor indoor outdoor
Screen Network 7 234 45 503 33 93 7
DDS Poland 183 13 110      
Internet Media Services 517 791      
PRN Polska 47 624      
Benefit Multimedia 173 383      
suma 8 154 60 411 33 93 7


Lech Kaczoń ocenia, że polski rynek digital signage jest bardzo niestabilny. - Zachodzi na nim wiele zmian spowodowanych zarówno własnościowych, jak również koncepcyjnych. Ponadto funkcjonuje ogromna liczba indywidualnych inwestorów, posiadających często od jednego do kilku nośników, działających w zasadzie poza klasycznym systemem digital signage i mających bardzo często trudności ze sprzedażą „czasów emisji”. Nie są one ujęte w niniejszym raporcie - opisuje Kaczoń.

Dołącz do dyskusji: W Polsce jest 90 tys. nośników outdoorowych i 60 tys. digital signage

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
az
cityboard bez nosnikow 12m, to chyba zart!
0 0
odpowiedź
User
izabela123
Moim zdaniem technologia Digital Signage dopiero raczkuje w Polsce, dlatego rynek jest niestabilny. Jednak uważam, że warto inwestować w taką formę reklamy. Sama dzięki niej reklamuję swoje usługi. Mogę polecić firmę z Wielkopolski, ktora wykorzystuje tę technologię.
0 0
odpowiedź
User
Borys
Odbiorca świadomy najnowszych technologii oczekuje więcej, dlatego Digital Signage będzie coraz skuteczniejszą formą dotarcia do konsumenta. Tutaj ciekawy artykuł na ten temat nanovo-blog.pl/2016/02/19/digital-signage-na-miare-oczekiwan/#more-68.
0 0
odpowiedź