SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora bez 50 mln zł z reklam w internecie. Skurczył się zysk Yieldbirda, Gazeta.pl ze wzrostem

W ub.r. przychody pionu internetowego Agory zmalały o 22 proc., a tylko w czwartym kwartale spadek sięgnął 33 proc. Co prawda wzrosły wpływy reklamowe Gazeta.pl, ale Yieldbird zmienia model biznesowy, przez co jego całoroczne przychody skurczyły się o 53 mln zł, a zysk netto z 8 mln do 343 tys. zł.

Siedziba Agory, fot. materiały prasoweSiedziba Agory, fot. materiały prasowe

Całoroczne wpływy segmentu internetowego Agory wyniosły 181,1 mln zł, co wobec 233,1 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 22,3 proc. Sprzedaż reklam zmalała o 23,7 proc. do 164 mln zł. Firma w sprawozdaniu tłumaczy to spadkiem przychodów jej spółki zależnej Yieldbird, zajmującej się reklamami w modelu programatycznym.

- Natomiast wpływy ze sprzedaży reklam wypracowane przez Gazeta.pl były wyższe niż w poprzednim roku, głównie dzięki wzrostowi przychodów ze sprzedaży usług reklamowych w pierwszym i czwartym kwartale - zaznaczono.

Yieldbird stawia na model SaaS

Spółka Yieldbird jest w trakcie zmiany modelu biznesowego: z brokera reklamowego przekształca się w dostawcę oprogramowania do zarzadzania kampaniami reklamowymi. - To proces podyktowany warunkami rynkowymi - obecnie wydawcy oczekują rozwiązań, które pomogą im efektywnie zarządzać posiadaną powierzchnią reklamową, a w coraz mniejszym stopniu są zainteresowani kompleksową usługą monetyzacji powierzchni reklamowej - tłumaczono we wcześniejszym raporcie Agory.

W konsekwencji Yieldbird zrezygnował z obsługi części klientów, skupiając się na współpracy z tymi o wyższej marżowości, zamierza też pozyskiwać coraz więcej kontrahentów z zagranicy. Oferuje im pięć produktów technologicznych i dwie usługi.

Te zmiany zaciążyły na zeszłorocznych wynikach finansowych spółki: przychody zmalały o jedną trzecią - ze 161,31 do 107,73 mln zł, a zysk netto skurczył się z 8,03 mln do 343 tys. zł.

W sprawozdaniu Agory wyliczono prace rozwojowe, które w ub.r. prowadził Yieldbird: wdrażanie nowej, bezpieczniejszej metody automatycznej zmiany cen, dodanie w ramach platformy PriceGenius ułatwień korzystania z funkcjonalności analitycznych i obsługi większej liczby wydawców bez konieczności rozbudowy zespołu, a także łączenie produktów w jeden kod Yieldbird Platform, co ma przyspieszyć i obniżyć koszty developmentu.

Agora pod koniec ub.r. za 2,2 mln zł kupiła 4,2 proc. walorów Yieldbirda, stając się jego jedynym udziałowcem. W ub.r. dostała od niego 7,69 mln zł dywidendy.

Agora z mniejszymi kosztami i zyskiem w internecie

W ub.r. pogorszyła się też rentowność dużo mniejszych spółek zależnych z pionu internetowego Agory. Oferujący narzędzia rekrutacyjne HRlink zanotował co prawda wzrost przychodów z 10,17 do 10,69 mln zł, ale jego strata netto pogłębiła się z 45 tys. do 1,01 mln zł. Natomiast platforma Goldenline przy wzroście wpływów z 1,77 do 2 mln zł miała 1,05 mln zł straty netto, wobec 78 tys. zł zysku rok wcześniej. Jej działalność operacyjną ograniczono, po tym jak trzy lata temu w ramach odejść dobrowolnych rozstała się 80 proc. pracowników.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Koszty operacyjne segmentu internetowego zmalały o 20,7 proc. do 157,1 mln zł, do czego najmocniej przyczynił się spadek kosztów usług obcych ze 126 do 74,2 mln zł (głównie w Yielbirdzie, który dużo mniej płacił za emisję reklam u zewnętrznych wydawców, a także w pionie Gazeta.pl i grupie HRlink).

Natomiast wydatki pracownicze zwiększyły się z 48,7 do 55 mln zł, a na reprezentację i reklamę - z 10,4 do 13 mln zł. Firma w czwartym kwartale odpisała 0,1 mln zł z aktywów grupy HRlink.

Znacząco pogorszyła się rentowność segmentu: zysk EBITDA zmalał z 44,6 do 33 mln zł, marża EBITDA - z19,1 do 18,2 mln zł, a zysk operacyjny - z 34,9 do 24 mln zł.

Spadek przychodów pionu internetowego pogłębiał się z kwartału na kwartał: w pierwszym zmalały o 6,4 proc. do 43,9 mln zł, w drugim - o 20,8 proc. do 42,9 mln zł, w trzecim - o 21,1 proc. do 40,7 mln zł, a w czwartym - o 33,3 proc. do 53,6 mln zł.

W ostatnim kwartale koszty operacyjne udało się ograniczyć o 37,7 proc. do 41,5 mln zł. W konsekwencji zysk EBITDA zmalał z 16,3 do 14,4 mln zł, a zysk operacyjny z 13,8 do 12,1 mln zł.

Pod względem wielkości interentu nie jest już drugim po filmowo-książkowym pionem biznesowym Agory. Wyprzedził go segment prasowy (obejmujący „Gazetę Wyborczą”, kilka czasopism i drukarnię), którego całoroczne wpływy zwiększyły się o 2,4 proc. do 209,2 mln zł.

Przy czym w prasie jest dużo gorzej z rentownością: wynik EBITDA poszedł w dół z 24,2 mln zł zysku do 0,2 mln zł straty, a wskutek 46,8 mln zł kosztów zwolnień i odpisów strata operacyjna sięgnęła 50,9 mln zł.

W czwartym kwartale ub.r. przychody całej grupy Agora zmalały o 5,9 proc. do 331 mln zł, z czego sprzedaż reklam spadła o 10 proc., a biletów w kinach Helios o 9 proc. Całoroczna strata netto firmy sięgnęła 105,7 mln zł, prawie połowa wynika ze zrealizowanych przez firmę odpisów.

Dołącz do dyskusji: Agora bez 50 mln zł z reklam w internecie. Skurczył się zysk Yieldbirda, Gazeta.pl ze wzrostem

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
hh
czego się nie dotkną to wtopa;) Janusze biznesu
odpowiedź
User
dd
@hh Wygląda jakby zarząd był po to, aby jak najwięcej się nachapać. Żadnych powodzeń.
odpowiedź
User
-=x=-
Bój to jest ich ostatni,
Krwawy skończy się trud!
odpowiedź