Cyfrowy Polsat z 8,6 mld z wpływów i 803 mln zł zysku. Ma mniej abonentów, ale sprzedaje im więcej usług
W trzech kwartałach br. grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła 8,61 mld zł przychodów sprzedażowych i 802,7 mln zł zysku netto. Wzrosła sprzedaż usług telefonii komórkowej i multiroomu telewizyjnego, a zmalała usług internetowych i telefonii w modelu prepaidowym.
Według nowego standardu rachunkowości MSSF 16 od stycznia do września br. na 8,61 mld zł przychodów grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat złożyło się 4,84 mld zł wpływów detalicznych (od indywidualnych i biznesowych), 2,42 mld zł przychodów hurtowych, 1,14 mld zł ze sprzedaży sprzętu i 202,2 mln zł pozostałych przychodów.
W ub.r. wyniki firmy były podawane zgodnie z poprzednim standardem MSR 17. Łączne przychody sprzedażowe wyniosły 7,68 mld zł, w tym 4,46 mld zł w pionie detalicznym, 2,12 mld zł w hurtowym, 987,8 mln zł ze sprzedaży sprzętu i 115,5 mln zł pozostałych wpływów.
Grupa kapitałowa poniosła w trzech kwartałach br. 7,16 mld zł kosztów operacyjnych. Po ponad 1 mld zł wydała na kwestie techniczne i rozliczenia międzyoperatorskie (1,73 mld zł), amortyzację, utratę wartości i likwidację (1,66 mld zł), treści (1,2 mld zł), a 951,8 mln zł koszt własny sprzedanego sprzętu.
Zysk operacyjny firmy wyniósł 1,47 mld zł, zysk brutto - 1,04 mld zł, a po zapłaceniu 233,3 mln zł podatku dochodowego (wobec 247,8 mln zł rok wcześniej) zysk netto to 802,7 mln zł, z czego 786,8 mln zł przypada na akcjonariuszy jednostki dominującej.
W samym trzecim kwartale br. grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła 2,89 mld zł przychodów sprzedażowych, a przy 2,44 mld zł kosztów operacyjnych miała 459 mln zł zysku operacyjnego, 306 mln zł zysku brutto i 236,5 mln zł zysku netto. Przed rokiem - według poprzedniego standardu MSR 17 - zanotowała 2,73 mld zł wpływów sprzedażowych, 2,34 mln zł wydatków operacyjnych, 396,5 mln zł zysku operacyjnego, 303,1 mln zł zysku brutto i 227,1 mln zł zysku netto.
"Wysoka sprzedaż smartfonów, inwestycje w treści sportowe premium"
- Pokazujemy bardzo silne, zgodne z oczekiwaniami analityków wyniki finansowe za III kwartał. Przychody Grupy wyniosły 2,9 mld zł, EBITDA przekroczyła 1 mld zł, a zysk netto sięgnął blisko 240 mln zł. W wynikach segmentu usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym odzwierciedlone są: pozytywny wpływ wysokiej sprzedaży smartfonów, stabilizacja wyniku EBITDA Netii oraz inwestycje w treści sportowe premium, w tym zakup praw do kanałów emitujących rozgrywki PKO BP Ekstraklasy - komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie i Polkomtelu
Stacje Canal+ Sport 3 i Canal+ Sport 4 z transmisjami piłkarskiej PKO Ekstraklasy pojawiły się w ofercie Cyfrowego Polsatu w lipcu br. Są dostępne dla abonentów pakietu Familijnego Max i droższych za cenę 10, 20 lub 30 zł miesięcznie.Natomiast grupa Netia w trzecim kwartale br. zanotowała 320 mln zł przychodów, 95 mln zł zysku EBITDA i 21,19 mln zł zysku netto (wobec 18,82 mln zł rok wcześniej).
- Działalność segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej charakteryzowała zrównoważona polityka programowa oraz adekwatna do możliwości generowania przychodów polityka inwestycyjna, z utrzymującym się pozytywnym wpływem rozszerzenia oferty hurtowej Telewizji Polsat o nowe stacje, m.in. sportowe - dodaje Katarzyna Ostap-Tomann.
W trzech kwartałach br. zysk EBITDA grupy Cyfrowy Polsat wyniósł 3,13 mld zł, a marża EBITDA - 36,4 proc., wobec odpowiednio 2,75 mld zł i 35,9 proc. rok wcześniej (według MSR 17). Wydatki inwestycyjne wzrosły z 633,4 do 954,6 mln zł.
Natomiast od lipca do września br. firma osiągnęła 1,02 mld zł zysku EBITDA i 35,3 proc. marży EBITDA, ponosząc 318,3 mln zł nakładów inwestycyjnych (wobec 282,8 mln zł przed rokiem).
Wzrosty w pionie abonamentowym, 2 mln klientów usług łączonych
Na koniec września br. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 17,27 mln jednostkowych usług (RGU), co wobec 16,85 mln rok wcześniej daje wzrost o 2,5 proc.
W segmencie abonamentowym sprzedaż zwiększyła się o 3,8 proc. do 14,59 mln usług, do czego przyczyniły się wzrosty w telefonii komórkowej (o 7,5 proc. do 7,75 mln RGU). Zmalała natomiast sprzedaż internetu (o 0,4 proc. do 1,8 mln RGU) i płatnej telewizji (o 0,1 proc. do 5,03 mln RGU), mimo wzrostu sprzedaży opcji multiroom o 3,4 proc. do 1,18 mln RGU. - Spadek ten związany jest m.in. ze stopniowym nasycaniem się rynku usługami dedykowanego mobilnego dostępu do Internetu oraz systematycznie rosnącą popularnością transmisji danych w taryfach telefonii komórkowej (smartfony), która to usługa konkuruje z usługą dedykowanego dostępu do Internetu mobilnego - uzasadniono w sprawozdaniu finansowym firmy wynik sprzedaży usługi internetowej.
Łączna liczba klientów abonamentowych firmy zmalała w skali roku o 1,2 proc. do 5,64 mln zł. Za to średni miesięczny przychód (ARPU) od abonenta zwiększył się o 1 proc. do 83,7 zł, przeciętna liczba usług na abonenta - o 4,9 proc. do 2,58, a wskaźnik odejść (churn) na klient zmalał z 7,9 do 6,8 proc.
- To kolejny kwartał bardzo dobrych rezultatów zarówno w warstwie wyników sprzedażowych, jak i finansowych. Już po raz trzeci z rzędu liczba świadczonych przez nas usług kontraktowych wzrosła o ponad pół miliona - świadczymy ich już blisko 14,6 mln, a niemal 2 miliony klientów korzysta z oferty usług łączonych - wylicza Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu.
Od marca br. Cyfrowy Polsat oferuje IPTV obejmującą dostęp przez internet do 152 stacji telewizyjnych z wykorzystaniem dekodera Evobox IP. Oferta jest skierowana do klientów internetu stacjonarnego w Netii, Plusie lub Orange o minimalnej prędkości pobierania 8 Mb/s (w przeliczeniu na jeden dekoder). W połowie lipca operator wprowadził do sprzedaży telewizję internetową OTT umożliwiającą odbiór ponad 100 kanałów telewizyjnych przez internet od dowolnego dostawcy (po Wi-Fi lub kablu) oraz przeznaczony do tej usługi dekoder Evobox Stream.
- Konsekwentnie wprowadzamy w życie ogłoszoną niedawno ideę strategiczną „Telewizja - Dla każdego. Wszędzie. Internet - Dla każdego. Wszędzie. Telefon - Dla każdego. Wszędzie” - podkreśla Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii w Cyfrowym Polsacie i Polkomtelu.
Mniejsza sprzedaż usług prepaidowych
Natomiast w pionie prepaidowym grupa Cyfrowy Polsat miała na koniec września br. sprzedanych 2,68 mln usług jednostkowych, o 4,1 proc. mniej niż przed rokiem. Sprzedaż telefonii komórkowej spadła o 4,2 proc. do 2,44 mln RGU, a internetu - o 39,2 proc. do 92,7 tys. RGU. Natomiast liczba sprzedanych usług telewizyjnych zwiększyła się o 56,6 proc. do 142,9 tys.
Średni wpływ miesięczny w przeliczeniu na sprzedaną usługę wzrósł z 20,4 do 20,6 zł.
10,6 mld zł kredytów i obligacji do spłaty
Na koniec września br. zadłużenie brutto grupy Cyfrowy Polsat, według standardu MSSF 16, wynosiło 11,98 mld zł. Składało się na nie głównie 8,85 mld zł połączonego kredytu terminowego, który firma ma spłacić do 2022 roku. Dodatkowo firma ma do spłaty 1,01 mld zł obligacji wyemitowanych wiosną br., 750 mln zł kredytu obrotowego oraz 1,36 mld zł zobowiązań leasingowych i innych.
Jednocześnie dysponowała 886,2 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów. W efekcie zadłużenie netto wynosiło 11,09 mld zł, a jego relacja do zysku EBIDA z ostatnich 12 miesięcy - 2,72.
- Rosnące przychody oraz zdrowa kondycja i struktura finansowa naszej Grupy pozwalają nam łączyć sprawne oddłużanie Grupy z wypłatą dywidendy i inwestycjami. Spłacamy kredyty zgodnie z harmonogramem, w październiku wypłaciliśmy drugą transzę dywidendy w wysokości 307 mln zł i jednocześnie realizujemy inwestycje, zarówno te o charakterze CAPEX, jak i w treści telewizyjne, w dużej części sportowe premium, np. kanały z PKO BP Ekstraklasą, Ligę Mistrzów UEFA, stacje Eleven Sports czy siatkówkę - wylicza Katarzyna Ostap-Tomann.
- Na wysokim poziomie są wolne przepływy pieniężne, które, zgodnie z naszymi zapowiedziami, pozostają pod wpływem wysokich zakupów smartfonów dla naszych klientów. Z uwagi na utrzymujący się silny popyt, zadbamy, by nasza oferta urządzeń także w okresie przedświątecznym była bardzo atrakcyjna, co może wiązać się z zaangażowaniem dodatkowych środków finansowych - zapowiada.
Do grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat należą m.in. Telewizja Polsat, Polkomtel (operator sieci Plus) oraz przejęte w ub.r. większościowe pakiety Netii i Eleven Sports. W połowie br. firma kupiła kolejny pakiet udziałów Eleven Sports, ma już 99,99 proc. jego kapitału.
Większościowym akcjonariuszem Cyfrowego Polsatu jest Zygmunt Solorz, ma walory stanowiące 57,34 kapitału i dające 65,97 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
Cyfrowy Polsat szykuje podwyżki dla klientów i emisję obligacji
Wiosną br. zarząd Cyfrowego Polsatu przychylił się do wniosku Zygmunta Solorza, żeby firma przez najbliższe trzy lata wypłacała dywidendę po minimum 93 grosze na akcję, czyli po 594,8 mln zł. Dotychczas maksymalna dywidenda od spółki wyniosła 204,6 mln zł.
Tegoroczną dywidendę podzielono na dwie transze: 287,8 mln zł (po 45 groszy na akcję) zostało wypłacone 3 lipca, a 306,98 mln zł (po 43 grosze na akcję) 1 października. Zygmunt Solorz otrzyma 341 mln zł.
Prezesem Cyfrowego Polsatu od początku kwietnia br. jest Mirosław Błaszczyk, a wiceprezesem Maciej Stec (w zarządzie spółki jest od listopada 2014 roku). Błaszczyk na prezesa firmy został powołany w miejsce Tobiasa Solorza, który razem z Zygmuntem Solorzem i Piotrem Żakiem ma nadzorować Grupę Polsat z poziomu rad nadzorczych. Specjaliści pytani przez Wirtualnemedia.pl ocenili to jako kolejny etap sukcesji w grupie kapitałowej Zygmunta Solorza.
Pozostałymi członkami zarządu Cyfrowego Polsatu nadal są Aneta Jaskólska (jest w zarządzie od lipca 2010 roku), Agnieszka Odorowicz (od czerwca 2016 roku), Katarzyna Ostap-Tomann (od października 2016 roku) i Jacek Felczykowski (od kwietnia br., został powołany w miejsce Dariusza Działkowskiego i Tomasza Gillnera-Gorywody). Pod koniec czerwca zarząd spółki został powołany przez radę nadzorczą na kolejną trzyletnią kadencję.
Po tym jak w maju i czerwcu swoje cenniki dla abonentów podniosły Orange Polska i Play, Zygmunt Solorz zapowiedział, że podwyżki w Cyfrowym Polsacie pojawią się jesienią, wraz z uruchomieniem nowych systemów IT i sprzedaży. - Budowanie wartości rynku jest kluczowe ze względu na inwestycje czekającymi sektor. Kiedyś wszyscy obniżali ceny. Teraz trend się zmienia i dotyczy to wszystkich, włączając nas - uzasadnił.
- Cyfrowy Polsat nadal jest w trakcie planowania zmian w ofercie dla klientów. Testujemy teraz nową platformę rozliczeniową, to będzie kluczowe dla nas narzędzie. Decyzja sprawie zmiany oferty dla klientów zapadnie w kolejnych tygodniach i będzie związana właśnie z uruchomieniem nowego systemu informatycznego - powiedział pod koniec sierpnia wiceprezes spółki Maciej Stec.
Pod koniec października firma poinformowała, ze zamierza do marca przyszłego roku pozyskać do 1 mld zł w formie kolejnej transzy kredytu lub emisji obligacji. Na razie szacuje możliwe warunki tego finansowania.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat z 8,6 mld z wpływów i 803 mln zł zysku. Ma mniej abonentów, ale sprzedaje im więcej usług