Znaleźć firmę w internecie? Najlepiej na Pkt.pl
Według ankietowanych przez nas ekspertów z branży interaktywnej najlepszą polską wyszukiwarką firm jest Pkt.pl. Pozostałe serwisy zostały ocenione jako mniej niż dobre.
Specjalistów z agencji interaktywnych poprosiliśmy o oceny i wypowiedzi na temat pięciu najpopularniejszych w polskim internecie wyszukiwarek firm: Pf.pl, Pkt.pl, Firmy.net, Cylex.pl i Yellowpages.pl (opieraliśmy się na danych z badania Megapanel PBI/Gemius – zobacz szczegółowe wyniki z grudnia ub.r. link).
Okazało się, że w szkolnej, 6-stopniowej skali ocenę dobrą jako jedyny serwis otrzymał Pkt.pl. Szczególnie wysokie uznanie zyskały na tej stronie opcje dodatkowe i szata graficzna tej witryny. Nieco niższe noty przyznano witrynom Yellowpages.pl i Pf.pl. Na pierwszej z nich najlepsza okazała się szata graficzna, a na drugiej – opcje dodatkowe. Natomiast oceny niższe niż dostateczne otrzymały Firmy.net i Cylex.pl.
Mapy w polskim internecie najlepsze na Google
Serwisy ocenili dla nas Jarosław Rzepecki (information architecture / team leader w Hypermedia Isobar), Łukasz Tyrała (information architect w Pride&Glory Interactive), Krzysztof Piwowar (usability manager w Adv.pl), Joanna Dobrzańska (interactive designer w OS3 multimedia) oraz dwie osoby z Grupy ClickAd: Paweł Olchowik (interactive director) i Grzegorz Kosiński (project manager z departamentu interactive).
Średnia ocen (1-6) | Suma ocen | |||||
opcje wyszukiwania | opcje dodatkowe | układ i podział treści | szata graficzna | Ogółem | ||
Pkt.pl | 3,8 | 4,6 | 3,4 | 4,2 | 4 | 80 |
Yellowpages.pl | 3,8 | 3,8 | 3,6 | 4,2 | 3,85 | 77 |
Pf.pl | 3,4 | 4,4 | 3,8 | 3,6 | 3,8 | 76 |
Firmy.net | 2,6 | 2,9 | 2,9 | 3,4 | 2,95 | 59 |
Cylex.pl | 2,2 | 2,8 | 2,4 | 2,1 | 2,38 | 47,5 |
Oceny opisowe serwisów
Pkt.pl
Łukasz Tyrała
Pkt.pl wygląda jak rasowe web 2.0. Pasek wyszukiwania zajmuje dużo miejsca, a autouzupełniania nie działa. Lista wyników jest najlepsza spośród wszystkich opisywanych serwisów, zarówno pod względem oferowanych opcji, jak i dzięki przejrzystemu i spójnemu wyglądowi.
Pkt.pl podobnie jak Pf.pl korzysta z map innych niż Google, jednak są one lepsze niż na Pf.pl. Działają szybciej, mają widok satelity (do niedawna z lepszą jakością zdjęć niż Google), a wyszukiwanie działa bardzo sprawnie.
Prezentacja firm jest czytelna, a ich baza równie duża jak na Pf.pl. Ograniczenie funkcjonalności pozytywnie wpływa na przejrzystość nawigacji i ogólny odbiór strony. Duży plus za wersję na urządzenia mobilne.
Krzysztof Piwowar
Na samym początku w serwisie brakuje mi podpowiadania wrażeń czy poszczególnych wyrazów. Jako użytkownik tego oczekuję, ale to oczywiście moja opinia. Wyniki wyszukiwania są czytelne i przejrzyste. Nie podoba mi się prezentacja umiejscowienia szukanych słów. Bardziej przydatny byłby dla mnie krótki, ale treściwy opis firmy.
Katalog branżowy, a raczej nawigacja po nim, została schowana i skrzętnie ukryta, zaś głównym szkieletem nawigacji od samego początku jest lokalizacja.
Pkt.pl wplata w serwis wiele dodatkowych opcji. Zdjęcia, wideo, boks Facebookowyto tylko jedne z nich. Czy wszystkie są potrzebne? Ciężko mi stwierdzić. Z mojej perspektywy (osoby z zewnątrz) na pewno prezentacja oferty w formie zdjęć na pewno stanowią dużą zaletę. Sporo firm nadal nie ma swoich stron, a dzięki temu szczegóły wyniku wyszukiwania mogą taką stronę zastąpić. Bardzo interesująca jest możliwość porównania pojedynczych wyników (zaczerpnięta z porównywarek cen?) .
Sam układ serwisu jest czytelny i przejrzysty. Nieciekawym rozwiązaniem jest natomiast wylistowane pełnej listy miast po prawej stronie, które dodatkowo nie są posortowane alfabetycznie. Znalezienie konkretnego miasta na tej liście (bez wykorzystania opcji szukania w przeglądarce) jest bardzo uciążliwe. Dla mnie nadal mało przydatna wydaje się opcja zapisania wyników wyszukiwania. Ile osób często wraca do wyników wyszukiwania i są one tak skomplikowane, że odtworzenie ich byłoby o wiele wolniejsze niż skorzystanie z zapamiętanej konfiguracji?
Patrząc na strony Pkt.pl w dniu dzisiejszym, kojarzy mi się tylko jedno – Yellow Pages (ale nie polskie). Nie wiem, czy to zamierzony zabieg, czy trudność w odróżnieniu się. Przez to ten serwis nie ma dla mnie wyraźnej twarzy. Swojej twarzy.
Jarosław Rzepecki
Wyniki wyszukiwania są ciekawie wyświetlane – w formie mapy. Wyszukiwarka podaje wyniki najbliżej zadanej lokalizacji. Wyniki wyszukiwania podążają za wybraną lokalizacją na mapie. W wyszukiwarce mechanizm sugestii haseł nie zadziałał w trakcie testu. Nie wiadomo, czemu wyszukiwarka zwraca różne wyniki w zależności czy korzysta się z widoku listy lub mapy.
Można zapisać wybrane wyniki wyszukiwania oraz sprawdzić, jak dojechać do wybranej lokalizacji.
Układ treści i szata graficzna serwisu są standardowe i na ogół czytelne.
Joanna Dobrzańska
Wyszukiwarka Pkt.pl nie oferuje imponującej liczby opcji wyszukiwania. Testując jej możliwości zwróciłam uwagę na ciekawą mapkę prezentująca województwa, rozbudowaną ilość branż, według których możemy rozpocząć poszukiwania, czy opcję szukania w określonym promieniu liczonym w kilometrach. Tu jednak kończą się możliwości, co w porównaniu z pozostałymi wyszukiwarkami, jak choćby Pf.pl czy Yellowpages.pl, zaliczam na minus.
O wiele lepiej prezentują się wyniki wyszukiwania. Mamy do wyboru wiele opcji dodatkowych, np. połączenie z portalami MySpace czy Facebook, dodanie obiektu do pozycji „moje miejsca”, połączenie z Outlookiem, wyznaczenie trasy dojazdu, obejrzenie zdjęć czy wideo. Od strony graficznej znów podejście minimalistyczne i mimo, że być może nie odwraca uwagi od prezentowanego wyniku wyszukiwania, to jednak ułożenie informacji mnie osobiście nie do końca odpowiada i sprawia wrażenie lekkiego chaosu. Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie na stronie zakładki „moje pkt” zawierającej zapamiętane przez nas mapy i miejsca. Pkt.pl oferuje również wiele narzędzi mobilnych, np. korzystanie z wyszukiwarki za pomocą telefonów komórkowych czy aplikacja na iPada.
Paweł Olchowik
Wyszukiwarka ma trudności ze znajdywaniem według kategorii firm, np. pizzeria w Raszynie. Co prawda wyświetla znalezione wyniki wyszukiwania, ale w czasie wpisywania „Gdzie?”, nie podpowiada wszystkich miejscowości o tej samej nazwie. Dopiero w kolejnym kroku poprosi o doprecyzowanie miejscowości. System wyświetla też firmy w innych miastach i nie powiadamia o stanie np. Niestety nie mogliśmy znaleźć wyników wyszukiwania w twojej miejscowości, poniżej prezentujmy zbliżone wyniki. W wersji mobile problemy pojawiają się też przy wyszukiwaniu według nazwy konkretnej firmy. Zdarza się, że system zmienia treść zapytania i nawet o tym nie informuje użytkownika. Pomimo ograniczenia wyników wyszukiwania do konkretnej okolicy wyświetlone zostają miejscowości zupełnie odległe od zadanej. Sortowanie i filtrowanie wyników wyszukiwania jest jak najbardziej porządne. Ciekawe są opcje zapisania wyników, udostępniania na Facebooku czy wyznaczania trasy dojazdu.
Widać, że właściciel serwisu nastawia się na zarabianie na reklamach. Już na stronie głównej, zaprojektowanej w postaci prostego układu boksowego, jest dużo bannerów. Kolumny z kontenem mają dziwne proporcje, najprawdopodobniej jest to spowodowane umiejscowieniem bannerów reklamowych, które za bardzo wystają.
Bardzo fajnym narzędziem wydaje się wirtualny spacer. Widać, że twórcy tej opcji wzorowali się na Google Maps. Szkoda tylko, że w Polsce jest dostępne tylko jedno miasto (dla innych krajów jest zdecydowanie lepiej).
Strona posiada wersję mobilną, co jest ważnym atutem. W trakcie szukania w tej wersji system dynamicznie pobiera zawartość, podpowiadając wyniki. Niestety, ich jakość jest bardzo kiepska. Na zapytanie o pizzerię w Raszynie system poprosił co prawda o doprecyzowanie miejscowości, jednak nie powiadomił już, że brak jest wyników dla tego miasta i prezentuje wyniki dla innych miejscowości. Korzystnym rozwiązaniem jest wyświetlanie mapy w wersji mobile jako obrazków (a nie w wersji flash). Dzięki temu użytkownicy telefonów komórkowych mogą przeglądać mapę (zbliżać, oddalalać itp.).
Yellowpages.pl
Łukasz Tyrała
Sośród ocenianych stron Yellowpages.pl moim zdaniem wygląda najlepiej, chociaż do ideału jest jeszcze daleko. Prezentacja firm jest czytelna, mimo że reklamy starają sie to utrudnić. Trochę dezorientuje nawigacja w tabach otwierająca nowe karty oraz niespójne sekcje, z których trudno wrócić do serwisu macierzystego. Baza firm wydaje się uboższa niż u konkurencji, a niektóre zapytania zwracają zadziwiająco mało wyników. Mapy Google zostały dobrze połączone z nawigacją w lewej kolumnie.
Ogromna ilość dodatkowych funkcjonalności początkowo przytłacza, szczególnie osoby, które szukają informacji o usługach i nie są zainteresowane niczym poza wynikami.
Krzysztof Piwowar
Interesująco wkomponowana w serwis została nawigacja po katalogu branżowym, która nie stanowi głównego szkieletu nawigacji. Co ciekawe, takim szkieletem nie jest także lokalizacja. Zatem, jak rozumiem, intencją twórców jest oparcie się na dobrze działającym silniku wyszukiwania. Jest to moim zdaniem odważny krok.
W wyniki wyszukiwania zostały ciekawie wplecione linki sponsorowane. Można by pomyśleć, że Yellowpages.pl chce wprowadzić model Google.
Serwis ma najbardziej rozbudowane strony szczegółów wyniku. Wygląda to bardzo dobrze, jeśli dane są kompletne. W przypadku wyników z dalszych stron, te strony nie wyglądają już tak ciekawie – są zbyt przeładowane mało ważnymi treściami.
Serwis ma swój wyraz i identyfikację, która ma szansę wyróżnić się w branży. Dodatkowo wszystkie treści są poukładane schludnie i w sposób czytelny a jednocześnie z duchem czasu.
Jarosław Rzepecki
Wyszukiwarka oferuje wygodny system sugestii haseł. Brak możliwości wskazania by firmy w wynikach wyszukiwaniach znajdowały się w pobliżu wskazanego adresu. Wyniki wyszukiwania podążają za wybraną lokalizacją na mapie.
Z opcji dodatkowych ciekawa jest funkcja „Jak dojechać do wybranej lokalizacji”. Układ treści i szatę graficzną serwisu oceniam jako standardowe
Joanna Dobrzańska
Na pierwszy rzut oka wyszukiwarka robi pozytywne wrażenie. Mimo wszechobecnego, dość ostrego, koloru żółtego szata graficzna nie przytłacza. Czymś, co może wyróżnić tę wyszukiwarkę, jest możliwość znalezienia firmy wg numeru NIP, KRS lub REGON. Opis wyszukanej pozycji jest bardzo bogaty, mamy możliwość połączenia z wieloma portalami społecznościowymi, obejrzenia galerii zdjęć czy prezentacji multimedialnych.
Dużym plusem jest możliwość wyboru wersji językowej wyszukiwarki, w przypadku Yellow Pages mamy do wyboru aż 24 wersje językowe. Podział na zakładki pomaga szybko odnaleźć interesujące informacje dotyczące wybranej pozycji. Yellowpages.pl umożliwia wyszukiwanie informacji w wielu różnych bazach przedsiębiorstw m.in. Katalogu Panoramy Firm.
Paweł Olchowik
Prawidłowo rozmieszczone elementy funkcjonalne strony głównej. Dobrze wyeksponowana wyszukiwarka, którą można rozszerzyć o opcje zaawansowane. Jednak nie pomagają one użytkownikowi w zawężeniu wyszukiwania. Sama wyszukiwarka działa prawidłowo, a otrzymane wyniki możemy posortować według trzech kryteriów.
Dużym ułatwieniem jest umieszczona w prawej kolumnie mapa, która po kliknięciu powiększa się do szerokości strony, wizualizując otrzymany wynik. Funkcjonalność serwisu została wzbogacona o dodawanie/przeglądanie ofert, produktów, ogłoszeń o prace czy aukcji. Nie znajdziemy tu jednak śladów serwisu społecznościowego, oprócz Facebookowego „lubie to”. Prezentacja szczegółowych informacjami o firmie została wyposażona w możliwość wysłania wiadomości, przeglądania galerii zdjęć oraz dodania opinii. Serwis ma przejrzystą szatę graficzną.
Pf.pl
Łukasz Tyrała
Pf.pl nie wygląda nowocześnie, ale serwuje naszym oczom mniej reklam niż konkurencyjne strony, dzięki czemu znacznie zyskuje na czytelności. Wyszukiwarka działa dobrze, jest wyposażona w autouzupełnianie, które nie sprawia problemów. Trochę zastanawia fakt umieszczenia opcji sortowania na samym końcu listy wyników. Niestety przy wyszukiwaniu miejsc brakuje mapy, chociażby w pomniejszonej wersji. Pf.pl korzysta z mapy flashowej, bez widoku satelity, a całość działa zdecydowanie gorzej niż Mapy Google.
Wizytówki firm komunikują przede wszystkim dane, a nie reklamy, co jest ogromnym plusem. Katalog Pf.pl jest bardzo duży, chociaż niektóre dane, pobrane wprost z danych urzędów i GUS-u nie komunikują faktycznej działalności firmy (ale to bardziej problem danych dostępnych w GUS niż serwisu).
Pf.pl koncentruje się na katalogu firm. Z jednej strony mniej tu dodatkowych funkcjonalności, z drugiej, dzięki takiemu podejściu nawigacja jest prostsza i całość sprawia wrażenie większego uporządkowania. Duży plus za wersję na urządzenia mobilne.
Krzysztof Piwowar
Panorama firm w mojej ocenie ma najlepiej funkcjonującą wyszukiwarkę wśród analizowanych stron. Ma także najobszerniejszą bazę firm (od 1992 roku posiada swój papierowy katalog adresowy, zaś od 2000 roku istnieje serwis internetowy). Zapewne stanowiło to bardzo solidny fundament do opracowania silnika, który serwuje bardzo trafne wyniki, a podczas wpisywania podpowiada odpowiednie wyrażenia. W ten sposób filtrowanie wyników czy dalsze uszczegółowienie zapytania nie wymaga serwowania użytkownikowi zbyt wielu dodatkowych opcji, co często niepotrzebnie zaciemnia obraz i utrudnia nawigowanie po wynikach.
Pf.pl nie oferuje zbyt dużo dodatkowych opcji. Ciężko ocenić (bez dobrej znajomości tej branży) czy to dobry kierunek, czy też nie. Jako osobie zupełnie z zewnątrz i potencjalnemu użytkownikowi serwisu, mnie takie rozwiązanie jednak opowiada. Dzięki temu dostaję tylko to, co jest mi niezbędne, żeby skontaktować się z daną firmą.
Pamiętajmy także, że Panorama Firm posiada bardzo mocny i mocno „perswazyjny” oddział osób, które dziennie dzwonią do wielu osób z ofertą ogłoszenia się w katalogu. Dzięki temu Pf.pl może sobie pozwolić na drobną „bagatelizację” innych kanałów dotarcia do nowych klientów.
W mojej ocenie kroplą dziegciu w antałku miodu jest strona główna Pf.pl, a konkretnie jej banerowa część. Jestem w stanie sobie wyobrazić stronę główną tego serwisu jako samą wyszukiwarkę oraz zakomunikowany podział katalogu tematycznego. Niestety z niewiadomych mi przyczyn (a domyślam się, że chodzi o wpływy z reklam), strona główna została przeobrażona w reklamową choinkę. W mojej ocenie firma, która zarabia na umieszczeniu firm w katalogu, nie powinna tak szpecić swojej strony głównej.
Podział wyszukiwarki na „Co” i „Gdzie” był ewidentnie krokiem na przód dla tego serwisu. Rozwiązanie proste, a jednocześnie serwujące bardzo dobre wyniki wyszukiwania, to niezbędna cecha do utrzymaniu się na wysokiej pozycji w branży.
Prezentacja i kompletność treści (zwłaszcza na stronach ze szczegółami pojedynczego wyniku) są wprost proporcjonalne do tego, ile klient zapłacił za ogłoszenie. To widać szczególnie w sytuacji, gdy porówna się pierwsze wyniki oraz wyniki z drugiej lub trzeciej strony. Mimo wszystko podstawowy cel jest realizowany i nawet bardzo okrojone wyniki, umożliwiają skontaktowanie się z firmą czy usługodawcą, a przy okazji są bardzo czytelne.
Projekt graficzny może się podobać, przypaść do gustu lub nie. Wiadomo, że z gustami się nie dyskutuje. Dla mnie najważniejsze jest to, że szata graficzna Pf.pl jest czytelna, przejrzysta, a co najważniejsze, nadal kojarzy mi się z tym charakterystycznym granatem i żółcią, jaką kojarzę jeszcze z papierowej książki.
Jarosław Rzepecki
Wyszukiwarka oferuje wygodne sugestie, ale brakuje tej opcji przy wyszukiwaniu na mapie: nie potrafi wskazać wyników najbliżej od wskazanej lokalizacji. Brak dobrego zintegrowania wyników wyszukiwania w formie listy i mapy. Przesuwanie mapy nie powoduje zmiany zadanej lokalizacji, w której należy wyszukać firm. Dostępna jest opcja pokazująca, jak dojechać do wybranej lokalizacji. Układ i grafika – standardowe.
Joanna Dobrzańska
Panorama firm jest obecnie liderem na rynku wyszukiwarek. Współpracuje min. z Yahoo, Microsoftem czy Google, co przekłada się na ilość usługodawców i przedsiębiorstw korzystających z tej formy reklamy. Prosty, intuicyjny sposób wyszukiwania i dodatkowe, zaawansowane opcje sprawiają, że znalezienie interesującej nas pozycji nie stanowi większego problemu. Niewątpliwie największym plusem jest spora ilość dodatkowych informacji, takich jak mapa, dojazd, rekomendacje czy interakcja z portalami społecznościowymi.
Układ prosty, przejrzysty, choć design minimalistyczny i jakby z poprzedniej epoki – zwłaszcza przygnębiające wrażenie sprawiają szare gradienty w połączeniu z brakiem czegokolwiek ożywiającego. Dobrym posunięciem byłoby na pewno odświeżenie graficzne wyszukiwarki. Czymś, co odróżnia serwis na tle innych, jest bogata prezentacja danego wyniku wyszukiwania, która nie ogranicza się wyłącznie do adresu i krótkiego opisu. Pomyślano o niewielkiej galerii zdjęć czy akceptowalnych formach płatności. Osoby odwiedzające stronę mają możliwość wyszukania danego adresu na mapie, dodania recenzji czy szukania usługodawcy w pobliżu miejsca zamieszkania. W efekcie otrzymujemy przemyślany układ i funkcjonalność z nieco gorszą oprawą graficzną.
Grzegorz Kosiński
Strona główna praktycznie nie zawiera elementów graficznych. Jest przez to bardzo lekka, ale również mniej atrakcyjna. Twórcy mogliby pomyśleć chociaż o ikonografii, np. wyniki wyszukiwania czy sortowania mogłyby zawierać elementy graficzne.
Mapa flashowa nie daje takiej kompatybilności jak AJAX-owa (działająca np. na pkt.pl), a ponadto wolnej działa i gorzej wygląda. Korzystne jest to, że serwis posiada zaimplementowaną wyszukiwarkę Google. Dodatkowe punkty w rankingu należą się za podserwis „planero”. Dzięki temu oprócz znalezienia interesującego nas miejsca możemy się o nim czegoś dowiedzieć.
Wyszukiwarka ma trudności ze znajdywaniem według kategorii firm. Dopiero wpisanie konkretnej nazwy daje efekt. Dobrze zrealizowany jest sam mechanizm szukający, czyli podpowiadanie wpisywania, które zaczyna działać praktycznie od razu. Dziwnie wygląda rozdzielnie wyglądu konta sponsorowanego od zwykłego. Konta sponsorowane znajdują się w różnych miejscach wyników wyszukiwania, a dodatkowo mają zupełnie inny layout. Znalezienie przycisku e-mail czy wyznaczanie trasy dla zwykłego typu konta zajmuje trochę czasu.
Twórcy serwisu zapomnieli o użyteczności. Brak ikongrafii skutecznie utrudnia korzystanie z serwisu. Przyciski takie jak „Mapa”, „Dojazd” czy „Dodaj do kontaktów” mogłyby zawierać małe graficzne opisy, a rozdzielenie konta sponsorowanego i zwykłego mogłoby zostać zrealizowane tylko kolorystycznie, jak np. na Allegro.pl (gdzie droższe ogłoszenia są w pierwszych wynikach i mają inny kolor tła). Niezbyt dobrze jest zrealizowane sortowanie i filtrowanie wyników.
Profil firmy, jak i cały serwis, jest zaprojektowany w sposób bardzo prosty. Sam rozkład elementów jest w miarę intuicyjny, lecz dodanie elementów graficznych na pewno by uatrakcyjniło wygląd.
Firmy.net
Łukasz Tyrała
Niespecjalnie wyróżniający sie katalog firm. Brak przeglądania na mapie, mniejsza baza firm (chociaż te, które tu są, zostały dodane w sposób świadomy, więc jakość danych jest lepsza). Nawigacja służy bardziej fanom portalu i firmom niż osobom szukającym informacji. Nie pomoże nam autouzupełnianie, a firmy bez wykupionego pakietu toną w reklamach.
Jedyna funkcjonalność, na którą warto zwrócić uwagę, to możliwość prezentacji firmy na niestandardowym szablonie, dzięki czemu dostajemy namiastkę własnej strony www. Tylko namiastkę. Brak wersji mobilnej.
Krzysztof Piwowar
Przy zetknięciu z tym serwisem odniosłem wrażenie, że ma on ambicje być czymś bardziej elitarnym i branżowym aniżeli narzędziem dla wszystkich.
Na Firmy.net brakuje możliwości sensownego nawigowania po wynikach i uszczegółowiania zapytania. Odnoszę wrażenie, że wina może leżeć po stronie słabego silnika wyszukiwania lub zbyt małej bazy firm. Są to tylko domysły i zapewne sami właściciele serwisu mogą lepiej odpowiedzieć na to pytanie.
Opinie klientów, referencje – ciekawe koncepcyjnie funkcjonalności, jednak mało przydatne. W większości przypadków widzimy przysłowiowe zero. Nie jestem w stanie stwierdzić, od kiedy te funkcjonalności znajdują się w serwisie, jednak brak jakiejkolwiek treści w ramach tych dwóch opcji mało przekonuje mnie jako użytkownika.
Serwis chyba najmocniej stara się zaprezentować i wpasować informacje o swojej ofercie na każdym etapie wyświetlania wyników wyszukiwania. Moim zdaniem robi to zbyt nachalnie. Na stronie można zauważyć bardzo duży dysonans pomiędzy wynikami płatnymi a darmowymi. W tych drugich ewidentnie tkwi potencjał tego serwisu. Bardzo dużo stron z płatnymi ogłoszeniami mogłoby z powodzeniem pełnić rolę strony firmy lub landing page’u, który kieruje do serwisu danej firmy.
Layout jest czysty, ale mdły. W mojej ocenie brakuje mu wyrazu, chociaż jest to opinia osoby dalekiej od artystyczno-graficznego wykształcenia.
Jarosław Rzepecki
W wyszukiwarce brak sugestii haseł i opcji szukania firm za pomocą mapy. Wyszukiwarka nie potrafi wskazać wyników najbliżej od wskazanej lokalizacji. Nie ma opcji dodatkowych. Brak wyraźnej struktury informacji na podstronach, a szata graficzna – poniżej przeciętnej.
Joanna Dobrzańska
Wyszukiwarka Firmy.net zdecydowanie odbiega od innych serwisów. Ilość opcji i wyników wyszukiwania zniechęca już od pierwszego kroku. Mamy możliwość znalezienia usługodawcy wyłącznie przy pomocy słów kluczowych czy lokalizacji. Ubogi jest także zakres dodatkowych treści oraz brak możliwości sortowania wyników. Ciekawym rozwiązaniem jest personalizacja wizytówki firmy. Układ i podział treści na stronie nie jest przytłaczający. Minimalistyczny design i ciekawe ułożenie pozwalają sprawnie poruszać się wśród dostępnych informacji. Opcje dodatkowe jednak rozczarowują – nie ma choćby możliwości połączeń z portalami społecznościowymi.
Paweł Olchowik
Główna strona Firmy.net jest poprawna, lecz brak graficznych akcentów wyróżniających sekcję powoduje utrudniony odbiór treści. Zarys polski z podziałem na województwa w łatwy sposób zawęża przedział poszukiwań, jednak twórcom zabrakło pomysłu na skuteczne przeprowadzenie użytkownika przez ten proces, serwując mu firmy z wybranego województwa. W wyszukiwarce nie ma opcji zaawansowanych oraz możliwości filtrowania wyników, a same wyniki też nie zawsze są dokładne. Dodatkowo brakuje mapy z zaznaczonymi punktami wyników.
Serwis nie oferuje funkcjonalności społecznościowych. Nie można tu również opublikować ogłoszeń. Prezentacja informacji o firmach została podzielona na darmowe i płatne. W przypadku darmowego konta dane są prezentowane w mało atrakcyjny sposób. Płatne konta zostały one podzielone na trzy grupy: starter, business i business gold. W przypadku dwóch ostatnich dane firmy są prezentowane jako minisite z odrębną szatą graficzną.
Cylex.pl
Łukasz Tyrała
Cylex najbardziej eskponuje dodawanie opinii. Niestety nie wiadomo, jakich opinii i na jaki temat. Całość rodzi skojarzenia z portalem społecznościowym poprzedniej generacji. Na społecznościowym ujęciu zyskuje trochę prezentacja firm, która pomimo kiepskiej szaty graficznej jest czytelna. Poza mapką w wynikach wyszukiwania nie ma tutaj niczego oprócz listy firm, którą trudno przeskanować szybko wzrokiem.
Wielkość bazy danych jest zadowalająca, a przentowane informacje rozbudowane, chociaż często za dużo tutaj niepotrzebnych danych (np. tagi). Brak wersji mobilnej.
Krzysztof Piwowar
W mojej ocenie serwis najsłabszy, najmniej rzetelny i najbardziej nieprzyjazny dla użytkownika spośród ocenianych stron.
Ciężko napisać konstruktywną ocenę, jeśli do poprawy jest tak wiele aspektów – poczynając od szaty graficznej, ścieżki wyszukiwania, a na prezentacji treści skończywszy. Zaskoczeniem jest dla mnie odwiedzalność tego serwisu.
Jarosław Rzepecki
W serwisie brakuje sugestii przy wyszukiwaniu, a nawet możliwości szukania według konkretnych ulic. Nie ma opcji dodatkowych, a informacje na podstronach są pozbawione wyraźnej struktury. Szata graficzna poniżej przeciętnej.
Joanna Dobrzańska
Ta wyszukiwarka w mojej ocenie wypadła najsłabiej. Od strony graficznej jest dość uboga, kojarzy mi się z internetem sprzed dekady, nawet pomimo próby urozmaicenia treści ikonami. Sam mechanizm wyszukiwania również nie zachwyca. Ilość kryteriów wyszukiwania z pewnością nie jest imponująca, co przekłada się również na ilość wyników.
Na plus zaliczyłabym możliwość połączeń z Facebookiem, dosyć sensowne zorganizowanie treści oraz połączenie z Mapami Google. Całość poprawna, choć nie wyróżnia się niczym wyjątkowym na tle konkurencji.
Paweł Olchowik
Szata graficzna jest mało profesjonalna, choć czytelna. Układ serwisu zawiera kilka niepotrzebnych funkcjonalności typu karuzela z polecanymi produktami, boksy z „aktualnymi nowościami” czy „ostatnio dodane do ulubionych”. Wszystkie te elementy znalazły się w niewłaściwym miejscu, gdzie powinien być raczej formularz wyszukiwarki i kategorie.
Wyszukiwarki nie wyposażono w opcję zaawansowaną. Dysponując dwoma polami tekstowymi, otrzymamy precyzyjne wyniki, lecz wielkim minusem jest brak możliwości ich sortowania. Dużym ułatwieniem jest umieszczona w lewej kolumnie mapa prezentująca siedziby wszystkich prezentowanych firm.
Po założeniu konta otrzymujemy funkcjonalność społecznościową. Możemy dodawać znajomych, opiniować i reagować na opinie pozostałych użytkowników. Strona nie ma podziału na branże, jedynie na województwa i miasta.
Ilość danych opisujących wyszukaną firmę jest spora i zadowalająca, lecz sposób ich prezentacji oceniam nisko.
Dołącz do dyskusji: Znaleźć firmę w internecie? Najlepiej na Pkt.pl
Jak widać firma PKT zapracowała sobie na pierwsze miejsce.
Przedstawicielki handlowe też mają fajniejsze :)