YouTube wprowadza narzędzie Copyright Match, chce pomóc twórcom w ochronie praw autorskich
YouTube zapowiedział wprowadzenie do serwisu nowego rozwiązania o nazwie Copyright Match. Ma ono powiadamiać twórców, że ich treść została opublikowana na innym kanale, dzięki czemu mogą oni skuteczniej niż dotąd walczyć z przypadkami łamania praw autorskich. Na razie z narzędzia będą mogli skorzystać właściciele kanałów z ponad 100 tysiącami subskrybentów. Jak dowiedziały się Wirtualnemedia.pl funkcja Copyright Match będzie dostępna także dla polskich twórców.
O wprowadzeniu nowego narzędzia nazwanego Copyright Match YouTube poinformował na swoim blogu zaznaczając, że jest ono uzupełnieniem oferowanych już przez serwis rozwiązań mających skutecznie chronić prawa autorskie.
Funkcja Copyright Match jest pomyślana jako system powiadamiania twórców o tym, że opublikowana przez nich treść została zamieszczona także na innych kanałach w serwisie. Użytkownik po otrzymaniu informacji może przejrzeć miejsca na YT gdzie zostały skopiowane jego materiały i w zależności od okoliczności podjąć stosowne działania.
Jeśli zdaniem twórcy zamieszczenie jego treści łamie prawa autorskie, to ma on możliwość skontaktowania się z konkretnym użytkownikiem i zażądania od niego by skasował ze swojego kanału film lub np. zapłacił za jego wykorzystanie. Twórca może też zwrócić się bezpośrednio do administratorów YouTube’a z wnioskiem o usunięcie konkretnej treści z innych kanałów niż jego własny.
YouTube zapowiada, że na razie Copyright Match będzie dostępny jedynie dla tych twórców, których kanały mają przynajmniej 100 tys. subskrybentów. Stopniowo ta grupa ma zostać rozszerzona na wszystkich autorów treści wideo uczestniczących w programie partnerskim YT. Jak dowiedział się serwis Wirtualnemedia.pl nowe narzędzie będzie dostępne także dla polskich twórców treści, którzy spełniają wspomniane wcześniej warunki.
Z uzyskanych przez nas informacji wynika też, że Copyright Match wykorzystuje częściowo mechanizm innego rozwiązania o nazwie Content ID, które YouTube wykorzystuje od kilku lat do ochrony praw autorskich w serwisie, jednak istnieją pomiędzy tymi narzędziami istotne różnice.
Content ID to system przede wszystkim dla właścicieli dużej liczby materiałów, takich jak wytwórnie muzyczne czy stacje telewizyjne, dostęp do niego wymaga wypełnienia formularza i spełnienia specjalnych wymagań. Tymczasem Copyright Match ma być w założeniach rozwiązaniem bardziej dostępnym, z którego docelowo będzie mógł skorzystać każdy twórca publikujący własne treści na YouTube.
Dołącz do dyskusji: YouTube wprowadza narzędzie Copyright Match, chce pomóc twórcom w ochronie praw autorskich