Europa w ostatnim czasie stała się kluczowym rynkiem dla chińskich producentów smartfonów. Skąd rosnąca popularność? O podejściu do tworzenia sprzętu,
o nietypowych metodach sprzedaży i przyszłości opowiada przedstawicielka firmy DOOGEE z Shenzhen.
Jak raportował w 2018 roku Canalys[1], udział marek z Państwa Środka na terenie Starego Kontynentu wzrósł w 2018 roku aż o 27%. Kontrolują one już prawie 1/3 rynku smartfonów w Europie. Tegoroczne badanie Canalys[2] wykazało, że rynek europejski zaliczył właśnie najlepszy trzeci kwartał w historii i że dla chińskich dostawców Europa jest najwyższym priorytetem jeśli chodzi o ogół globalnej ekspansji. Wynika to m.in. z napięć handlowych między USA a Chinami. Europa znajduje się w korzystnej i w miarę stabilnej sytuacji, tym samym przyciągając uwagę wielu chińskich producentów.
Nie tylko wielcy gracze, ale również inne, mniej znane marki umacniają swoją pozycję na naszym rynku. O tym, dlaczego odnoszą u nas coraz większy sukces opowiada See Xiang, Szef Regionu w Europie Środkowej i Wschodniej w DOOGEE.
Modele odpowiadające na potrzeby użytkowników
Pierwszym wyróżnikiem, jeśli chodzi o praktykę w zakresie tworzenia nowych modeli są konsultacje społeczne na Facebooku.
– To razem z naszymi fanami omawiamy, jakiej unikatowej funkcji oczekują oni od projektu następnego modelu, nad którym pracujemy. Na przykład, kiedy DOOGEE sprzedawał model S90 niektórzy fani nadmieniali, że chcieliby aby miał on modułowy głośnik. Posłuchaliśmy ich i właśnie na rynek wchodzi nowy, wytrzymały, modułowy model S95 Pro z modułem głośnikowym. Jak widać, inspiracja wynika z głównie z wymagań klientów.
Smartfony jako projekty crowdfundingowe
Chińscy producenci wykorzystują też niestandardowe, nowoczesne metody związane ze sprzedażą. Przykładem tego może być smartfon DOOGEE S90 – udany projekt na platformie Kickstarter, który odbił się szerokim echem w mediach.
– Planujemy wkrótce uruchomić kolejny projekt na tej platformie, ale obecnie nie możemy zdradzić zbyt wiele. Po S90 na Kickstarterze otrzymujemy wiele sugestii od wspierających nas osób. Mają nadzieję, że zrobimy kamerę na podczerwień, nie tylko kamerę noktowizyjną. Niektórzy z naszych sponsorów są fanami sportów ekstremalnych i mają nadzieję, że możemy stworzyć dedykowany dla nich sprzęt. W DOOGEE zawsze rozważamy zapewnienie naszym klientom jak najlepszego doświadczenia i koncentrujemy się na wybranych segmentach rynku. Wspierające nas osoby dają nam wiele dobrych pomysłów i zachęcają nas do eksperymentowania i wprowadzania kolejnych innowacji.
Dobry sprzęt w dobrej cenie
Chińscy producenci myślą też długoterminowo i z nastawieniem na rozwiązania przyszłościowe, takie jak 5G i coraz lepsze podzespoły.
– W DOOGEE skupiamy się przede wszystkim na wzmocnionym procesorze, takim jak np. najnowszy chipset MTK P90, lepszych 48- lub 64-megapikselowych aparatach. Ważną kwestią jest także dopasowanie smartfonów do wyczekiwanego 5G. Ponadto, koncentrujemy się na różnicowaniu naszych produktów, aby przyciągnąć również klientów korzystających ze sprzętu specjalistycznego, takiego jak wytrzymałe telefony modułowe. To nasz największy wyróżnik na rynku.
W ciągu kilkunastu miesięcy DOOGEE odnotował trzykrotny wzrost sprzedaży swoich produktów na naszym rynku. Zagościł również na stałe w sklepach stacjonarnych, głównie u liderów branży RTV i AGD.