W sprzedaży bezpośredniej najchętniej kupujemy kosmetyki
Kosmetyki, chemia gospodarcza i środki czystości to najczęściej kupowane produkty w systemie sprzedaży bezpośredniej - wynika z badania Homo Homini.
Respondenci, którzy zadeklarowali dokonanie choć jednego zakupu w systemie sprzedaży bezpośredniej, zostali zapytani o to jakie produkty lub usługi kupują w tym kanale dystrybucji, a każdy mógł wymienić więcej niż jedną kategorię. 76,9 proc. konsumentów wskazało na kosmetyki, które cały czas pozostają liderem, ale od kilku lat systematycznie maleje ich udział w strukturze kupowanych produktów (92 proc. w 2008 r., 84,3 proc. w 2011 r.).
Konsumenci deklarują wzrost zakupów chemii gospodarczej i środków czystości w omawianym kanale dystrybucji. Zakupy tej kategorii produktowej sukcesywnie rosną: w 2008 r. wskazywało na nie 8 proc. respondentów, w 2011 r. - 18,5 proc., a w 2014 r. - 32 proc. Podobnie wzrosło zainteresowanie jeśli chodzi o nabywanie naczyń kuchennych w sprzedaży bezpośredniej. W 2008 r. 6 proc. ankietowanych deklarowało ich zakup, w 2011 r. - 13,1 proc., a w roku bieżącym - 20 proc. Coraz chętniej konsumenci dokonują także zakupu elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (odkurzacze, roboty kuchenne, itp.). Zakup tego rodzaju sprzętu deklaruje 14,5 proc. badanych (w 2008 r. - 2 proc., w 2011 r. - 9,6 proc.). Ponadto w kanale sprzedaży bezpośredniej częściej kupujemy suplementy diety i artykuły dietetyczne, gdzie zaobserwowano wzrost z 2,55 proc. w 2011 r. do 12 proc. w 2014 r.
Wykres: Proszę wymienić, jakie produkty/usługi kupuje Pan(i) najczęściej od przedstawicieli/konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią? Na pytanie odpowiadały osoby, które minimum raz dokonały zakupu w tym kanale dystrybucji. Można było udzielić więcej niż 1 odpowiedzi.
Jako dwa najpopularniejsze miejsca kontaktu ze sprzedażą bezpośrednią badani wskazali dom i miejsce pracy. Respondenci najczęściej dokonują zakupów w domu własnym lub znajomych (70,1 proc.). Co trzecia osoba (37,9 proc.) zetknęła się z tym systemem dystrybucji w pracy, 15 proc. - na ulicy, a 9,6 proc. - w szkole, na uczelni lub w akademiku.
Stałymi klientami systemu sprzedaży bezpośredniej jest 8,8 proc. populacji mężczyzn i 11,6 proc. populacji kobiet. Po pierwszym zetknięciu z tą formą dystrybucji jej klientami pozostało blisko 60 proc. wcześniejszych obserwatorów.
Badanie zostało przeprowadzone przez Homo Homini na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej w marcu 2014 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo CATI (Computer Assisted Telephone Interview) na losowej, liczebnie reprezentatywnej dla ogółu mieszkańców Polski próbie z zachowaniem reprezentacji liczbowej zaludnienia (dane wg GUS), N=1443. Próba odzwierciedla liczebny rozkład wg płci oraz zachowuje proporcje w rozkładzie wieku do populacji generalnej mieszkańców.
Dołącz do dyskusji: W sprzedaży bezpośredniej najchętniej kupujemy kosmetyki