Branża reklamowa tworzy platformę ofert pracy dla uchodźców z Ukrainy, agencje organizują akcje wsparcia
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR przy wsparciu agencji członkowskich oraz partnerów tworzy portal z ofertami pracy w branży dla mieszkańców i uchodźców z Ukrainy. Będą tam ogłoszenia agencji, podmiotów z sektora, ale także innych, powiązanych z komunikacją marketingową branż - zarówno polskie, jak i zagraniczne. Agencje ponadto prowadzą szereg działań pomocowych we własnym zakresie.
SKM SAR poinformowało, że chcąc nieść realną pomoc mieszkańcom Ukrainy, tworzy swoisty market place z ofertami pracy.
Inicjatywę jednogłośnie wsparły agencje członkowskie SAR, które już dziś mogą przyjąć kilkuset zdalnych i stacjonarnych pracowników. Strona kierowana jest do osób zdecydowanych pozostać w Ukrainie i tych, którzy opuścili kraj. Platforma, która ma ruszyć w najbliższych dniach ma połączyć szukających pracy z firmami ją oferującymi - oprócz ofert, będzie można zamieścić na niej w łatwy sposób swoje CV. Dodatkowym wsparciem będą oferowane Ukraińcom przez środowisko szkolenia onboardingowe oraz merytoryczne.
Praca w strategii, designie, produkcji
Wśród ogłoszeń znajdą się przede wszystkim te z obszaru szeroko rozumianego marketingu, zarówno dla tych osób, które władają kilkoma językami, ale także dla tych, którzy mówią wyłącznie po ukraińsku. Zatrudnienia będzie można szukać m.in. w obszarach strategii, designu, mediów, produkcji, ecommerce,programmatic, SEM/SEO, eventów, PR i wielu innych.
Istotnym elementem projektu jest współpraca międzynarodowa, która ma pomóc rozpropagować ideę i rozszerzyć obszar poszukiwań zatrudnienia poza granicami Polski. W tym celu SAR porozumiał się z przedstawicielami Cannes Lions oraz Effie na całym świecie. Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający SAR, nawiązał również kontakt z All-Ukrainian Advertising Coalition – odpowiednikiem organizacji branżowej w Ukrainie. W odpowiedzi Maksym Lazebnyk, CEO organizacji, zadeklarował współpracę i wsparcie w dotarciu z portalem do społeczności ukraińskiej.
- Solidaryzujemy się z Ukrainą! Chcemy pomóc naszym sąsiadom żyć na tyle normalnie, na ile jest to możliwe w obliczu wojny i emigracji. Praca jest tym, czego będą potrzebować, aby móc egzystować w obcych krajach. Tworzymy platformę z ofertami pracy w sektorze komunikacji marketingowej, ale jesteśmy otwarci na wszelkie inicjatywy pomocowe innych podmiotów i organizacji. Strona ruszy za parę dni, ale już teraz gorąco zachęcam do szykowania ofert, aby w momencie otwarcia platforma mogła pełnić swoją rolę – zachęca Paweł Tyszkiewicz.
Wsparcie inicjatywy SAR zadeklarowały organizacje branżowe oraz inne podmioty, które w ramach swojej działalności wspierają akcję merytorycznie, m.in. Związek Firm Public Relations, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, IAA Polska, Firma prawnicza LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy, Gotoweb.pl – produkcja strony internetowej.
Platforma będzie dostępna w 3 wersjach językowych: ukraińskiej, polskiej oraz angielskiej i będzie zawierać również informacje o oficjalnych inicjatywach pomocowych na rzecz Ukrainy.
Zbiórki, wsparcie finansowe, miejsca pracy
Dodatkowo wiele agencji podejmuje szereg działań pomocowych dla uchodźców z Ukrainy. Grupa Mediabrands, do której należą agencje mediowe Initiative, UM czy Reprise uruchomiała akcję wsparcia dla swoich koleżanek i kolegów pochodzących z Ukrainy. Salę konferencyjną w biurze zmieniono w magazyn rzeczy potrzebnych osobom, które mają przyjechać do Polski. Firma pomaga też w transporcie uchodźców oraz zwierząt, które zostały bez opieki.
Agencja GoldenSubmarine zdecydowała się jako firma wynająć mieszkanie oraz zapewnić niezbędne środki do życia ukraińskiej rodzinie. - W akcję bardzo zaangażował się cały zespół GoldenSubmarine - mamy bardzo dużo chętnych do wspierania rodziny oraz pomocy im w przystosowaniu się do nowych realiów - przekazał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Grzegorz Krzemień, prezes agencji.
Dodatkowo zdecydowano, że dla klientów przygotowujących akcje pomocowe dla uchodźców z Ukrainy czy informacyjne dotyczące sytuacji na Ukrainie komunikacja zostanie przygotowana przez agencję nieodpłatnie.
OMD Poland organizuje zbiórkę żywności, ubrań i zabawek, 10 tys. zł przeznaczyła na środki medyczne.
- Zaoferowaliśmy przyjęcie 100 osób z naszego biura w Kijowie Daliśmy wszystkim osobom które mają rodziny w Ukrainie dni płatne dni wolne - informuje Jakub Bierzyński, CEO OMD Poland.
Firma otrzymała od swojego klienta Renault Polska busa, który został wysłany na przejście graniczne po rodziny pracowników firmy.
Wsparcie nie tylko finansowe
- Z jednej strony staramy się organizować niezbędną doraźną pomoc, z drugiej podejść systemowo m.in. do kwestii, które będą następstwem obecnej sytuacji i tego jak możemy pomóc ukraińskiej społeczności, nie tylko tu i teraz, ale i w najbliższej przyszłości. Mamy w Ukrainie jako dentsu zespół 500 współpracowników, jesteśmy z nimi w stałym kontakcie. Osobom, które będą zainteresowane relokacją na czas konfliktu oferujemy wsparcie i pomoc. Naszym celem jest nie tylko przeniesienie pracowników, ale także umożliwienie im pracy w naszych biurach oraz zapewnienie opieki ich rodzinom. Szczególnie dużo uwagi jednak skupiamy dzisiaj na naszych najbliższych współpracownikach pochodzenia ukraińskiego. Staramy się być obecni i pomocni w każdym wymiarze w zależności od indywidualnych potrzeb emocjonalnych, finansowych i logistycznych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Agata Kaczmarska, chief people officer w dentsu Polska i CEE.
Firma przygotowuje też plan działań dla osób przyjezdnych, aby wspomóc ich w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości. Sieć dentsu International przekazała też 250 000 funtów na Fundusz Czerwonego Krzyża w Ukrainie, aby wesprzeć tych, którzy niosą kluczową pomoc humanitarną podczas kryzysu. Poza tym każdy pracownik grupy ma 2 dni wolnego, które może przeznaczyć na wolontariat.
Jak informuje Małgorzata Węgierek, CEO Havas Media Group pracownicy tej grupy oferują m.in. swoje domy dla uchodźców, a firma ich w tym wspiera. W poniedziałek po trudnej przeprawie z Kijowa i prawie 30 godzinach drogi, przyjechały do Polski z ukraińskiego oddziału Havas dwie osoby dorosłe z dzieckiem i kotem.
HMG oferuje również sprawną pomoc w organizacji przedostania się do naszego kraju z granicy polsko-ukraińskiej.
- Ponadto, pracownicy uruchomili zbiórkę, z której dochód zostanie przekazany na zakup materiałów opatrunkowych, jak również stworzyliśmy wewnętrzny kanał komunikacyjny #HavasdlaUkrainy, gdzie każdy zaangażowany może zaoferować konkretną pomoc lub o nią poprosić w imieniu swoim, jak również znajomych z Ukrainy, którzy masowo przyjeżdżają do Polski w ostatnich dobach. Bardzo cieszy to, że zespoły same wychodzą z wieloma cennymi inicjatywami - mówi Małgorzata Węgierek.
Agencja MediaHub Polska wspiera finansowo różne zorganizowane zbiórki pieniężne. - Oferujemy też dodatkowe wsparcie psychologiczne dla pracowników. Osoby z Ukrainy mają zaoferowaną wszelką pomoc - oczywiście takie u nas pracują. Mają też jasność, ze w przypadku, gdyby ktoś z ich bliskich i otoczenia potrzebował dodatkowej pomocy to jest to dostępne w firmie, możemy tez stworzyć stanowiska pracy - mówi Ewa Góralska, CEO agencji.
Branża public relations rusza na pomoc Ukrainie
Los Ukrainy i jej mieszkańców nie jest obojętny polskim firmom na co dzień zajmującym się komunikacją marketingową. IF Nation Group pomaga Polskiej Misji Medycznej. Obecnie organizacja prowadzi zbiórkę na zakup najważniejszych teraz środków pomocy, niezbędnej do zapewnienia pilnej pomocy mieszkańcom strefy dotkniętej atakami, a następnie przetransportowane z Polski. Najbardziej potrzebne teraz są i będą kupione, m.in. opatrunki hemostatyczne, hydrożelowe, okluzyjne i wentylowe, gaziki jałowe, opaski elastyczne i szyny Kramera.
Spotlight Agency wspólnie z Team X postanowiły użyć swoich zasięgów do tego, aby uczulić na to, jak rozmawiać z dziećmi o kryzysie w Ukrainie.
Grupa K2 współpracuje z Fundacją Ocalenie i w ramach tej kooperacji organizuje zbiórkę charytatywną wśród pracowników - zebrano już ponad 20 tys. zł, a zarząd spółki postanowił, że firma co najmniej podwoi zebraną kwotę.
- Współpracujemy z Centrum Psychoterapii Help i zapewniamy naszym pracownikom bezpłatne konsultacje psychologiczne. Zarówno obywatelom Ukrainy, których zatrudniamy, jak i Polakom – mamy świadomość, że sytuacja, w której jesteśmy od ostatniego czwartku jest absolutnie nienormalna, traumatyczna i nikt nie był na nią przygotowany - mówi Michał Rutkowski, dyrektor zarządzający K2 Create.
Grupa K2 regularnie prowadzi procesy rekrutacyjne, szuka specjalistów. I w najbliższym czasie będzie zwracać szczególną uwagę na to, żeby te procesy obejmowały także uchodźców z Ukrainy.
Na pomoc rusza także branża public relations. W wielu agencjach słyszymy, że obecne skupiają się na doradztwie swoim klientom, którzy chcą nieść pomoc Ukrainie. Ci z kolei są niezwykle poruszeni i zdeterminowani do niesienia pomocy swoimi zasobami. Agencje zrzeszone w Związku Firm Public Relations od wybuchu wojny na całej Ukrainie pracują wspólnie nad pomocą, na przykład wymieniając się informacjami o konkretnych akcjach pomocowych.
- W ZFPR działamy od początku kryzysu na zasadzie „wszystkie ręce na pokład” i wymieniamy się między agencjami dziesiątkami linków o potrzebach, akcjach i transportach. W weekend organizowaliśmy pomoc od naszych agencyjnych klientów dla wielkiej zbiórki w Przemyślu, teraz szukamy u naszych klientów odzieżowych dodatkowo czapek, szalików i rękawiczek, mamy też deklaracje dostaw kosmetyków, czekamy na wskazanie dużych węzłów dostaw- komentuje dla Wirtualnemedia.pl Hanna Waśko, CEO Big Picture, agencji członkowskiej Związku Firm PR.
Menadżerka zaznacza przy tym, że ZFPR stale monitoruje także dezinformację związaną z wojną. - Tu także widać doskonałe inicjatywy biznesu, pomagające namierzać i zgłaszać fake newsy, profile trolli i szerzące dezinformację organizacje - mówi nam Hanna Waśko.
Z kolei należąca do SAPR Partner of Promotion chce wynająć cały obiekt hotelowy na Mazowszu, gdzie czasowo mogą zamieszkać Ukraińcy uciekający przed wojną. Inna organizacja z SAPR Alert Media już w sobotę przekazała pierwsze kartony pomocy z najbardziej potrzebnymi produktami wskazanymi przez społeczne organizacje zajmujące się takim wsparciem.
Inna agencja z SAPR, Cumulus PR z Lublina, przekazała za pośrednictwem swojego klienta z branży spożywczej duże ilości płynu dezynfekującego. - Agencje mogą bardzo pomóc, pośrednicząc w informowaniu - podkreśla szef Cumulus PR Jan Matysik.
Agencja Buszman. Komunikacja pomaga miejskim urzędom, z którymi współpracuje na co dzień- Katowicach i Gliwicach, a także lokalnym instytucjom z miast: Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Olkusz, Rybnik oraz Wadowice.
Performance Media przekształca z kolei swoje warszawskie biuro na mieszkania dla potrzebujących ukraińskich rodzin.
SW Research zrywa z rosyjskim i białoruskim biznesem. Eventowcy dają sprzęt
Agencja badawcza SW Research wprowadziła u siebie całkowity zakaz współpracy z rosyjskimi firmami oraz z klientami pracującymi dla Rosjan i Białorusinów. Agencja będzie też pro bono prowadziła pomiar pomocy Ukrainie we współpracy z organizacjami pomocowymi, a swoje biuro zamieniła w punkt zbiórek na rzecz naszego wschodniego sąsiada. Prezes SW Research Przemysław Wesołowski przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl, że będzie prowadzić ścisłą kontrolę prowadzonych przez firmę sondaży, gdyż zdarzało się że było wykorzystywane przez kremlowską propagandę.
Monitorująca internet agencja Newspoint wprowadza darmową usługę międzynarodowego monitoringu mediów dla wszystkich polskich i ukraińskich instytucji, organizacji samorządowych, jednostek pożytku publicznego, fundacji i stowarzyszeń oraz wszelkich grup wsparcia zaangażowanych w pomoc dla Ukrainy. Darmowy dostęp przyznawany będzie początkowo na okres 90 dni z możliwością przedłużenia.
Sygnis włączyło się akcję Tech to the Rescue, wspomagającą ukraińskie NGO'sy i stowarzyszenia: #TechForUkraine. Firma od poniedziałku produkuje prototypy akcesoriów pomocniczych na pole bitwy o charakterze obronnym (również dla cywilów), a także sprzętu ochronnego. Sygnis organizuje też konwój opancerzony do przewożenia kosztowności, sejfów i innych dóbr wrażliwych na terenie Ukrainy, pomoże także z transportem ludzi z Ukrainy do Polski.
Agencja gamingowa WE!RE Fantasy prowadzi charytatywny stream #GramyDlaUkrainy u Piotrka Bronszkiewcza, znanego w społeczności jako Miniuwa. Piotr streamuje i podczas jego transmisji odpalona jest zbiórka charytatywna #GramyDlaUkrainy, z której wszystkie środki zostaną przekazane na konto Polskiej Akcji Humanitarnej.
Wiele innych agencji angażuje się w zbiórki rzeczowe i inne akcje charytatywne - jak Nieagenja, Face It, Imagine.
Przyjaciół z Ukrainy w potrzebie nie zostawiają też agencje eventowe - pomoc materialną organizują m.in. El Padre, Live Age. KDK Events uruchomiła bezpłatne przejazdy busami na linii Dołhobyczów-Warszawa.
Łukasz Klimczak, członek zarządu Klubu Agencji Eventowych SAR, wiceprezes Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń i COO Bespoke: - Zaprzyjaźnione firmy transportowe udostępniły autokary z kierowcami (łącznie 670 szt. z całej Polski), uczestniczymy w zbiórkach darów rzeczowych, zbieramy pieniądze. Tłumacze działają w ramach wolontariatu. Hotele udostępniają pokoje dla uchodźców, a niebawem będziemy publikowali ogłoszenia o pracę dla ludzi z naszej branży, uciekających przed wojną, tak aby jak najszybciej stanęli na nogi.
Dołącz do dyskusji: Branża reklamowa tworzy platformę ofert pracy dla uchodźców z Ukrainy, agencje organizują akcje wsparcia