WARC: wzrost wydatków reklamowych spowolni w 2023 roku
- Wydatki na reklamę na całym świecie wzrosną o 8,3 procent w 2022 roku, po czym znacząco wyhamują w 2023 roku. To efekt globalnego spowolnienia gospodarczego - prognozuje WARC w raporcie dotyczącym wydatków na reklamę 2022/23.
Globalne wydatki na reklamę wyniosą w tym roku 880,9 miliarda dolarów – wzrosną o 67,3 mld dolarów, czyli o 8,3 proc.
Jak podaje WARC, wynika to w dużej mierze z cyklicznych wzrostów spowodowanych ważnymi wydarzeniami, takimi jak wybory w połowie kadencji w USA i mistrzostwa świata w piłce nożnej mężczyzn, które odbędą się w listopadzie br., a które znacząco mają ożywić reklamowo wzrost w drugiej połowie br.
Według prognoz wzrost wydatków reklamowych znacznie zwolni, do zaledwie 2,6 procent w 2023 roku.
Nowe prognozy, oparte na danych ze 100 rynków reklamowych na całym świecie, zakładają spadek o 4,3 punktu procentowego (pp) do wzrostu w 2022 r. i 5,7 pp do perspektyw na 2023 r., w porównaniu z poprzednią globalną prognozą WARC.
Spadki także w social mediach
WARC spodziewa się, że wpływ środków ochrony prywatności Apple na firmy z mediów społecznościowych, które polegają na śledzeniu między witrynami, wyniesie w tym i nadchodzącym roku około 40 miliardów dolarów. Oczekuje się, że większość z nich odnotuje znacznie mniejszy wzrost niż prognozowano. Ogólnie rzecz biorąc, oczekuje się, że sektor mediów społecznościowych wzrośnie o 11,5 proc. (w porównaniu do +47,1 proc. w 2021 r.) w 2022 r., po czym spowolni do zaledwie 5,2 proc. – to najwolniejszy w historii okres wzrostu.
Według prognoz WARC przychody z reklam YouTube wzrosną w tym roku o 7,3 procent (w porównaniu do +45,9 procent w 2021 roku), ale wzrost ten zmniejszy się następnie do 5,6 procent w 2023 roku.
Niewiele sektorów obniży inwestycje w reklamę
Tylko cztery z 18 sektorów produktów, które monitoruje WARC, mają obniżyć wydatki na reklamę w 2023 roku, ale profil i tempo cięć są interesujące: transport i turystyka (-0,4 proc.), napoje alkoholowe (-1,1 proc.). ), usługi finansowe (-4,5 proc.) i motoryzacyjne (-12,4 proc.).
Wydatki na reklamę w sektorze strumieniowego przesyłania wideo będą rosły szybciej niż cały rynek reklam w tym roku (+8,4 procent) i przyszłym (+7 procent). Oczekuje się, że sektor AVoD – w tym Hulu, Prime Video i YouTube – wzrośnie w tym roku o 8 proc., a następnie o kolejne 7,6 proc. w 2023 r., by osiągnąć wartość prawie 65 miliardów dolarów.
Streamerzy należący do nadawców również mają zwiększyć swoje dochody z reklam w tym roku (+9,7 proc.) i następnym (+5,2 proc.), ale ze znacznie niższej bazy (osiągną 18,5 mld dolarów w 2023 r.).
Tymczasem wydatki na reklamę w telewizji linearnej wzrosną o 3,6 procent do 180 miliardów dolarów (20,4 procent wszystkich wydatków na reklamę), ale rynek odnotuje wówczas 4,5 procentową stratę, jeśli nie wystąpią takie wydarzenia w przyszłym roku.
- Ponieważ tempo wzrostu globalnej produkcji jest teraz o połowę mniejsze, a presje po stronie podaży napędzające inflację powodują, że spowolnienie gospodarcze usunęło blisko 90 miliardów dolarów z perspektyw wzrostu globalnego rynku reklamowego w tym i przyszłym roku - powiedział James McDonald, dyrektor ds. danych w WARC. - Jednak marki nadal wydają na reklamę w miarę postępu ożywienia po COVID, a globalny handel reklamami pozostaje na dobrej drodze do osiągnięcia wartości 1 biliona dolarów do 2025 roku - dodał.
Dołącz do dyskusji: WARC: wzrost wydatków reklamowych spowolni w 2023 roku