Z roku na rok coraz dłużej oglądamy telewizję (raport oglądalności za 2014 rok)
W 2014 roku statyczny Polak spędził przez telewizorem 4 godziny i 20 minut. Średni czas oglądania telewizji z roku na rok się wydłuża. Raport oglądalności stacji i programów telewizyjnych za 2014 rok.
Dane telemetryczne pokazują, że w 2014 roku Polacy spędzali przed telewizorem średnio 4 godziny, 20 minut i 1 sekundę dziennie. W porównaniu do poprzednich lat ten czas się wydłużył - o 13 minut więcej niż w 2013 roku, 17 minut i 2 sekundy więcej, niż w 2012 roku oraz 18 minut i 18 sekund więcej, niż w 2011 roku - wynika z danych telemetrycznych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Średni dobowy czas spędzony przed telewizorem
Rok | ATV |
2011 | 04:02:01 |
2012 | 04:03:17 |
2013 | 04:07:19 |
2014 | 04:20:19 |
Pozycję lidera rynku telewizyjnego w zeszłym roku udało się utrzymać Jedynce. Jej udział spadł jednak o 6,76 proc. do 12,27 proc. Na drugim miejscu ponownie znalazł się Polsat, którego udział w 2014 roku zmalał o 3,43 proc. - najmniej w tzw. wielkiej czwórce. Jego wynik uplasował się na poziomie 11,84 proc. Ostatnie miejsce na podium zajął TVN z udziałem wynoszącym 11,68 proc. po spadku o 6,78 proc.
Największy spadek wśród głównych kanałów zanotowała Dwójka, będąca bez zmian na pozycji czwartej. Jej wynik zmalał o 8,73 proc. i wyniósł 9,41 proc.
Łączny udział tzw. wielkiej czwórki wyniósł 45,20 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 48,26 proc. (więcej na ten temat).
W 2014 roku największą widownię zgromadził pokazywany 15 lutego na antenie TVP1 konkurs skoków narciarskich, w którym Kamil Stoch zdobył drugi złoty medal olimpijski. Oglądało go 10,44 mln osób, co przełożyło się na 59,29 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów.
Drugie miejsce zajął finałowy mecz Mistrzostw Świata w piłce nożnej w Brazylii, w którym Niemcy pokonali Argentynę. Został on pokazany 13 lipca, a obejrzało go 10,06 mln osób przy udziale w rynku wynoszącym 63,43 proc.
Na podium znalazła się jeszcze ceremonia kwiatowa po konkursie olimpijskim skoków narciarskich z widownią na poziomie 9,50 mln osób (50,81 proc. udziału; emisja 9 lutego; zobacz te dane).
Cennikowe wydatki na reklamę (bez rabatów) we wszystkich stacjach w 2014 roku wyniosły łącznie 21,90 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2013 roku o 2,29 proc.
Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 3,19 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat, awansujący z miejsca drugiego. Jego przychody były jednak o 2,59 proc. niższe niż rok wcześniej.
Z pierwszej na drugą lokatę spadł TVN, którego wpływy zmalały o 33,54 proc. do 2,64 mld zł. Kolejne miejsce zajęły: TVP1 (1,89 mld zł; spadek o 1,07 proc.) i TVP2 (1,58 mld zł; wzrost o 0,95 proc.).
W zeszłym roku najwięcej na reklamę w telewizji - 1,03 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki wzrosły rok do roku o 34,11 proc. Drugie miejsce należało do koncernu spożywczego Nestle (537 mln zł; wzrost o 22,82 proc.), a na podium znalazł się jeszcze Orange (532 mln zł; zobacz szczegóły).
ATV - dobowy czas oglądania telewizji przypadający na statystycznego Polaka
Dołącz do dyskusji: Z roku na rok coraz dłużej oglądamy telewizję (raport oglądalności za 2014 rok)