Wirtualna Polska z 17 mln użytkowników i bez szybkich zmian po przejęciu NextWeb Media
Grupa NextWeb Media, kupiona właśnie przez Wirtualna Polska Holding za ok. 20 mln zł, na razie będzie działać dalej we własnym biurze i dotychczasowym składzie osobowym, na czele z prezesem Jakubem Zielińskim. Grupa Wirtualna Polska do włączeniu serwisów NextWeb Media, a także Open.fm i Polskastacja.pl, będzie mieć miesięcznie prawie 17 mln użytkowników i wróci na pozycję lidera zasięgowego wśród polskich wydawców.
Wirtualna Polska Holding za Grupę NextWeb Media zapłaciła już 19,4 mln zł, a jeśli przejęta spółka w najbliższych latach będzie osiągać dobre wyniki, WP będzie musiała dołożyć 3,5 mln zł dopłaty i nawet kilkanaście mln zł tzw. premii earn-out (więcej na ten temat).
Transakcja nie oznacza szybkiej reorganizacji w NextWeb Media. - Biuro NextWeb Media pozostaje na tę chwilę bez zmian. Nadzór nad projektem pozostanie w rękach dotychczasowego prezesa Grupy NextWeb Media, Jakuba Zielińskiego - opisuje portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Halicka, rzeczniczka prasowa Wirtualnej Polski. - Szczegóły operacyjne zostaną wypracowane w procesie integracji. Obecnie nie mamy do zakomunikowania żadnych zmian. Jest jeszcze za wcześnie, by o tym mówić w szczegółach. Cieszymy się, że udało nam się z sukcesem zamknąć tę transakcję - dodaje.
Poprzednim dużym przejęciem Wirtualnej Polski było kupno za 47 mln zł Grupy Money.pl. Transakcję ogłoszono na początku grudnia ub.r., natomiast w styczniu WP przeprowadziła spore zwolnienia w przejętej firmie i zamknęła jej mniej popularne serwisy lifestylowe (więcej o tym). Pozostałą część zespołu wydawca włączył do swojej redakcji ekonomicznej (więcej na ten temat).
Nie wiadomo obecnie, czy podobne zmiany czekają Grupę NextWeb Media. Do spółki należy kilkanaście witryny o tematyce zdrowia i medycyny, nowych technologii oraz opieki nad dziećmi, pracuje w niej kilkadziesiąt osób (m.in. własny dział sprzedaży reklam).
Przedstawiciele Wirtualnej Polski na razie chwalą całe zasoby przejętej firmy. - Zainwestowaliśmy w silne marki, o ugruntowanej pozycji. To nasz kolejny, przemyślany krok w kierunku budowania sieci zaufanych, angażujących serwisów internetowych, które z jednej strony gwarantują czytelnikom wysokiej jakości kontent i możliwość wymiany opinii, a z drugiej strony, firmom - dobry kontekst dla promocji ich marek, produktów i usług - podkreśla Katarzyna Halicka.
Zaznaczmy, że w ciągu ostatniego roku Wirtualna Polska zrobiła też porządki we własnym portfolio, rezygnując z niektórych mało popularnych witryn, np. Smog.pl, Sportfan.pl, Babol.pl i Hotmoney.pl (więcej na ten temat).
Najpopularniejsze serwisy Grupy NextWeb Media w marcu 2015 roku | |||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | |||||
serwis | real users | odsłony ogółem | krajowe odsłony mobilne | czas na RU [godz:min:s] | zasięg |
abczdrowie.pl | 2 674 439 | 16 957 136 | 5 577 136 | 00:04:34 | 12,35% |
jejswiat.pl | 676 759 | 4 364 240 | 1 335 182 | 00:03:01 | 3,12% |
gadzetomania.pl | 604 018 | 2 749 714 | 489 616 | 00:05:26 | 2,79% |
komorkomania.pl | 539 491 | 4 609 667 | 1 474 060 | 00:11:49 | 2,49% |
parenting.pl | 538 376 | 4 860 548 | 2 235 941 | 00:05:52 | 2,49% |
autokult.pl | 486 108 | 2 925 511 | 588 722 | 00:06:40 | 2,24% |
kardiolo.pl | 434 884 | 2 263 750 | 728 374 | 00:04:03 | 2,01% |
echirurgia.pl | 335 021 | 2 094 280 | 691 468 | 00:04:03 | 1,55% |
fotoblogia.pl | 140 421 | 1 042 783 | 172 035 | 00:13:09 | 0,65% |
cała grupa | 4 623 680 | 43 383 602 | 13 547 318 | 00:07:56 | 21,35% |
Dwa tygodnie temu Wirtualna Polska ogłosiła zakup za 4 mln zł serwisów Open.fm (dotychczas należał do Grupy Allegro-GG) i Polskastacja.pl, działających jako radia internetowego (więcej o tym).
Wszystkie przejęte niedawno witryny dadzą wydawcy spory wzrost zasięgu mierzonego w Megapanelu. Według szacunków opartych na danych z marca (nowszych jeszcze nie ma) Grupa Wirtualna Polska po dodaniu stron Grupy NextWeb Media, Open.fm i Polskastacja.pl miałaby 16,96 mln użytkowników i 4,23 mld odsłon, podczas gdy faktycznie zanotowała 15,96 mln użytkowników i 4,1 mld odsłon krajowych (zobacz szczegółowe wyniki Megapanelu). Jej największy rywal, Grupa Onet-RASP, miał 15,98 mln użytkowników i 3,68 mld odsłon krajowych.
Wzrost zasięgu o ok. milion użytkowników pozwoli Wirtualnej Polsce wrócić, ze sporą przewagą, na pozycję lidera zasięgowego wśród polskich wydawców, którą w lutym i marcu utraciła na rzecz Grupy Onet-RASP, po tym jak dołączyła ona do swoich wyników dane przejętego na przełomie ub. i br. serwisu NK.pl (więcej o jego wynikach). Statystyki Grupy NextWeb Media, Open.fm i Polskastacja.pl zostaną dodane do Grupy Wirtualna Polska najpewniej od czerwca.
Środki na ostatnie przejęcia Wirtualna Polska pozyskała miesiąc temu ze sprzedaży swoich akcji na giełdzie, na czym jej dotychczasowi inwestorzy zarobili 187,28 mln zł, a sama spółka - 106,87 mln zł. WP deklarowała, że ok. 70 mln zł przeznaczy na akwizycje.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska z 17 mln użytkowników i bez szybkich zmian po przejęciu NextWeb Media
Spowoduje to odejście użytkowników i w ten sposób zakup okaże się finansowym niewypałem.
Zyska tylko dotychczasowy właściciel NWM.