Agora uruchamia BIQdata.pl z dziennikarstwem danych
Agora, wydawca m.in. „Gazety Wyborczej”, udostępniła serwis BIQdata.pl zawierający artykuły oparte na tzw. dziennikarstwie danych, czyli opisywaniu sprawy za pomocą wizualizacji danych. Witryną kieruje Vadim Makarenko, dziennikarz działu gospodarczego „GW”.
Na BIQdata.pl będą publikowane artykuły oparte na zaawansowanych wykresach i omawiających je krótkich tekstach. Materiały będą pokazywać trendy w gospodarce, społeczeństwie i kulturze, a także opisywać bieżące wydarzenia, jak np. wybory czy szczyty dyplomatyczne.
- Zwizualizowane informacje są bardziej atrakcyjne i szybsze w odbiorze, pozwalają czytelnikowi zajrzeć głębiej, odkryć coś, na co nie miał czasu albo możliwości. Z kolei mediom pozwalają w pełni wykorzystać możliwości, które daje internet, czyli nie tylko szybko znajdować albo zbierać dane, ale także je aktualizować - opisuje Vadim Makarenko, szef BIQdata.pl, od wielu lat dziennikarz i redaktor działu gospodarczego „Gazety Wyborczej”. - Dziennikarstwo danych jest jednak zajęciem czasochłonnym, pracochłonnym i wymagającym nowych kompetencji w redakcji, a to oznacza inwestycje po stronie wydawców. Zatem kto w mediach miałby uruchomić taki serwis jeśli nie „Gazeta Wyborcza”. Z kolei od dziennikarzy wymaga to umiejętności i dużo pasji, żeby w cyferkach dojrzeć historię - zaznacza.
W zespole BIQdata.pl oprócz Makarenki pracują dziennikarz Piotr Kozłowski, grafik Aleksander Deryło oraz programista i webmaster Marcin Gębala.
BIQdata.pl jest dostępny tylko dla subskrybentów systemu płatnego dostępu do treści obowiązującego od lutego br. w serwisach „Gazety Wyborczej”. Do końca czerwca system ten pozyskał 15,1 tys. płacących użytkowników (więcej na ten temat).
Niektóre teksty z BIQdata.pl będą prezentowane na Wyborcza.pl i Wyborcza.biz w ramach promocji serwisu. Ponadto co dwa tygodnie w „Magazynie Świątecznym”, weekendowym wydaniu „Gazety Wyborczej”, będzie publikowana rubryka „BIQdata”.
Serwis BIQdata.pl został przygotowany w technologii RWD, dzięki czemu dostosowuje się w przeglądarce do urządzenia, z którego korzysta internauta. Wszystkimi materiałami ze strony można łatwo dzielić się poprzez portale społecznościowe.
W czerwcu br. wszystkie serwisy Grupy Gazeta.pl zanotowały 12,85 mln użytkowników i 884,5 mln odsłon, natomiast Wyborcza.pl - 2,68 mln użytkowników i 30,7 mln odsłon, a Wyborcza.biz - 1,51 mln użytkowników i 14,5 mln odsłon (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz jego pełne wyniki).
Dołącz do dyskusji: Agora uruchamia BIQdata.pl z dziennikarstwem danych
A Makarenko to taki dziennikarz jak ze mnie sprzedawca butów