Wartość reklamy zewnętrznej wzrosła o 25%
Wielkość sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła wpierwszym kwartale bieżącego roku 143 mln zł i wzrosła w porównaniuz pierwszymi trzema miesiącami 2007 roku o ponad 25% - wynika zraportu Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. Natomiast wartośćreklamy tranzytowej, czyli obejmującej środki komunikacjizmniejszyła się w tym okresie o 6%.
Wielkość sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosław pierwszym kwartale 2008 roku - nie uwzględniając wydatków nareklamę na środkach komunikacji, czyli tzw. reklamę tranzytową -dokładnie 143 435 713 zł i była wyższa z porównaniu z pierwszymitrzema miesiącami ubiegłego roku o 26,5 procent. Trend wzrostowy wreklamie outdoorowej utrzymuje się zresztą od kilku lat wzrost, cojest związane przede wszystkim z dobrą kondycją polskiej gospodarkioraz coraz większym docenianiem tej formy marketingu przezreklamodawców. Dzięki korzystaniu z najnowocześniejszych technik itechnologii outdoorowe nośniki coraz częściej zastępują tetradycyjne.
Jeśli chodzi o sektory gospodarki, które w pierwszym kwartale2008 roku w największym stopniu korzystały z tej formy reklamy, tosą one następujące:
1. Rozrywka/kultura 18,43%
2. Sprzedaż 16,35%
3. Telekomunikacja 15,61%
4. Motoryzacja/transport 11,10%
5. Żywność 10,76%
Zresztą powyższe branże dominują na liście niezmiennie odpoczątku prowadzenia raportu, czyli od 2003 roku. Warto podkreślić,że coraz większe wydatki w reklamie zewnętrznej ponosi także sektorfinansowo-marketingowy oraz usługowy.
Natomiast wśród kategorii produktów reklamowanych w outdoorzepierwsza piątka wygląda następująco:
1. Sieci handlowe/hipermarkety 14,82%
2. Systemy telefonii komórkowej 12,69%
3. Samochody 9,42%
4. Stacje TV 6,16%
5. Gazety codzienne 3,83%
Z kolei jeśli chodzi o wielkość sprzedaży w zakresie reklamytranzytowej, czyli obejmującej środki komunikacji, to w pierwszymkwartale 2008 wyniosła ona w Polsce roku dokładnie 5 508 098 zł ibyła niższa o sześć procent w stosunku pierwszych trzech miesięcyubiegłego roku. Ten spadek spowodowany jest zmniejszeniemstandardowych pojazdów oraz ograniczeniem ich wykorzystywania atakże mniejszymi możliwościami ekspozycji zapewnianymi przeznowoczesny tabor autobusowy i tramwajowy. Ponadto w niektórychmiastach instytucje odpowiedzialne za ten tabor znaczącoograniczyły powierzchnie do wykorzystania w celach reklamowych.
W korzystaniu w reklamy tranzytowej korzystały firmy działającew następujących sektorach:
1. Sprzedaż 28,91 %
2. Motoryzacja/transport 13,14 %
3. Telekomunikacja 10,58 %
4. Rozrywka/kultura 10,47 %
5. Finanse/marketing 9,85 %
W odróżnieniu do poprzednich dwóch lat tranzytowe mediumreklamowe zdominował sektor "sprzedaż" zdominował mobilne medium.Na środkach komunikacji reklamowały się natomiast najczęściejnastępujące produkty:
1. Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 27,15 %
2. Ubezpieczenia 6,96 %
3. Budownictwo 6,91 %
4. Stacje benzynowe 5,82 %
5. Internet 5,71 %
Dominacja sieci i galerii handlowych oraz hipermarketów świadczyo tym, że reklama tranzytowa jest dla nich podstawą promocjiróżnych usług. - Przemieszczające się z określoną częstotliwościąpo danym mieście lub aglomeracji tramwaje i autobusy są wyjątkowymnośnikiem reklamy wielkich sklepów i galerii, które występują nadanym obszarze najczęściej pojedynczo, a zachęcają do zakupówwszystkich mieszkańców (niezależnie od rejonu ich zamieszkaniawzględem usytuowania sklepu) - komentuje ten wynik Lech Kaczoń,prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.
IGRZ ocenia na podstawie wyników minionego kwartału, żesprzedaży w całym bieżącym roku wzrośnie o co najmniej 15 procent wstosunku do 2007 roku. Na rozwój branży wpłyną na pewno rozgrywanew czerwcu mistrzostwa Europy w piłce nożnej w których pierwszy razw historii uczestniczyć będzie także reprezentacja Polski. - Sądzę,że w związku z tą imprezą sprzedaż powierzchni na nośnikach reklamybędzie rekordowa dla tego okresu - przewiduje Lech Kaczoń.
Raport Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej dotyczący wielkościsprzedaży reklamy outdoorowej w pierwszym kwartale 2008 rokuobejmuje następujące firmy: AMS S.A., Cityboard Media, ClearChannel Poland, Ströer Out of home Media, News Outdoor Poland.Business Consulting, CAM Media, Defi Poland, Gigaboard Polska orazMini Media/Publiprox.
Dołącz do dyskusji: Wartość reklamy zewnętrznej wzrosła o 25%