Wirtualna Polska łączy platformy turystyczne. Wzrost e-reklamy zmaleje
Holding Wirtualna Polska zaczął integrację Nocowanie.pl z przejętymi niedawno Noclegi.pl. Spodziewa się, że w pierwszej połowie 2023 roku dynamika rynku e-reklamowego zmaleje poniżej 5 proc. - Tak długo jak wyceny spółek e-commerce’owych będą dla nas akceptowalne, tak długo pozostaniemy akwizycyjni - zapowiada Jacek Świderski, prezes WP.
Wirtualna Polska właścicielem Noclegi.pl została w ramach swojego zdecydowanie największego przejęcia w br. Na początku listopada Wirtualna Polska Media sfinalizowała ogłoszone półtora miesiąca wcześniej kupno 100 proc. akcji węgierskiej spółki Szallas za łącznie ok. 83 mln euro.
Szallas jest właścicielem platform turystycznych do rezerwacji zakwaterowania na Węgrzech oraz w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Jego witryny łącznie oferują prawie 90 tys. obiektów noclegowych, a od lipca ub.r. do czerwca br. użytkownicy dokonali ponad 1 mln rezerwacji. Szallas wygenerował w tym okresie 6,6 mln euro zysku EBITDA.
Do przejętej firmy oprócz polskich Noclegi.pl, należą m.in. węgierskie Utazok.hu, czeskie Hotel.cz i Online Holding oraz rumuński Travelminit International.
Natomiast Wirtualna Polska od kilku lat jest właścicielem platformy Nocowanie.pl, też oferującej turystykę krajową. - Noclegi z Nocowanie są już integrowane, trwa ten proces - powiedział na wtorkowej konferencji prasowej Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski.
Rekordy na Nocowanie.pl i Wakacje.pl
Nocowanie.pl w minionych dwóch kwartałach osiągnęło wyższe przychody niż w analogicznych kwartałach przedcovidowego 2019 roku, natomiast niższy zysk EBITDA. - Turyści byli w relatywnie wysokim stopniu zainteresowani wyjazdami krajowymi (podobnie jak w roku 2021), niezmiennie popularnością cieszyły się kierunki nadmorskie oraz górskie. W 2022 r. Nocowanie.pl kontynuuje wzrost swojej bazy ofert noclegowych, co dodatkowo wpływa na wzrost zainteresowania ze strony turystów - opisano w sprawozdaniu Wirtualnej Polski.
Firma pozostałe 6,25 proc. udziałów spółki Nocowanie.pl kupiła we wrześniu ub.r. za 4,26 mln zł, stając się jej jedynym udziałowcem.
Z kolei oferujące turystykę zagraniczną Wakacje.pl, które są największą e-commerce’ową spółką w holdingu Wirtualna Polska, zarówno w drugim, jak i trzecim kwartale osiągnęły rekordowe przychody i zysk EBITDA, dużo więcej niż w analogicznych kwartałach 2019 roku.
Wirtualna Polska w bieżącym kwartale i 2023 roku spodziewa się wciąż relatywnie wysokiego zainteresowania konsumentów turystyką zagraniczną. - Sprzedaż w formule first minute (przedsprzedaż na 2023 r.) rozpoczęła się dobrze - podkreślono w sprawozdaniu. - Głównym ryzykiem w ocenie zarządu może być negatywny wpływ otoczenia makroekonomicznego na wydatki konsumenckie (w związku z wysokim poziomem inflacji, rosnącymi stopami procentowymi, wysokimi cenami paliw oraz relatywnie wysokim kursem EUR/USD do PLN), a także braki kadrowe w sektorze turystycznym (zwłaszcza na lotniskach) - wyliczono.
Z serwisami Mediapop milion użytkowników więcej
Na początku listopada br. Wirtualna Polska Media kupiła 100 proc. udziałów spółki Mediapop wydającej m.in. Jastrzabpost.pl, Pysznosci.pl, Genialne.pl i Popularne.pl, płacąc 28 mln zł (plus ewentualnie 9 mln zł w najbliższych latach).
Witryny przejętej spółki mają ok. 11 mln użytkowników miesięcznie i 17 mln obserwujących na profilach społecznościowych. Po włączeniu ich do swojego węzła, z uwzględnieniem współodwiedzalności, Grupa Wirtualna Polska zyska ponad milion realnych użytkowników w badaniu Mediapanel. W październiku zanotowała 22,34 mln użytkowników, 74,87 proc. zasięgu oraz 2 godziny, 32 minuty i 17 sekund spędzonych średnio przez odwiedzającego.
Jacek Świderski zapowiedział, że nie ma planów rezygnacji z któregokolwiek z serwisów spółki Mediapop ani łączenia ich z dotychczasowymi witrynami Wirtualnej Polski.
Firma w ramach narzędzia WPartner sprzedaje też powierzchnie reklamowe u innych wydawców, jest z nim obecna także na Węgrzech, Słowacji, w Rumunii, Bułgarii i Chorwacji. Obecnie u zewnętrznych wydawców obsługuje dwa razy więcej odsłon reklamowych niż na platformach Wirtualnej Polski.
Z kolei narzędzia WP ads, pozwalające reklamodawcom samodzielnie zarządzać kampaniami, przekroczyło poziom 400 klientów.
Wzrost w e-reklamie zmaleje poniżej 5 proc.
W najbliższych kwartałach Wirtualna Polska spodziewa się niższych wzrostów na polskim rynku reklamy internetowej. - Mieliśmy ostatnio publikację z jednego z domów mediowych, który powiedział, że rynek reklamy internetowej w pierwszym półroczu wzrósł o 8,9 proc. Zgadzamy się z tymi szacunkami rynku. Cieszymy się, bo nasza spółka mediowa rosła w tym okresie mocniej - opisał Jacek Świderski.
- Natomiast trzeci kwartał będzie na poziomie 5-6 proc., może nawet 7 proc. Przy czym u nas te wzrosty są jeszcze wyższe - dodał.
Firma prognozuje, że gorzej będzie w pierwszej połowie 2023 roku. - Przyszły rok jest dużo trudniejszy do przewidzenia. Wydaje mi się, że w pierwszym półroczu będziemy mieli z co najwyżej jednocyfrowym i to takim poniżej 5 proc. wzrostem i to będzie dobry wynik dla reklamy internetowej. W drugim półroczu być może uda nam się powrócić do poziomów 8-9 proc. wzrostu - stwierdził Świderski.
Koniunktura reklamowa jest związana z sytuacją makroekonomiczną. - W pierwszym półroczu należy się spodziewać spowolnienia. Zakładamy, że pierwsze odbicie nastąpi dopiero w drugim półroczu przyszłego roku. Apogeum wszystkich problemów, głównie inflacyjnych, powinno nastąpić w pierwszym i drugim kwartale - powiedział prezes Wirtualnej Polski.
- Jestem przekonany, że do końca roku utrzymamy wzrosty. Zakładamy, że w przyszłym roku nadal będziemy rosnąć, choć nie sądzę, żebyśmy w którymkolwiek kwartale pokazali 30-procentowy wzrost zysku EBITDA, jak pokazujemy dzisiaj - zaznaczył.
W trzecim kwartale br. przychody grupy kapitałowej Wirtualna Polska zwiększyły się o 20,3 proc. do 270,9 mln zł, a zysk netto zmalał z 54,87 do 50,76 mln zł. Segment internetowy firmy zanotował wzrost przychodów o 20,2 proc. do 263,96 mln zł (z czego wpływy gotówkowe zwiększyły się o 21,2 proc. do 257,11 mln zł) i skorygowanego zysku EBITDA z 85,71 do 89,6 mln zł.
Natomiast Telewizja WP, stanowiąca pion telewizyjny holdingu, zwiększyła wpływy o 26,5 proc. do 6,94 mln zł i zmniejszyła skorygowaną stratę EBITDA z 969 do 289 tys. zł.
Wirtualna Polska oprócz firm Mediapop i Szallas przejęła w br. kilka innych podmiotów. Na początku kwietnia Wirtualna Polska uzgodniła pośrednie przejęcie za 20 mln zł ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami.
W połowie sierpnia Wirtualna Polska za ponad 12,6 mln zł kupiła 40 proc. udziałów spółki zarządzającej platformą crowdfundingową Patronite. Pod koniec września należąca do holdingu Wirtualna Polska spółka Stacja Służew dokupiła ponad 50 proc. akcji Audioteki, inwestując w nią łącznie 95,3 mln zł.
Z kolei w połowie października Wirtualna Polska podpisała przedwstępną umowę zakupu za 20,9 mln zł 44,5 proc. udziałów sklepu internetowego Selsey z meblami, wyposażenie wnętrz i akcesoriami ogrodowymi. Ponadto ma wnieść do niego aportem swoją platformę Homebook, wycenioną na 12 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska łączy platformy turystyczne. Wzrost e-reklamy zmaleje