Agora bez 50 mln zł z reklam w internecie. Skurczył się zysk Yieldbirda, Gazeta.pl ze wzrostem
W ub.r. przychody pionu internetowego Agory zmalały o 22 proc., a tylko w czwartym kwartale spadek sięgnął 33 proc. Co prawda wzrosły wpływy reklamowe Gazeta.pl, ale Yieldbird zmienia model biznesowy, przez co jego całoroczne przychody skurczyły się o 53 mln zł, a zysk netto z 8 mln do 343 tys. zł.
Całoroczne wpływy segmentu internetowego Agory wyniosły 181,1 mln zł, co wobec 233,1 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 22,3 proc. Sprzedaż reklam zmalała o 23,7 proc. do 164 mln zł. Firma w sprawozdaniu tłumaczy to spadkiem przychodów jej spółki zależnej Yieldbird, zajmującej się reklamami w modelu programatycznym.
- Natomiast wpływy ze sprzedaży reklam wypracowane przez Gazeta.pl były wyższe niż w poprzednim roku, głównie dzięki wzrostowi przychodów ze sprzedaży usług reklamowych w pierwszym i czwartym kwartale - zaznaczono.
Yieldbird stawia na model SaaS
Spółka Yieldbird jest w trakcie zmiany modelu biznesowego: z brokera reklamowego przekształca się w dostawcę oprogramowania do zarzadzania kampaniami reklamowymi. - To proces podyktowany warunkami rynkowymi - obecnie wydawcy oczekują rozwiązań, które pomogą im efektywnie zarządzać posiadaną powierzchnią reklamową, a w coraz mniejszym stopniu są zainteresowani kompleksową usługą monetyzacji powierzchni reklamowej - tłumaczono we wcześniejszym raporcie Agory.
W konsekwencji Yieldbird zrezygnował z obsługi części klientów, skupiając się na współpracy z tymi o wyższej marżowości, zamierza też pozyskiwać coraz więcej kontrahentów z zagranicy. Oferuje im pięć produktów technologicznych i dwie usługi.
Te zmiany zaciążyły na zeszłorocznych wynikach finansowych spółki: przychody zmalały o jedną trzecią - ze 161,31 do 107,73 mln zł, a zysk netto skurczył się z 8,03 mln do 343 tys. zł.
W sprawozdaniu Agory wyliczono prace rozwojowe, które w ub.r. prowadził Yieldbird: wdrażanie nowej, bezpieczniejszej metody automatycznej zmiany cen, dodanie w ramach platformy PriceGenius ułatwień korzystania z funkcjonalności analitycznych i obsługi większej liczby wydawców bez konieczności rozbudowy zespołu, a także łączenie produktów w jeden kod Yieldbird Platform, co ma przyspieszyć i obniżyć koszty developmentu.
Agora pod koniec ub.r. za 2,2 mln zł kupiła 4,2 proc. walorów Yieldbirda, stając się jego jedynym udziałowcem. W ub.r. dostała od niego 7,69 mln zł dywidendy.
Agora z mniejszymi kosztami i zyskiem w internecie
W ub.r. pogorszyła się też rentowność dużo mniejszych spółek zależnych z pionu internetowego Agory. Oferujący narzędzia rekrutacyjne HRlink zanotował co prawda wzrost przychodów z 10,17 do 10,69 mln zł, ale jego strata netto pogłębiła się z 45 tys. do 1,01 mln zł. Natomiast platforma Goldenline przy wzroście wpływów z 1,77 do 2 mln zł miała 1,05 mln zł straty netto, wobec 78 tys. zł zysku rok wcześniej. Jej działalność operacyjną ograniczono, po tym jak trzy lata temu w ramach odejść dobrowolnych rozstała się 80 proc. pracowników.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty operacyjne segmentu internetowego zmalały o 20,7 proc. do 157,1 mln zł, do czego najmocniej przyczynił się spadek kosztów usług obcych ze 126 do 74,2 mln zł (głównie w Yielbirdzie, który dużo mniej płacił za emisję reklam u zewnętrznych wydawców, a także w pionie Gazeta.pl i grupie HRlink).
Natomiast wydatki pracownicze zwiększyły się z 48,7 do 55 mln zł, a na reprezentację i reklamę - z 10,4 do 13 mln zł. Firma w czwartym kwartale odpisała 0,1 mln zł z aktywów grupy HRlink.
Znacząco pogorszyła się rentowność segmentu: zysk EBITDA zmalał z 44,6 do 33 mln zł, marża EBITDA - z19,1 do 18,2 mln zł, a zysk operacyjny - z 34,9 do 24 mln zł.
Spadek przychodów pionu internetowego pogłębiał się z kwartału na kwartał: w pierwszym zmalały o 6,4 proc. do 43,9 mln zł, w drugim - o 20,8 proc. do 42,9 mln zł, w trzecim - o 21,1 proc. do 40,7 mln zł, a w czwartym - o 33,3 proc. do 53,6 mln zł.
W ostatnim kwartale koszty operacyjne udało się ograniczyć o 37,7 proc. do 41,5 mln zł. W konsekwencji zysk EBITDA zmalał z 16,3 do 14,4 mln zł, a zysk operacyjny z 13,8 do 12,1 mln zł.
Pod względem wielkości interentu nie jest już drugim po filmowo-książkowym pionem biznesowym Agory. Wyprzedził go segment prasowy (obejmujący „Gazetę Wyborczą”, kilka czasopism i drukarnię), którego całoroczne wpływy zwiększyły się o 2,4 proc. do 209,2 mln zł.
Przy czym w prasie jest dużo gorzej z rentownością: wynik EBITDA poszedł w dół z 24,2 mln zł zysku do 0,2 mln zł straty, a wskutek 46,8 mln zł kosztów zwolnień i odpisów strata operacyjna sięgnęła 50,9 mln zł.
W czwartym kwartale ub.r. przychody całej grupy Agora zmalały o 5,9 proc. do 331 mln zł, z czego sprzedaż reklam spadła o 10 proc., a biletów w kinach Helios o 9 proc. Całoroczna strata netto firmy sięgnęła 105,7 mln zł, prawie połowa wynika ze zrealizowanych przez firmę odpisów.
Dołącz do dyskusji: Agora bez 50 mln zł z reklam w internecie. Skurczył się zysk Yieldbirda, Gazeta.pl ze wzrostem
Krwawy skończy się trud!