Agencja promująca w internecie PO i Trzaskowskiego z rekordowymi wynikami w latach wyborczych
Firma Apostołowie Opinii, obsługująca od kilku lat Platformę Obywatelską w zakresie komunikacji internetowej w ub.r. zanotowała 1,85 mln zł wpływów i 86,9 tys. zł zysku netto, wobec 1,97 mln zł i 45,8 tys. zł rok wcześniej. Dużo niższe wyniki osiągnęła w 2016 i 2017 roku, kiedy nie było kampanii wyborczych. W 2017 roku PO na usługi firmy wydała 318 tys. zł, a w 2018 roku PO i komitet wyborczy Koalicji Obywatelskiej przeznaczyły na to ponad 1 mln zł.
W ub.r. koszty operacyjne Apostołów Opinii zmalały rok do roku z 1,92 do 1,75 mln zł. Wydatki na wynagrodzenia poszły w górę z 227,4 do 391,2 tys. zł, a na zużycie materiałów i energii - z 57,2 do 72,2 tys. zł, natomiast pozostałe koszty rodzajowe zmalały z 1,63 do 1,29 mln zł.
Przełożyło się to na wzrost zysku netto z 45,8 do 86,9 tys. zł.
W 2018 i 2019 roku wyniki Apostołów Opinii były dużo wyższe niż we wcześniejszych latach. W 2016 roku agencja zanotowała 670 tys. zł przychodów i 9,9 tys. zł straty netto, a w 2017 roku 1,19 mln zł przychodów i 6,2 tys. zł zysku netto.
Duża część wpływów od Platformy Obywatelskiej
Apostołowie Opinii od kilku lat obsługują internetową komunikację Platformy Obywatelskiej. Nie opublikowano jeszcze sprawozdania partii z wydatkowania dotacji budżetowej w ub.r., natomiast w 2018 roku wydała ona ponad 1 mln zł na usługi firmy. Jak opisał serwis Konkret24, komitet wyborczy Koalicji Obywatelskiej wydał ponad 300 tys. zł na usługi agencji w mediach społecznościowych. Chodziło m.in. o promocję Rafała Trzaskowskiego w kampanii samorządowej (Trzaskowski w pierwszej turze wygrał wybory na prezydenta Warszawy).
305 tys. zł PO wydała na usługi Apostołów Opinii w ramach Funduszu Eksperckiego, a kolejne 430 tys. zł przekazano agencji z innych kont posiadanych przez partię.
Z kolei w 2017 roku, kiedy nie odbyły się żadne wybory, PO za usługi Apostołów Opinii zapłaciła 318 tys. zł.
Agencja nie odpowiedziała na nasze pytania, jaka część jej przychodów w ub.r., kiedy odbyły się wybory do europarlamentu i polskiego parlamentu, pochodziła od PO i jej komitetów wyborczych ani jacy byli w ostatnich latach jej pozostali główni klienci.
Apostołowie Opinii pracowali dla PO także w czasie niedawnej kampanii przed wyborami prezydenckimi. Jeden z pięciorga współwłaścicieli agencji Michał Fedorowicz w wywiadzie zamieszczonym w zeszły piątek w „Dzienniku Gazecie Prawnej” przekonywał, że firmie udało się osiągać dużo wyższe zasięgi z przekazami Rafała Trzaskowskiego mimo kilkakrotnie niższego budżetu niż sztab Andrzeja Dudy.
Fedorowicz podkreślił też, że dotarto z tymi przekazami do wybranych grup zwolenników Krzysztofa Bosaka i Szymona Hołowni. Poinformował, że przy analizowaniu treści w internecie o kampanii pracowało w agencji 15 osób.
Pozostali udziałowcy Apostołów Opinii to prezes firmy Julia Tobolewska, członek zarządu Marta Fedorowicz, Piotr Frączyk i Artur Kurasiński.
Dołącz do dyskusji: Agencja promująca w internecie PO i Trzaskowskiego z rekordowymi wynikami w latach wyborczych