Wielkie piłkarskie święto już za moment. W jaki sposób topowe marki docierają do fanów?
Mało co dorównuje sportowi w rozbudzaniu emocji i budowaniu społeczności. Zaangażowanie kibiców może być wykorzystane w ramach działań marketingowych - o ile prowadzimy je autentycznie. Jak wpisać sportową rywalizację i emocje w proces budowania marki? Oto kilka przykładów udanych kampanii, które mogą stać się inspiracją podczas planowania własnych działań reklamowych.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/top/fb32022.jpg)
Przewodnik marketingowy pełen wskazówek Meta jest dostępny tutaj.
Turnieje sportowe to emocje, rozrywka, rywalizacja oraz wspólne przeżywanie porażek i sukcesów ulubionych drużyn. To także świetna okazja do promocji marki i projektowania angażujących kampanii reklamowych online. W przeprowadzonym ostatnio badaniu 8 na 10 osób przyznało, że podczas oglądania wydarzeń sportowych na żywo sprawdza media społecznościowe, wysyła wiadomości do rodziny i znajomych lub przegląda Internet.
Przed nami najważniejszy turniej piłkarski. Aby dobrze zaplanować działania marketingowe na ten okres, warto przyjrzeć się przykładom i poszukać inspiracji w udanych kampaniach reklamowych. Poniżej kilka historii marek, które świetnie wykorzystują sportowe emocje i zaangażowanie kibiców w swoich kampaniach.
Bezcenne piłkarskie wspomnienia
480 mln osób obserwuje przynajmniej jedno konto związane z piłką nożną na Facebooku. To dwa razy więcej niż w przypadku jakiegokolwiek innego sportu. Wie o tym dobrze MasterCard, sponsor Ligi Mistrzów UEFA, który dotarł do ponad dwukrotnie większej liczby odbiorców niż przewidywano. Jak to możliwe? Wszystko dzięki kampanii, w której zaprezentowano serię reklam wideo na Facebooku z udziałem legend piłki nożnej. Gwiazdy futbolu dzieliły się swoimi bezcennymi wspomnieniami piłkarskimi i zachęcały do udziału w specjalnie zorganizowanym konkursie.
MasterCard chciało dotrzeć ze swoimi reklamami do większej liczby odbiorców, dlatego zdecydowało się na reklamy typu in-stream na Facebooku oraz formaty wyświetlające się w Aktualnościach i Relacjach na Instagramie. Seria wideo podniosła w rezultacie świadomość marki w Europie aż o 4,7 punktu procentowego.
Marka stworzona z myślą o sportowych emocjach
Dzięki długoletniej współpracy Pepsi urosło do rangi symbolu rozgrywek futbolu amerykańskiego w USA. Od 19 sezonów jest oficjalnym napojem bezalkoholowym NFL (National Football League) i sponsoruje coroczne halftime show podczas finału Super Bowl. Celem kampanii na 2020 rok było zwiększenie świadomości związku marki z NFL wśród fanów futbolu oraz zwiększenie sprzedaży.
Aby podkreślić unikalną relację Pepsi z ligą futbolową, marka zdecydowała się na serię reklam wideo w Aktualnościach Facebooka i Instagrama, a także przetestowała funkcję in-stream, aby sprawdzić, czy może to przynieść wyższy zwrot z wydatków na reklamę. Wideo in-stream wyświetlało się przerwach dłuższych materiałów wideo na Facebooku. Eksperyment z nowymi funkcjami okazał się udany – firma odnotowała aż 7,6-krotny zwrot z wydatków na reklamę w kampanii.
Wznieśmy toast za wygrany mecz!
Guinness, czyli kultowa marka irlandzkiego piwa, to od 2019 roku sponsor tytularny międzynarodowych mistrzostw rugby Guinness Six Nations w Wielkiej Brytanii. Firma rozpoczęła sponsorowanie rozgrywek szeroko zakrojoną kampanią obejmującą reklamy telewizyjne, OOH oraz kreacje w mediach społecznościowych. Seria krótkich wideo stworzonych na platformy social mediowe prezentowała prawdziwe historie fanów brytyjskiego rugby.
Facebook i Instagram odgrywały istotną rolę w strategii kampanii. Stanowiły dla Guinnessa sposób na budowanie marki oraz zwiększenie zaangażowania fanów podczas turnieju. Co ważne, dzięki kampanii wykorzystującej format reklamy wideo na Facebooku i Instagramie Guinness był w stanie osiągnąć 11-punktowy wzrost wskaźnika zapamiętania reklamy wśród mężczyzn w wieku 18–24 lata.
Dodatkowo, dzięki współpracy z Facebook Creative Shop, stworzono różnorodne formaty i kreacje dostosowane do poszczególnych platform. Obejmowały one wywiady wideo z kapitanami drużyn oraz relacje na Instagramie, które zawierały dźwięki gry, naklejki z ankietami oraz rekomendacje dotyczące barów i miejsc, w których można było cieszyć się wygraną po meczu.
Więcej o działaniach marki i planowaniu kampanii nawiązującej do wydarzeń sportowych można przeczytać w pozostałych artykułach serii [Link #1 i Link #2] Pełen przewodnik po tym procesie, zawierający wiele więcej konkretnych rad i danych można znaleźć tutaj.