Blik z 424 mln transakcji i 7 mln użytkowników w Polsce. Najpopularniejsze zakupy w sieci i przelewy
W 2020 roku użytkownicy Blika (należącego do Polskiego Standardu Płatności) zrealizowali w sumie 424 mln transakcji o łącznej wartości 57 mld zł. W minionym roku za pomocą platformy najczęściej dokonywano bezgotówkowych zakupów w internecie oraz przelewów pomiędzy użytkownikami.
Polski Standard Płatności podał statystyki dotyczące wyników prowadzonej przez niego platformy Blik zarówno w czwartym kwartale, jak i w całym 2020 r.
W całym 2020 r. Blik odnotował 424 mln transakcji, czyli prawie dwa razy więcej niż w 2019 r. Łącznie od czasu uruchomienia systemu w lutym 2015 r. użytkownicy zrealizowali 777 mln operacji.
Czytaj także: W Uber Eats zapłacimy Blikiem
Wartość wszystkich operacji dokonanych w ub.r zamknęła się kwotą 57 mld zł. Jak podaje operator na koniec 2020 r. Blik miał 7 mln użytkowników.
-Bardzo szybko zbliżamy się do osiągnięcia pierwszego miliarda transakcji Blikiem, co będzie dla nas pewnego rodzaju symbolicznym osiągnięciem po 6 latach obecności na rynku - zaznacza Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności. - Łączna wartość transakcji Blikiem od lutego 2015 do końca 2020 r. wyniosła blisko 105 miliardów zł. W e-commerce staliśmy się już niekwestionowanym liderem. Według danych NBP liczba transakcji w sieci jest już ponad dwa razy wyższa niż tych realizowanych kartami. Nasze ambicje sięgają jednak dalej, dlatego intensywnie pracujemy nad tym, aby Blikiem można było płacić wszędzie na świecie, gdzie tylko nasi użytkownicy chcą robić zakupy.
Rekordowy kwartał
Operator zaznacza, że ze 140 mln transakcji zrealizowanych w ostatnim kwartale 105,5 mln stanowiły zakupy w e-commerce. To dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.
Transakcje online to trzy czwarte ogółu operacji Blikiem. Według szacunków Polskiego Standardu Płatności udział Blika we wszystkich płatnościach e-commerce na polskim rynku przekracza 60 proc.
Drugim najchętniej wykorzystywanym kanałem wśród użytkowników są przelewy na numer telefonu Blik. W tej kategorii wzrost rok do roku to 167 proc. Łączna liczba transakcji wyniosła 15,5 mln (wobec blisko 6 mln rok wcześniej). Możliwość natychmiastowego przekazywania pieniędzy z konta na konto, bez konieczności wpisywania numeru rachunku bankowego daje swoim klientom już 10 banków.
W ostatnim kwartale ub.r. dużą popularnością wśród użytkowników Blika cieszyły się również transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. Ich duży wzrost odnotowano w drugiej połowie roku - w trzecim i czwartym kwartale realizowano po blisko 12 mln transakcji w tym kanale. To o 80 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2019 r.
Według operatora odchodzenie użytkowników od płatności gotówkowych widać na przykładzie liczby transakcji Blikiem w bankomatach. W ostatnich trzech miesiącach roku było ich 7,1 mln. Chociaż rok do roku to niewielki wzrost i w czwartym kwartale odnotowano mniej tego typu transakcji niż kwartał wcześniej, to sam udział Blika w rynku transakcji bankomatowych systematycznie rośnie. Wypłaty i wpłaty w bankomatach stanowiły 5 proc. wszystkich transakcji Blikiem. Do roku 2019 bankomaty były drugim, po e-commerce, miejscem, gdzie najchętniej używano Blika.
W czwartym kwartale Polacy wykonywali średnio 1,5 mln transakcji Blikiem każdego dnia. Rekordowa dzienna liczba transakcji to blisko 2,4 mln. Wartość wszystkich transakcji zrealizowanych Blikiem w ostatnich trzech miesiącach 2020 r. wyniosła prawie 19 mld zł, a na koniec roku liczba aktywnych użytkowników sięgnęła 7 mln osób. Za aktywne uznawane są osoby, które realizują przynajmniej jedną transakcję każdego miesiąca kwartału, nie wliczane są w to te, które robią wyłącznie przelewy na numer telefonu.
- Użytkownicy znają i cenią Blika przede wszystkim za jego wszechstronność i mobilność - podkreśla Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności. - Blik jest jedynym systemem płatności, który pod jedną marką dostarcza możliwości płatności w POS, e-commerce, oferuje przelewy na numer telefonu i możliwość wypłaty w bankomacie – żadna z marek obecnych na rynku nie integruje tych funkcji. Blik upraszcza finanse, sprawia, że stają się one pozytywne i przyjemne, do tego daje bardzo dobry UX, dzięki czemu jest tak chętnie polecaną usługą - dodaje.
Mazurkiewicz dodał, że spółka nie pracuje nad ewentualnym debiutem na giełdzie. "W chwili obecnej nie pracujemy nad naszym debiutem. Nie wykluczamy w dłuższym horyzoncie czasowym, ale nie jest ot obecnie rozważane" - podkreślił prezes.
Czytaj także: Płatność Blikiem w aplikacji Orlen Vitay
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 95 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji płatniczych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Banku Pekao S.A, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, Nest Banku, Banku Pocztowego i banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej, w Banku BPS i bankach spółdzielczych Grupy BPS.
Dołącz do dyskusji: Blik z 424 mln transakcji i 7 mln użytkowników w Polsce. Najpopularniejsze zakupy w sieci i przelewy