Żeńska reprezentacja w branży esportowej – kobiety w świecie stereotypowo zarezerwowanym dla mężczyzn
W sieci można znaleźć wiele historii o kobietach-graczkach, które nie przyznawały się do swojej płci podczas rozgrywek online. Obawiały się, że nie będą traktowane na równi z resztą drużyny, w której często przeważała płeć męska. Powodem tego lęku jest stereotyp dotyczący grania w gry wideo, który przez lata utrwalał się w społeczeństwie – że jest to obszar zainteresowań przeznaczony dla mężczyzn i nie ma w nim miejsca dla kobiet. Faktyczny stan rzeczy wygląda zgoła inaczej.
Sytuacja jest o tyle kuriozalna, że kobiety w esporcie pracują od dawna i mają w branży mocną pozycję. Kobiety pracujące jako dziennikarki, prezenterki, zawodniczki czy osoby odpowiedzialne za realizację turniejów i wydarzeń stanowią integralną część sportu elektronicznego. Wystarczy przyjrzeć się branży nieco bliżej, aby zrozumieć jak bardzo nieaktualny jest stereotyp dot. esportu jako branży zdominowanej przez mężczyzn.
Jak sytuacja kobiet w esporcie wygląda w rzeczywistości?
Rzeczywistość pokazuje, że branża esportowa jest o wiele bardziej otwarta na kobiety niż może się to z pozoru wydawać. Przede wszystkim, stale rozwija się i stwarza nowe możliwości kreowania swojej ścieżki kariery, co widać chociażby po profesjonalnej scenie esportowej – w ostatnim czasie powstaje wiele nowych żeńskich dywizji w zdobywających coraz większą popularność grach, takich jak Valorant. To jednak nie wszystko. Firma ESL także przyczynia się do tworzenia okazji dla kobiet do zaprezentowania swoich umiejętności. W 2019 roku polski oddział ESL zorganizował ESL Sprite Mistrzostwa Kobiet, a 17 marca tego roku wystartował pierwszy sezon globalnej żeńskiej ligi Counter-Strike: Global Offensive – ESL Impact – którego finały rozgrywane będą offline podczas jednego z największych festiwali na świecie, DreamHack Dallas, w czerwcu.
Warto pamiętać, że obecność na scenie czy podczas transmisji, to jedynie wierzchnia warstwa całego ekosystemu. Widoczność kobiet w branży uważanej za męski świat i przełamywanie stereotypów jest ważna, ale równie istotne jest uświadomienie szerszej publiczności, że kobiet związanych z esportem jest o wiele więcej, a profesjonalna gra, streaming czy dziennikarstwo to zaledwie kilka z możliwych dróg rozwoju kariery w esporcie.
Do powstania jakiegokolwiek wydarzenia esportowego zatrudniony jest cały sztab ludzi, który stoi za tym, by eventy związane z esportem doszły do skutku. Ktoś musi zająć się ich organizacją, zadbać o promocję, czy pilotować kwestie finansowe. Są to stanowiska, do których wymagane są konkretne umiejętności i kompetencje. Dobrym przykładem może być tutaj historia Agaty Regulskiej – jednej z pierwszych kobiet zatrudnionych w firmie ESL Polska, lidera na rynku sportu elektronicznego.
W 2013 roku Agata stanęła przed wyjątkowym wyzwaniem – rozpoczynała pracę w niewielkiej jeszcze firmie, której ówczesny zespół składał się jedynie z mężczyzn. I chociaż, jak sama przyznaje, nie było łatwo aby przyzwyczaić się do nowego środowiska i nowej pracy, to nie z powodu bycia kobietą w męskim świecie, a ze względu na brak wcześniejszych doświadczeń ze sportem elektronicznym. Ten aspekt nie wpływał w żaden znaczący sposób na jej pracę. Jak twierdzi – zawsze była traktowana na równi z innymi, a jej głos był słyszany. Dodatkowo, Agata nie miała wcześniej związku z branżą – jej pierwsze spotkanie z esportem miało miejsce podczas IEM Katowice w 2013 roku, gdzie reprezentowała inną firmę. Atmosfera towarzysząca wydarzeniu wywarła na niej tak ogromne wrażenie, że postanowiła na stałe związać się z esportem i zaaplikowała do ESL Polska. Od tamtej pory Agata wspięła się na stanowisko Senior Project Managerki, a w ślad z nią w ESL Polska sukcesywnie podejmowało pracę więcej kobiet.
Jak zacząć?
Dróg jest kilka. Wiele zależy od tego, jakie ma się aspiracje. W przypadku profesjonalnego grania naturalnym wydaje się regularne ćwiczenie swoich umiejętności w danej grze. Kolejnym krokiem jest branie udziału w mniejszych turniejach – zarówno lokalnych wydarzeniach jak i zawodach online. Jeśli zaś chodzi o pracę od strony zaplecza takich przedsięwzięć to jedną z opcji jest przegląd ofert pracy w branży esportowej i zaaplikowanie na odpowiednie stanowisko. Dla osób, które nie posiadają zbyt wiele doświadczenia znakomitą opcją jest program stażowy.
Road to ESL, staż organizowany przez ESL Polska, pozwala na rozpoczęcie swojej przygody z esportem od strony, która kandydata interesuje najbardziej – oferty obejmują pracę w designer hubie, zespole księgowości, komunikacji i PR-u, dziale TV czy w strukturach HR. Marta Powroźnik, obecnie Community Managerka w ESL Polska, od dziecka interesowała się grami i bardzo wcześnie zaczęła działać jako wolontariuszka na eventach esportowych, do czego zachęciło ją uczestnictwo w IEM Katowice. Jej przygoda z ESL rozpoczęła się, kiedy pomagała w ESL Play jako adminka, następnie przy organizacji IEM Katowice 2019. To właśnie po tym wydarzeniu dostała informację o tym, że firma poszukuje nowej osoby, która zasili szeregi i wspomoże Community Hub. Zgłosiła się do programu stażowego, podczas którego aktywnie wspierała innych pracowników i miała okazję nauczyć się wielu cennych umiejętności. Jedną z nich jest tworzenie stron i portali. Jak sama mówi, wcześniejsze doświadczenie przy organizacji turniejów bardzo jej pomogło. Staż pozwolił jej przekonać się, że ESL jest miejscem dla niej i po półrocznym stażu przedłużyła umowę. Obecnie zajmuje się turniejami i ich organizacją – nadzoruje ich przebieg, dba o egzekucję projektu od strony operacyjnej, nadzoruje strony internetowe, kwestie regulaminowe oraz tłumaczenia.
Możliwości jest wiele, a swoją drogę można rozpoczynać już podczas studiów. W ten sposób postąpiła Agata Żebracka, obecnie pełniąca funkcję Senior Project Managerki w ESL Polska. Agata pracowała wcześniej wolontaryjnie przy organizacji wydarzeń związanych ze sportem tradycyjnym i to właśnie tam zasugerowano jej spróbowanie swoich sił przy eventach esportowych. Turniej Intel Extreme Masters w Katowicach 2016 roku był pierwszym takim wydarzeniem, przy którym miała okazję pracować. Podobnie jak w przypadku Agaty Regulskiej, została pozytywnie zaskoczona emocjami towarzyszącymi wydarzeniu i jego ogromem. Już w listopadzie tego samego roku postanowiła związać się z firmą na stałe i pracuje w niej do dziś, sukcesywnie wspinając się po szczeblach kariery w firmie. Jak mówi, dzięki pracy w ESL Polska miała okazję współtworzyć najważniejsze wydarzenia esportowe nie tylko w Polsce, ale także w USA, Szwecji czy Niemczech.
Żeńska reprezentacja w branży esportowej jest o wiele liczniejsza niż można to zobaczyć podczas transmisji i eventów. Przykłady Agaty Regulskiej, Agaty Żebrackiej czy Marty Powroźnik pokazują, że branża otwarta jest nie tylko na kobiety, ale także na osoby, które nie miały wcześniejszych doświadczeń z esportem. Aby rozpocząć swoją karierę w tym kierunku pozostaje jedynie znaleźć odpowiednią dla siebie opcję – czy to przez program stażowy czy bezpośrednią aplikację na konkretne stanowisko – i sprawdzić swoje możliwości.