Wirtualna Polska stawia na ekspansję zagraniczną
Prezes Wirtualna Polska Holding Jacek Świderski zapowiedział, że część środków z pozyskanych właśnie kredytów zostanie przeznaczona na rozwój serwisów firmy z sektora e-commerce na rynkach zagranicznych. Wydawca planuje też na przyszły rok kolejne przejęcie w tym segmencie.
We wtorek spółka zależna Wirtualna Polska Holding podpisała z konsorcjum banków umowę, na mocy której wzięła kredyty i limit kredytowy w łącznej kwocie do 500 mln zł do spłaty w ciągu siedmiu lat. Środki zostaną przeznaczone zarówno na finansowanie bieżącej działalności wydawcy i spłatę obecnych zobowiązań kredytowych, jak też kolejne akwizycje w sektorze e-commerce.
Na koniec września br. zadłużenie długoterminowe firmy z tytułu kredytów, pożyczek i leasingów wynosiło 177,11 mln zł, wobec 174,57 mln zł na koniec ub.r. W trzech kwartałach br. wydawca spłacił 20,18 mln zł kredytu oraz 6,73 mln zł odsetek i prowizji bankowych.
Z pozyskanego właśnie limitu kredytowego do 265,8 mln zł może zostać przeznaczone na inwestycje. Prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski w rozmowie z PAP zapowiedział, że na przyszły rok firma szykuje kolejne przejęcia w segmencie e-commerce, pracuje obecnie nad kilkoma transakcjami.
W ostatnich czterech latach wydawca kupił już grupę podmiotów zajmujących się handlem internetowym. Jesienią 2014 roku za przejęła 15 mln zł 51 proc. udziałów w agregatorach odzieżowych Homebook.pl i Domodi.pl (witryny rozwijały się potem tak dobrze, że WP w marcu br. podwyższyła wycenę ich pozostałych udziałów o 47 mln zł), jesienią 2015 roku - porównywarki usług finansowych Finansowysupermarket.pl i Jedenwniosek.pl oraz agregator odzieżowy Allani.pl, pod koniec 2015 roku - serwisy wydawcę serwisów Wakacje.pl, Easygo.pl i Wypoczynek.pl (za 83,6 mln zł, co jest największym jak dotąd wydatkiem WP), w marcu ub.r. - porównywarkę finansową Totalmoney.pl (za 14,5 mln zł), a w czerwcu ub.r. - 75 proc. udziałów w Nocowanie.pl (za 22 mln zł). Natomiast w czerwcu br. wydała 15,6 mln zł na 6,3 proc. akcji eSky.pl.
W efekcie Wirtualna Polska jest już obecna w czterech kategoriach e-commerce’owych: odzieżowej, finansowej, turystycznej i wyposażenia wnętrz. W br. z segmentu e-commerce pochodzi już ponad połowa wpływów firmy oraz prawie połowa zysku EBITDA.
- Ta transformacja będzie dalej postępowała. Mogłoby się to odbywać w tempie pojedynczych punktów procentowych rocznie, albo możemy utrzymać to tempo, do którego wszystkich przyzwyczailiśmy. Wybieramy tę drugą ścieżkę, czyli rozwoju organicznego wspomaganego akwizycjami - stwierdził Jacek Świderski w rozmowie z PAP.
Dodał, że z 15 spółek kupionych przez WP w ciągu ostatnich czterech lat tylko dwie (nie podał ich nazw) nie osiągnęły wyznaczonych im celów co do wzrostu.
Wydawca zamierza też wejść ze swoimi obecnymi serwisami sprzedażowymi na rynki zagraniczne. - Zmieniliśmy myślenie na temat ekspansji zagranicznej. Na pewno część środków z nowego kredytu zostanie przeznaczona na pomoc naszym markom e-commercowym w rozwoju za granicą - powiedział Świderski. - Liczymy, że punktowymi, mądrymi akwizycjami możemy zbudować pozycję rynkową naszych spółek e-commerce w regionie - zaznaczył.
W trzech kwartałach br. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży o 12,3 proc. do 328 mln zł i spadek zysku netto o 1,2 proc. do 30,3 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska stawia na ekspansję zagraniczną