Wirtualna Polska planuje kolejne przejęcia w e-commerce, sfinansuje je z kredytu
Wirtualna Polska Holding zamierza w br. zrealizować kolejne akwizycje, przede wszystkim w segmencie e-commerce, ponieważ rozwija się on w Polsce dwukrotnie szybciej niż reklama internetowa. Na przejęcia będzie wydawać środki ze zwiększonego niedawno limitu kredytowego.
W zeszłym tygodniu Wirtualna Polska za 14,5 mln zł kupiła 100 proc. udziałów porównywarki finansowej TotalMoney.pl. Była to kolejna z akwizycji zrealizowanych przez firmę od maja ub.r., kiedy debiutu na giełdzie pozyskała 107 mln zł. W grudniu ub.r. za 83,57 mln zł kupiła spółkę Enovatis, właściciela serwisów Wakacje.pl, Easygo.pl i Wypoczynek.pl, a wcześniej przejęła za 11,3 mln zł agregator odzieżowy Allani, za 12,5 mln zł porównywarki ofert finansowych Finansowysupermarket.pl i Jedenwniosek.pl, za 20 mln zł Grupę NextWeb Media, a za 4 mln zł serwisy radiowe Open.fm i Polskastacja.pl.
Z kolei w 2014 roku firma kupiła Sportowefakty.pl, Domodi.pl, Homebook.pl i Grupę Money, wydając na nie łącznie 66 mln zł. W sumie przez dwa lata wydała na akwizycje ok. 240 mln zł.
Na koniec ub.r. spółce pozostało 9,9 mln zł z debiutu giełdowego, z czego większość została przeznaczona na zakup TotalMoney.pl. W całym ub.r. firma zanotowała 325,6 mln zł przychodów ze sprzedaży i 5,7 mln zł zysku netto. Jak poinformował Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski, przychody firmy z e-commerce wzrosły ponad dwukrotnie w skali roku, a w ciągu dwóch lat - ponad czterokrotnie. Spółka jest obecna w czterech kategoriach tego segmentu: finansów, odzieży, turystyki oraz wyposażenia wnętrz.
Wydawca zamierza jeszcze bardziej rozwijać się w branży e-commerce. - Chcemy zrównoważyć przychody z rynku reklamowego i e-commerce’owego. Uważam, że to zdrowe, bo daje nam odporność na wahania makroekonomiczne, a także większą obecność na rynku e-commerce, który rośnie dwukrotnie szybciej niż rynek reklamy internetowej - wyjaśnił Świderski.
Głównie na potrzeby kolejnych przejęć Wirtualna Polska w połowie lutego br. zwiększyła kwotę kredytową w ramach swojego Kredytu Capex, poprzednio wynoszącą 50 mln zł, o kolejne 50 mln zł. - Mamy w tej chwili dostępnych dużo więcej środków niż pozyskanych z debiutu giełdowego - podkreślił Jacek Świderski.
Spółka nie podaje, kiedy może zrealizować kolejne przejęcia ani ile zamierza na nie wydać.
Na koniec ub.r. zadłużenie netto Wirtualnej Polski wynosiło 182,1 mln zł, o 7,2 mln zł mniej niż rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska planuje kolejne przejęcia w e-commerce, sfinansuje je z kredytu