Do zakupów kosmetyków mężczyzn zachęca zapach, a kobiety zaufana marka
O wyborze danego kosmetyku u panów decydujące są czynniki zapachu i ekspozycji na półce. W przypadku kobiet liczby się zaufana marka i cena. Bez względu na płeć, kosmetyki kupujemy najchętniej w drogerii Rossmann - wynika z badania IQS.
Raport NeedforBeauty, opisuje różnice w zachowaniach kobiet i mężczyzn na rynku pielęgnacji i kosmetyków. Analiza wyodrębnia sześć segmentów, które odzwierciedlają podejście do tej kwestii. Są to: "naturalnie piękni", "premium", "wielbiciele kosmetyków", "Matki Polki", "dbam o siebie" oraz najliczniejszy – "segment niezaangażowanych". Do ostatniego zaliczyło się 34 proc. badanych. W segmencie "wielbiciele kosmetyków" (8 proc. ogółem) mężczyźni stanowią aż 14 proc.
Najczęściej kupowanym produktem kosmetycznym wśród panów jest żel do włosów (69 proc.). Często sięgają w sklepach również po wodę termalną, krem do twarzy CC, a także szampon + odżywka (2w1).
Drivery, czyli co popycha nas do zakupów
Badacze z IQS przyjrzeli się także temu, co przyciąga klientów do zakupów produktów kosmetycznych. Jak się okazuje, w przypadku panów takimi "driverem" są zapach i ciekawa ekspozycja na półce oraz - co ciekawe - reklama w telewizji i w internecie. Mniejszy wpływ na zakup ma dla nich dobra, zaufana marka oraz atrakcyjna cena. Na te walory kosmetyków z kolei o wiele bardziej zwracają uwagę kobiety. To one częściej oceniają kosmetyki, patrząc na dostosowanie do rodzaju skóry/włosów, konsystencję produktu oraz wygodne w użyciu opakowanie.
Gdzie i jak kupujemy kosmetyki?
Kupowanie kosmetyków jest przyjemne i tak pań, i dla panów, jednak to kobiety oceniają tą czynność jako bardziej ekscytującą. 18 proc. mężczyzn ocenia, że kupno kosmetyków to nic szczególnego (u kobiet ten odsetek wynosi 13 proc.). Panowie jednak zdecydowanie częściej niż panie mówią o kosmetykach jako o prawdziwym luksusie, odkryciu czy niespodziance.
Niezależnie od płci, kosmetyki najczęściej kupujemy w Rossmanie. Panowie natomiast częściej niż kobiety dokonują kosmetycznych zakupów w dyskontach, hipermarketach oraz online.
Aż 86 proc. kobiet deklaruje, że kosmetyki kupuje wyłącznie dla siebie, podczas gdy u mężczyzn ten odsetek wynosi 60 proc. mężczyzn. Panowie częściej niż przedstawicielki płci pięknej kupują kosmetyki dla swoich bliskich: żony/partnerki oraz z myślą o całej rodzinie.
Badanie przeprowadzono na próbie N=22500 dorosłych Polaków.
Dołącz do dyskusji: Do zakupów kosmetyków mężczyzn zachęca zapach, a kobiety zaufana marka