BBC pracuje nad własnymi modelami sztucznej inteligencji
BBC prowadzi rozmowy z gigantami technologicznymi. Może udostępnić im ogromne archiwum do trenowania sztucznej inteligencji. „Financial Times” donosi, że brytyjski nadawca publiczny pracuje też nad własnymi modelami AI.
Wieloletnie doświadczenie medialne BBC ma ułatwić wytrenowanie generatywnego modelu sztucznej inteligencji, czyli systemów, które mogą szybko stworzyć tekst, dźwięk i obraz, zgodne z obowiązującymi standardami. Ułatwi to pracę dziennikarzom. Archiwa BBC mają być szczególnie cenne, bo są postrzegane jako bezstronne. Naukowcy obawiają się, że trenowanie AI przy pomocy treści prawicowych lub lewicowych spowoduje stworzenie modeli, które nie będą obiektywne.
BBC już eksperymentuje z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w newsroomie. Ustanowiła specjalne zasady w tym zakresie. Treści AI podlegają nadzorowi dziennikarza albo redaktora. Technologia jest wykorzystywana na przykład do polecania innych artykułów w tekstach internetowych.
Rozmowy m.in. z Amazonem
Jak informuje „FT”, BBC prowadzi rozmowy z firmami z sektora technologicznymi, takimi jak Amazon, na temat zezwolenia na wykorzystanie treści nadawcy na szkolenie podstawowych modeli AI. Mogłoby to pomóc programistom w stworzeniu nowych aplikacji. Współpraca z gigantami technologicznymi może być dla BBC bardzo lukratywna. Firmy, takie jak Axel Springer, Le Monde, Reuters zawarły wielomilionowe umowy z OpenAI i innymi twórcami sztucznej inteligencji.
Rhodri Davies, jeden z dyrektorów BBC zdradził podczas komisji Izby Lordów, że nadawca dopuszcza zaoferowanie nowych usług związanych ze sztuczną inteligencją samodzielnie lub z udziałem zewnętrznego partnera. - Będziemy musieli ocenić koszty takiego przedsięwzięcia. Oczywiście BBC posiada prawie 80-letnie archiwum audio i wideo, a także ogromne archiwum tekstowe w internecie. Zastanawiamy się jak to dobrze wykorzystać – stwierdził, cytowany przez „FT”.
AI coraz szerzej obecna w mediach
Ostatnio informowaliśmy, że należąca do Mediasetu telewizja Telecinco z Hiszpanii „zatrudniła” Albę Renai w roli jednej z prezenterek reality-show „Supervivientes”. Dziewczyna w rzeczywiści nie istnieje. Jest jedną z influencerek, wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Renai została prezenterką cyklu poświęconego kulisom programu. Trafiają do niego treści niepokazywane w popołudniowych odcinkach, a także ciekawostki o uczestnikach reality-show.
W lipcu ub.r. brytyjski kanał Sky News przeprowadził eksperyment z reporterką newsową, która była wytworem sztucznej inteligencji. „Dziennikarka” w ciągu 20 minut przedstawiła aktualny, dokładny i bezstronny scenariusz zamówionego materiału. Sky News stworzył „reporterkę” we współpracy z norweskim youtuberem i programistą, Krisem Fagerlie, przy użyciu ChatGPT oraz innego publicznie dostępnego oprogramowania AI. Swojego wizerunku na potrzeby eksperymentu udzieliła Hanna Schnitzer, na co dzień producentka Sky News. W studiu typu greenbox przez kilka minut czytała archiwalne teksty z programów informacyjnych. To wystarczyło do odtworzenia jej postaci przez sztuczną inteligencję.
Niektóre wypowiedzi i tezy głoszone przez „reporterkę” były logiczne i bezstronne. Tak było na przykład z tematem rosnącego oprocentowania kredytów hipotetycznych. Gorzej poradziła sobie z wypadkiem cysterny z mlekiem w wyniku którego kilku rannych trafiło do szpitala. „Od pośmiewiska do ekologicznego rozwiązania: czy rozlewanie mleka może być kluczem do bezpieczniejszych autostrad?” – stwierdziła wirtualna „dziennikarka”. Stwierdziła, że białka w mleku reagują ze żwirem i błotem, tworząc lepkie pozostałości, które poprawiają przyczepność na drodze. Użyła fikcyjnego cytatu z rzekomego naukowca zajmującego się środowiskiem dr Emmy Thompson. - Mleko jest biodegradowalne, a kiedy się rozkłada, odżywia lokalne ekosystemy, dostarczając niezbędnych składników odżywczych - miała stwierdzić nieistniejąca ekspertka.
Po nową technologię coraz chętniej sięgają polscy nadawcy. Prezes Telewizji Puls Dariusz Dąbski podczas panelu na konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w Sopocie poinformował, że zarejestrował nawet telewizję pod marką AI. - Byliśmy w Cannes. Są operatorzy, którzy chcą oferować nasze seriale w Indiach, Chinach - mówił Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls. Oferta programowa platformy ma być przygotowana ze wsparciem sztucznej inteligencji. - Trwają szkolenia - dodał Dąbski.
Dołącz do dyskusji: BBC pracuje nad własnymi modelami sztucznej inteligencji