Wirtualne pieniądze w Europie bez granic
Bankowość wirtualna w Polsce umacnia swoją pozycję na rynku
Do września 2004 roku założono już 2,8 miliona internetowych kont osobistych, co stanowi aż 17% wszystkich kont osobistych prowadzonych przez polskie banki. Instytut badawczy GfK Polonia przeprowadził badania wśród Internautów na temat usług świadczonych w polskiej sieci. Aż 90% respondentów korzystających z Internetu uważa sieć za instrument ułatwiający załatwienie podstawowych, codziennych spraw. 13% z nich korzysta w tym celu z sieci codziennie. Uważają, że Internet najbardziej ułatwia korzystanie z usług bankowych (83%), sprzedaży innych produktów finansowych, np. ubezpieczeń (60%), oraz zakupów online (64%).
- W okresie przygotowywania projektu konta Inteligo, możliwość wykorzystania na polskim rynku Internetu do świadczenia usług bankowych była często poddawana w wątpliwość. Z badań marketingowych prowadzonych 4 lata temu wynikało, że zainteresowanie takimi usługami jest w pewnych segmentach rynku zerowe. Obecnie polskie banki prowadzą blisko 3 mln. osobistych rachunków internetowych. - powiedział Konrad Korobowicz, Prezes Zarządu Inteligo Financial Services S.A.
Z badań instytutu GfK Polonia, udostępnionych Inteligo, wynika, że z Internetu korzysta w Polsce 25% osób w wieku powyżej 15. roku życia. Jeśli chodzi o częstotliwość korzystania z Internetu, to według GfK, codziennie lub prawie codziennie do sieci wchodzi ponad 13% Internautów.
Liczebność grupy, do której kierowane są usługi internetowe, systematycznie rośnie. Dzieje się tak dzięki stałemu rozwojowi sieci i coraz większej dostępności usług online.
Wyniki badania GfK Polonia pokazują, które z usług komercyjnych świadczonych w polskiej sieci są najpopularniejsze (83% odpowiedzi), zakupy w sieci (64%), sprzedaż polis ubezpieczeniowych (60%) oraz comiesięczne rozliczenia z urzędami państwowymi, np. ZUS i US (53%). Powyższe wyniki pokrywają się z doświadczeniami banków - w roku 2004 nastąpił duży przyrost liczby użytkowników czołowych polskich platform finansowych. Od stycznia 2004 r. grupa klientów Inteligo Financial Services zwiększyła się o 33%. Należy podkreślić, że już 2,8 mln wszystkich kont osobistych prowadzonych przez polskie banki ma opcję od Internautów. Według respondentów Internet w największym stopniu ułatwia korzystanie z usług bankowych obsługi przez Internet.
Polacy zaczęli dostrzegać wysoką funkcjonalność, wygodę i jakość komercyjnych projektów oferowanych w polskim Internecie. Szybko rosnąca liczba rachunków w bankach wirtualnych świadczy o dużym popycie na tego typu usługi i niskim nasyceniu rynku ofertą.
PRÓBA: POLACY W WIEKU 15+) WYNIK
Odsetek użytkowników Internetu (populacja: Polacy w wieku 15+) 25%
Odsetek Internautów, wg których Internet ułatwia:
- organizowanie wyjazdów turystycznych, urlopów 90%
- planowanie spędzenia wolnego czasu 88%
- poszukiwanie pracy 85%
- realizację hobby 85%
- naukę języków 84%
- korzystanie z usług bankowych 83%
- wykonywanie pracy 69%
- zakup ubezpieczeń 60%
- regulowanie zobowiązań wobec urzędów państwowych (ZUS i US) 53%
- codzienne zakupy 41%
Tabela: badanie GfK Polonia, listopad 2004
- Obecnie 90% osób posiadających konta bankowe w Polsce słyszało o bankowości internetowej, a korzysta z niej co dziesiąta. Trzy lata temu była to zaledwie co setna osoba. Klientami wirtualnych banków i internetowych serwisów banków tradycyjnych w coraz większym stopniu są nie tylko ludzie młodzi, ale również osoby w wieku średnim. Osoby w wieku 35 - 65 lat stanowią 48% użytkowników internetowych usług bankowych, mieszkańcy wsi 21%, a 60% użytkowników to osoby nie posiadające wyższego wykształcenia.- Dr Adam Czarnecki, ARC Rynek i Opinia.
Z badań instytutu Forrester z roku 2003 wynika, że aż 60 mln. obywateli Unii Europejskiej korzysta z bankowości internetowej. Odsetek ten stanowi 37% wszystkich użytkowników Internetu w UE. Okazuje się, że wcześniejsze prognozy mówiące, że w krajach skandynawskich zaangażowanie e-banków w rynku sięgnie w 2004 r. aż 60%, mogły być zaniżone. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Szwedzkiego Związku Banków z marca 2004 r., liderem w tym zakresie jest Szwecja. Trzy miliony klientów bankowości internetowej stanowi tam aż 34% prawie 9 milionowej populacji, dla której szwedzkie banki prowadzą 5,2 mln. rachunków internetowych. Jednocześnie w okresie objętym badaniem Forrester najbardziej dynamiczny rozwój sieci usług bankowości wirtualnej ma miejsce w krajach, gdzie zaangażowanie e-banków w rynek jest najmniejsze - Hiszpania i Grecja.
Podsumowując, możemy oczekiwać gwałtownego wzrostu liczby klientów bankowości wirtualnej w Polsce. Argumentem przemawiającymi za tą tezą jest fakt, że grupa klientów rośnie najbardziej dynamicznie w krajach o dotychczas słabo rozwiniętej infrastrukturze informatycznej. Istnieje wyraźna korelacja pomiędzy rozbudową infrastruktury a wzrostem liczby klientów usług internetowych. Z kolei sukces bankowości wirtualnej w krajach rozwiniętych dowodzi, że takie jej atrybuty jak wygoda zarządzania finansami, dostępność do informacji o własnych środkach, czy oszczędność czasu, są wysoko ocenianie przez bogate społeczeństwa.
- Należy oczekiwać, że w perspektywie 4-5 lat już ok. 50% posiadaczy kont bankowych będzie korzystać z nich w formie elektronicznej - mówi dr Adam Czarnecki, ekspert z firmy badawczej ARC Rynek i Opinia.
Dołącz do dyskusji: Wirtualne pieniądze w Europie bez granic