Na bocznej ścianie opony osobowej znaleźć można wiele symboli, przez co trudno połapać się w tym, co mówi każde z nich. Warto zapoznać się z ich znaczeniem, dzięki czemu o wiele lepiej poznamy ogumienie, na jakim jeździmy.
Podstawowymi, najważniejszymi elementami, jakie możemy wyczytać na ścianie bocznej opony są rozmiar, data i miejsce produkcji, indeksy ładowności i prędkości, sposób ich montażu (przydatne dla wulkanizatorów), a także ewentualne homologacje do danego auta. Pozostałe informacje są dla kierowcy mnie istotne, ponieważ nie wykorzystamy ich podczas użytkowania ogumienia.
Rozmiar opony oraz indeksy nośności i prędkości
Przykład: 195/65R15 91 H
195 – Szerokość przekroju, która jest wyrażona w milimetrach. W standardowej oponie mierzona jest pomiędzy bokami opony. W oponach typu slick oraz semi-slick szerokość może być wyrażona w centymetrach. Mierzona jest wtedy powierzchnia styku opony z nawierzchnią.
65 – Profil opony – jest to wartość procentowa, wyrażająca wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku: 65% oznacza 126,7 mm.
UWAGA: Jeżeli profil opony nie jest podany, np. 185R14, oznacza to, iż jest to tak zwany pełen profil, czyli 80. Można w takiej sytuacji zamontować również oponę 185/80R14.
R – Opona radialna - informacja o budowie opony.
15 – Średnica osadzenia – średnica felgi wyrażona w calach. Wartość ta musi bezwzględnie odpowiadać średnicy felgi, na której ma być montowana opona.
91 – Indeks nośności – jest on ściśle związany z konkretnym rozmiarem opony. W danym rozmiarze mogą występować maksymalnie 3 indeksy ładowności. Zawsze należy go dopierać do auta, jakim się poruszamy.
UWAGA: Na oponach dostawczych oraz ciężarowych występują dwa indeksy nośności, np. 104/102. Oznacza to, że takie ogumienie można zostać zamontowane na tzw. bliźniaku. Takie opony pod wpływem nacisku na jedną oponę osiągają nośność 104, natomiast w parze, przy większym ciężarze 102 każda.
H – Indeks prędkości – informuje nas o maksymalnej, zalecanej przez producenta opon, prędkości z jaką możemy na nich jeździć.
Data produkcji i kod fabryki
Oba elementy są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ w większości przypadków występują obok siebie. DOT potocznie zwany datą produkcji, często oddzielony jest od niej właśnie kodem fabryki. Za przykład posłuży nam: DOT J3EX 4214.
DOT – oznacza, że opona spełnia wszystkie obowiązujące standardy bezpieczeństwa ustanowione przez amerykański departament transportu.
J3EX – Numer seryjny – opisuję producenta, fabrykę, wymiar i model opony. Czysto informacja techniczna.
4214 – data produkcji – podana jest w postaci 4 cyfr. Dwie pierwsze oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok produkcji. Tutaj jest to 42 tydzień 2014 roku.
Miejsce produkcji
Najczęściej zapisane jest ono w języku angielskim, np. Made in Spain (wyprodukowano w Hiszpanii), czy Made in Japan (wyprodukowano w Japonii).
Homologacje
Informacje o tym, czy dana opona stosowana jest na oryginalnym wyposażeniu auta również można znaleźć na ścianie bocznej. Do najczęściej występujących należy zaliczyć:
* - homologacja BMW,
A0 – Audi,
M0 – Mercedes,
N0, N1..N6 – Porsche.
Oznaczenia Płatek śniegu na tle góry lub M+S
„Płatek śniegu na tle góry” to oznaczenie, które można znaleźć na oponach zimowych wyróżniających się odpowiednimi właściwości na śniegu, oblodzonej nawierzchni oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa i kontrolą prowadzenia w niskich temperaturach.
Opony oznaczone symbolem "M+S" w porównaniu do zwykłej opony, zapewniają lepsze właściwości jezdne na śniegu i w warunkach terenowych ze względu na ich wzór bieżnika, skład mieszanki i konstrukcję. – Opony z oznaczeniem M+S nie są jednak oponami zimowymi. Takie oznaczenie stosowane jest często w autach terenowych oraz typu SUV, które występują na rynku Ameryki Północnej, a tam są powszechnie stosowane przez cały rok - mówi Filip Fischer, kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.
Oznaczenia informujące jak zamontować oponę
W zależności od wzoru bieżnika mogą pojawiać się różne oznaczenia. Jeżeli mamy oponę kierunkową (bieżnik układający się w kształcie litery V) to pojawią się strzałki z przedstawionym kierunkiem toczenia opony, często z dodanym słowem „Rotation”. Jeśli posiadamy bieżnik asymetryczny (wzór podzielony na stronę wewnętrzną i zewnętrzną) to po wewnętrznej stronie będzie oznaczenie „Inside”, a zewnętrznej „Outside”. Jedynie holenderska marka Vredestein, stosuje czasem alternatywne oznaczenie, tzn. tylko informacje po stronie wewnętrznej „Inner Side”. Jeszcze jedne opony, symetryczne, dostępne są na rynku, jednak w ich przypadku sposób montażu jest dowolny.
Pozostałe oznaczenia
Informacji na ścianie bocznej może być jeszcze wiele. Mogą pojawić się informacje dotyczące konstrukcji i typu opony – RADIAL (opona radialna), TUBELESS (bezdętkowa) lub TUBE TYPE (dętkowa). Występują także informacje o zastosowanych technologiach, jak np. Run on Flat (RFT, ROF, DSST, EMT, ZP, SSR). Ostatnią istotną grupą są jeszcze dane dotyczące dodatkowych wzmocnień ścian bocznych – XL, EXTRA LOAD, RF, REINFORCED – do aut osobowych oraz - C, CARGO, COMMERCIAL - do aut dostawczych.
dostarczył infoWire.pl