Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł do 115 pkt
Wskaźnik optymizmu konsumentów po osiągnięciu najwyższego poziomu whistorii badania w listopadzie, po raz kolejny wzrósł w grudniu - o2,31 pkt proc. do 115 punktów, podał instytut badawczy Ipsos wkomunikacie w piątek. Podobnie jak przed miesiącem, najbardziejpomogły oceny sytuacji gospodarczej w kraju, które z miesiąca namiesiąc są coraz lepsze.
Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł 3,84 pkt proc. do 118,85punktów.
"Obecnie już tylko 18% badanych ocenia, że w ostatnim czasiesytuacja gospodarcza się pogorszyła, a jeszcze mniej, bo 13%spodziewa się pogorszenia tej sytuacji w przyszłości. Równocześnierośnie odsetek osób, których zdaniem mamy teraz do czynienia zpoprawą sytuacji gospodarczej kraju. W grudniu odnotowaliśmyrównież poprawę ocen własnej sytuacji materialnej przezgospodarstwa domowe. Równocześnie przybyło osób, których zdaniemobecnie mamy dobry okres na zakupy dóbr trwałych"- podano wkomunikacie.
Wskaźnik skłonności do zakupów zyskał 1,28 pkt proc. i przyjmujewartość 112,43 pkt.
"Zdecydowanie najwięcej optymistów znajdziemy wśród osóbnajmłodszych oraz najlepiej sytuowanych. W tej ostatniej grupie, wgrupie osób dysponujących najwyższymi zarobkami poziom optymizmujest naprawdę imponujący - wskaźnik WOK przyjmuje wartość blisko142 punkty. Z drugiej strony, najmniej optymistyczni są emeryci irenciści. W tej grupie wartość wskaźnika WOK nie przekroczyłajeszcze 100 punktów"- czytamy dalej.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) może przyjmować wartości od0 do 200. Ostatnie badanie przeprowadzono między 7 - 13 grudnia2007 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1008 Polaków wwieku 15 i więcej lat.
Dołącz do dyskusji: Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł do 115 pkt